stowarzyszenia_zwykłe

Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych

 

Podstawy prawne

  • Ustawa z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn.zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r. , poz. 644 )
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2021 r. 1923 z późn. zm.)

            Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

            Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, dołączając:

  1. protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,
  2. regulamin działalności określający:
  • nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele,
  • teren i środki działania,
  • siedzibę,
  • przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
  • zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
  • sposób nabycia i utraty członkostwa,
  • sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.

         Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności: tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.

         Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności: tryb jego wyboru, uzupełniania składu, kompetencje.

  1. listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (stowarzyszenie zwykłe zakładają co najmniej 3 osoby);
  2. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
  3. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej,
    o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
  4. informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.

   Jeżeli wniosek o wpis składa Zarząd, podpisują go wszyscy członkowie Zarządu.

 

         Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych

         W przypadku wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych (np. zmiana nazwy stowarzyszenia, zmiana regulaminu, zmiana
w składzie władz, zmiana siedziby), stowarzyszenie składa organowi nadzorującemu w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany (np. protokół z walnego zebrania członków z listą obecności, uchwały walnego zebrania członków, tekst jednolity zmienionego regulaminu).

        Opłaty

        Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych lub wniosku o zmianę danych w ewidencji nie podlega opłacie.

       Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości - 17zł ; nr konta 
04 93670007 0010 0005 9590 0001 Urząd Miasta Sejny  BS Rutka Tartak Punkt Kasowy w Sejnach. Potwierdzenie uiszczenia opłaty należy załączyć do wniosku.

      Termin i sposób załatwienia

      Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, Organ nadzoru dokonuje wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

       Sprawę załatwia i udziela szczególnych wyjaśnień

        Wydział Organizacyjny, I piętro, pokój nr 12, tel.  87 5173915, email:biuro@powiat.sejny.pl od poniedziałku do piątku w godz. od 730 do 1530.

       Tryb odwoławczy:

        W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

 

Pliki do pobrania:

Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych + RODO

Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych + RODO

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Wydział Organizacyjny, Starostwo Powiatowe w Sejnach

Wytwarzający/odpowiadający: Wioleta Wołukanis, Starostwo Powiatowe w Sejnach

Data wytworzenia: 2019-06-04

Wprowadzający: Henryka Pawlukanis

Data wprowadzenia: 2016-05-24

Data modyfikacji: 2022-03-29

Opublikował: Henryka Pawlukanis

Data publikacji: 2016-05-24