stowarzyszenia_zwykłe
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Podstawy prawne
- Ustawa z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn.zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r. , poz. 644 )
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2021 r. 1923 z późn. zm.)
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, dołączając:
- protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,
- regulamin działalności określający:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele,
- teren i środki działania,
- siedzibę,
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności: tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności: tryb jego wyboru, uzupełniania składu, kompetencje.
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (stowarzyszenie zwykłe zakładają co najmniej 3 osoby);
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej,
o ile regulamin działalności przewiduje ten organ; - informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli wniosek o wpis składa Zarząd, podpisują go wszyscy członkowie Zarządu.
Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych
W przypadku wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych (np. zmiana nazwy stowarzyszenia, zmiana regulaminu, zmiana
w składzie władz, zmiana siedziby), stowarzyszenie składa organowi nadzorującemu w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany (np. protokół z walnego zebrania członków z listą obecności, uchwały walnego zebrania członków, tekst jednolity zmienionego regulaminu).
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych lub wniosku o zmianę danych w ewidencji nie podlega opłacie.
Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości - 17zł ; nr konta
04 93670007 0010 0005 9590 0001 Urząd Miasta Sejny BS Rutka Tartak Punkt Kasowy w Sejnach. Potwierdzenie uiszczenia opłaty należy załączyć do wniosku.
Termin i sposób załatwienia
Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, Organ nadzoru dokonuje wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Sprawę załatwia i udziela szczególnych wyjaśnień
Wydział Organizacyjny, I piętro, pokój nr 12, tel. 87 5173915, email:biuro@powiat.sejny.pl od poniedziałku do piątku w godz. od 730 do 1530.
Tryb odwoławczy:
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.
Pliki do pobrania:
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych + RODO
Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych + RODO
Metryka strony