prot_kb_6_2015

Protokół Nr 6/2015

Komisja Budżetu i Finansów

31 sierpnia 2015 r.

 

 

Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów miało miejsce w Starostwie Powiatowym w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34, a rozpoczęło się o godz. 9.00 a zakończyło się o 9.55. Posiedzeniu przewodniczył Pan Rafał Sławiński, Przewodniczący Komisji, który otworzył obrady i powitał przybyłe osoby (lista obecności stanowi załącznik nr 1).

 

W posiedzeniu uczestniczyli również:

  • Pani Dorota Bykowska – Skarbnik Powiatu.

 

Proponowany porządek posiedzenia:

 

1.   Przyjęcie Protokołu Nr 5/2015 z dnia 23 czerwca 2015 r.

            2.   Przyjęcie materiałów na IX  Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

            3.   Sprawy różne.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad. pkt. 1. Przyjęcie Protokołu Nr 5/2015 z dnia 23 czerwca 2015 r.

 

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie Protokół Nr 5/2015 z dnia 23 czerwca 2015 r.

 

Uwag do Protokołu nie wniesiono.

 

Protokół Nr 5/2015 z dnia 23 czerwca 2015 r. Komisji Budżetu i Finansów został poprzez głosowanie przyjęty jednogłośnie.

 

 

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na IX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

 

a) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za I półrocze 2015 roku /zał. nr 2/.

 

            Pani Skarbnik Dorota Bykowska omówiła informacje o przebiegu wykonania budżetu za I kwartał 2015 r.

           

            Pan Starosta powiedział, że sprawozdanie za I półrocze zostało pozytywnie przyjęte na Zarządzie Powiatu Sejneńskiego, poinformował również że jest opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej dot. wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 3/.

 

            Pan Przewodniczący Rady zapytał czy są jakieś zagrożenia?

 

            Pani Skarbnik stwierdziła że na płace dla nauczycieli brakuje, nie było ujęte w budżecie na 2015 r „średniówki” dla nauczycieli, bo nie było na to środków.

109 tyś. zł odprawy dla nauczycieli, nie ma decyzji od Ministra jaka kwota wpłynie dla Powiatu z tego tytułu. Na odprawy przeznaczono 150 tyś. zł.  94 uczniów mniej w naszych szkołach na rok 2015/2016.

 

            Pan Starosta poinformował, że Zarząd pochylił się na problemem oświaty przy uchwale dot. organizacji roku szkolnego. Szkoły poczyniły oszczędności, jest mniejsze zatrudnienie.

 

            Pani Skarbnik powiedziała że jest ok 600 tyś. zł subwencji mniej. Zmniejszono w szkołach zatrudnienie o 5 etatów.

 

            Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że proces oszczędności musi być kontynuowany.

 

b) Zmiany w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2015 r /zał. nr 4/.

           

            Pani Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2015 rok.

 

            Pan Starosta powiedział, że projekt uchwały był omawiany na Zarządzie Powiatu Sejneńskiego i postanowiono przekazać do podjęcia Radzie Powiatu Sejneńskiego.

 

Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie.

 

Ad. pkt. 3. Sprawy różne.

 

Pan Starosta przedstawił apel Marszałka Województwa Podlaskiego w sprawie suszy na terenie Powiatu Sejneńskiego.

Radny Pan Józef Miszkiel powiedział, że problem suszy powinien być poruszony przez Komisję Rolnictwa. Trzeba przesłać informacje do rolników. Problem mają rolnicy, którzy nie mają notarialnej dzierżawy i nie mogą pozyskać rekompensaty za skutki suszy. Nikt nad tym problemem się nie pochylił. Pani Przewodnicząca Komisji Rolnictwa ma możliwość zaproszenia Przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi aby sprawę wyjaśnił.

 

Pan Przewodniczący Rady stwierdził ze problem tkwi w przepisach prawnych określających termin susza. Ostatnie dwa lata nie były najgorsze, nie było suszy. Są trochę złe kryteria oceny suszy. Kryteria opracowywane były wiele lat temu i teraz trudno te kryteria jest spełnić. Rolnicy weszli z uprawami na działki IV, V kasy i trudno z tych działek zebrać plony.

 

Pan Starosta stwierdził, że nic nie ma wspólnego sprawa dzierżawienia nieformalnego między rolnikami do zaproszenia Pana Jurgiela na spotkanie na Komisję Rolnictwa. Dwa tygodnie temu był na posiedzeniu Wicewojewoda Podlaski i na ten temat rozmawiano.  Komisje ds. szacowania szkód powołane zostały zbyt późno. Powiat nie może odpowiadać za sprawy ustalone przez Rząd. Więcej możliwości pomocy mają Gminy, one są bliżej rolników. Gminy mogą umorzyć podatek czy przekazać też informacje do swoich rolników. Nie można wchodzić w kompetencje Wójtów i Gmin. Gdyby Wójtowie zgłosili się z prośbą o pomoc w zorganizowaniu takiego spotkania, Powiat oczywiście pomoże.

 

Radny Pan Stanisław Kwaterski powiedział, że to pismo szczerze mówi, żeby rolnicy sobie sami radzili.

 

Radna Pani Lucyna Fidrych stwierdziła, że organem wykonawczym jest Rząd. Problem rolnictwa, czy oświaty są to wyniki działań rządowych. Kiedyś była mowa, że jak się zlikwiduje jedną szkołę będzie lepiej, nic to nie dało, potem kolejną szkołę. Nie w organizacji czy oszczędnościach jest rozwiązanie. Jest błędnie naliczana subwencja. Dużym błędem są „ średniówki”, bo przecież jeśli nie zlikwiduje się przepisów prawnych, to Powiat nie naprawi tych błędów.

 

Pan Przewodniczący Rady powiedział, że przekazanie samorządom oświaty oraz przekazanie wiele innych zadań spowodowały takie problemy finansowe, bo nie zawsze za zadaniami idą pieniądze

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

            Sporządziła:                                                                   Przewodniczył:

   Katarzyna Mikłaszewicz                                                          Rafał Sławiński

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2015-10-02

Data modyfikacji: 2015-10-02

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2015-10-02