prot_s_6_2015

Protokół Nr VI/2015

Rady Powiatu Sejneńskiego

z dnia 15 kwietnia 2015 r.

 

Obrady VI Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 10:30, a zakończyły o godz. 12.30. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego przy ul. Piłsudskiego 34 w Sejnach.

 

Ad. pkt. 1. Otwarcie obrad.

 

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Rady Pan Ryszard Grzybowski.

Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad: na VI Sesji Rady Powiatu obecnych 15 radnych.

Lista obecności radnych – zał. nr 1.

Lista obecności pozostałych przybyłych osób – załącznik nr 2.

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie porządku obrad.

 

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad:

 

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Wystąpienie zaproszonych gości.
  4. Przyjęcie protokołu Nr V/2015 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 20 marca 2015r.
  5. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
  6. Interpelacje i zapytania radnych.
  7. Przekazanie sprawozdania finansowego Powiatu Sejneńskiego za 2014r.
  8. Przedstawienie oceny zasobów pomocy społecznej.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2015r.
  10. Informacja z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sejnach za rok 2014.
  11. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sejnach o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego i realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej na terenie Powiatu Sejneńskiego w roku 2014.
  12. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach w 2014r.
  13. Sprawozdanie ze stanu sanitarnego powiatu sejneńskiego za rok 2014.
  14. Informacja o działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach za 2014 rok.
  15. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
  16. Wolne wnioski i oświadczenia.
  17. Zamknięcie obrad.

W głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad udział wzięło 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

 

Porządek obrad został jednogłośnie przyjęty.

 

 

 

Ad. pkt. 3. Wystąpienie zaproszonych Gości.

 

Pan Krzysztof Kozakiewicz – Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach powiedział, że na poprzedniej Sesji był omawiany temat zamiany pomieszczeń WTZ: przeniesienia z ul. Wojska Polskiego do budynku przy ul. 1 Maja (SPZOZ). Zarząd Stowarzyszenia rozważył tę sytuację i wyraził zgodę na zamianę pomieszczeń, ponieważ wszystkie przychodnie SP ZOZ w Sejnach będą w jednym miejscu, również poprawią się warunki dla WTZ. Odbyło się kilka spotkań z tego tytułu i sprawa utkwiła w martwym punkcie.

Pan Kozakiewicz zapytał, więc czy istnieje możliwość zamiany i jeśli podjęta będzie decyzja to Stowarzyszenie chce przystąpić do przenosin.

 

Pan Starosta powiedział, że z inicjatywą zamiany pomieszczeń wystąpił Pan Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ w Sejnach i rzeczywiście takie spotkania miały miejsca. Wspólnie oglądano pomieszczenia, w spotkaniu tym uczestniczyli: Pan W. Kwaterski, Starosta, Członkowie Zarządu Powiatu oraz Pan Burmistrz Miasta Sejny Arkadiusz Nowalski. Zarząd i Starosta nie widzi przeszkód, co do zamiany. Przeszkodą są tu jedynie finanse. Konkretnie chodzi o koszt adaptacji pomieszczeń przy budynku na ul. 1 Maja. Budynek ten Rada Miasta przekazała parę lat temu na rzecz Powiatu pod warunkiem, że będą tam świadczone usługi medyczne, jeżeli będzie inaczej wówczas darowizna nie obowiązuje. Jeżeli WTZ wyrażą chęć przeniesienia i jeżeli obie strony domówią się co do zamiany pomieszczeń jak i kosztów adaptacji pomieszczeń w jednym i drugim budynku, wówczas nastąpią szczegółowe rozmowy pomiędzy Starostą a Burmistrzem w sprawie przekazania pomieszczeń; wstępne rozmowy w tej sprawie już się odbyły i są wstępne uzgodnienia.  

 

Pan W. Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że na spotkaniu, o którym wcześniej mówiono ustalono, że kwestie własnościowe budynku przy ul. 1 Maja, to nie jest problem SPZOZ i WTZ – SP ZOZ i WTZ zajmują się kwestią przenosin. Pan Dyrektor dodał, że pokrywa koszty adaptacji pomieszczeń dla SPZOZ w budynku przy ul. Wojska Polskiego, natomiast nie będzie remontować budynku przy ul. 1 Maja. Pan Kwaterski powiedział też, że w budynek przy ul. 1 Maja SP ZOZ włożył już wiele pieniędzy i prosi o tym, aby zwolniono go z kosztów adaptacji pomieszczeń dla WTZ.

 

Pan Starosta poinformował, że Zarząd Powiatu, czy Rada Powiatu nie jest w stanie finansować adaptacji pomieszczeń przy ul. 1 Maja, gdyż po przeniesieniu ten budynek nie będzie już należał do Starostwa Powiatowego. Teraz Pan Prezes Kozakiewicz musi określić, czy będzie w stanie finansować te koszty. Pan Starosta dodał też, że co do dalszych kroków prawnych w tej kwestii są prowadzone rozmowy.

 

Pan K. Kozakiewicz powiedział, że Stowarzyszenie prowadzące zadanie Powiatu, nie ma możliwości i środków finansowych, żeby wyłożyć na adaptację budynku. Najważniejszą sprawą jest sprawa windy. Zadanie, które jest przez WTZ realizowane to zadanie ustawowe Powiatu. Rada, Zarząd i PCPR powinni wesprzeć WTZ finansowo i pomóc w adaptacji pomieszczeń. Na zakup windy Stowarzyszenie raczej nie otrzyma już środków finansowych z PFRON. Koszt adaptacji pomieszczeń być może nie jest sprawą aż tak bardzo kosztowną, ale najważniejszą kwestią jest prawne przekazanie budynku.

 

Pan Burmistrz Arkadiusz Nowalski powiedział, że Miasto szanuje pracą społeczną Stowarzyszenia, jego osiągnięcia i zrobi wszystko w miarę możliwości dla Stowarzyszenia, ale wiadomo, jakie są możliwości Miasta. Co do przekazania budynku Pan Burmistrz poinformował, że w momencie zmiany przeznaczenia tego budynku automatycznie wraca on na własność Miasta. Pan Burmistrz jest w każdej chwili w stanie podpisać odpowiedni protokół odbioru. Pan Burmistrz dodał, że jeśli Pan Prezes chce, to Pan Burmistrz oferuje swój samochód prywatny i oboje mogą pojechać do Warszawy szukać pieniędzy.

 

Pan Starosta dodał, że na chwilę obecną nie ma umocowań prawnych od radnych, żeby powiedzieć, że budynek zostanie dostosowany do potrzeb WTZ przez Powiat. W tej chwili Powiat takich środków nie posiada. Jeżeli nastąpi porozumienie, co do przeniesienia, to Burmistrz i Starosta prawnie sprawę przekazania budynków sfinalizują. Są cztery strony tego postępowania i jeśli dwie pierwsze strony – SP ZOZ i WTZ domówią się, co do zamiany pomieszczeń, to kolejne dwie strony – Starosta i Burmistrz poczynią następne kroki.

 

Pan W. Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że ustalono z Prezesem Stowarzyszenia, że jedyny najwłaściwszy termin przeniesienia tych jednostek to lipiec. Pan Dyrektor dodał również, że są oni na taką ewentualność przygotowani. Pan Dyrektor uważa, że właściwym by było jak najszybsze spotkanie czterech stron tego działania w celu dopracowania szczegółów.

 

Przewodniczący Rady powiedział, że trzeba pojechać do PFRON i sprawdzić, bo być może oni to dofinansują. Ponadto może tutaj wystarczy winda – krzesełko. Przewodniczący Rady dodał również, że do spotkania czterech stron powinno dojść jak najszybciej i ktoś musi zostać liderem tych działań, aby sprawa została sfinalizowana.

 

Ad. pkt. 4. Przyjęcie protokołu Nr V/2015 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 20 marca 2015r.

 

Przewodniczący Rady Pan Ryszard Grzybowski poinformował o wniesieniu poprawek do protokołu Nr V/2015 z posiedzenia Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 20 marca 2015 r. Poprawki dotyczą m.in. sprawozdania międzysesyjnego Starosty Sejneńskiego /wniosek o wniesienie poprawek zał. nr 3/.

 

Przewodniczący Rady odczytał uwagi do protokołu.

 

W głosowaniu nad wprowadzeniem odczytanych poprawek do protokołu udział brało 15 Radnych:

za przyjęciem                               - 13 głosów

przeciwko                                       - 0 głosów

wstrzymujące się                           - 2 głosy

 

Poprawki do protokołu Nr V/2015 z posiedzenia Rady Powiatu Sejneńskiego w dniu 20.03.2015r. zostały wniesione większością głosów.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie Protokół Nr V/2015 z dnia 20.03.2015 r. wraz z wniesionymi poprawkami:

W głosowaniu udział brało 15 Radnych:

za przyjęciem                               - 13 głosów

przeciwko                                       - 0 głosów

wstrzymujące się                           - 2 głosy

 

Protokół Nr V/2015 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 20.03.2015 r. został przyjęty.

                                                                                                 

Ad. pkt. 5. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.

 

W okresie od 20.03.2015 r. do dnia 15.04.2015r. odbyły się 2 posiedzenia Zarządu (26 marca, 8 kwietnia).

 

26.03.2015 r.

 

  1. Przyjęcie uchwały w sprawie organizacji roku szkolnego 2015/2016 w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Sejneński.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia osób do złożenia oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu Powiatu Sejneńskiego związanych z realizacją projektu w ramach programu Erasmus+.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej. Państwo wystąpiło do Starostwa o możliwość wykupu gruntu; Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach nie wyraził sprzeciwu w sprawie sprzedaży.
  4. Sprawy różne:
  1. Rozpatrzenie ofert złożonych w trybie art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  2. Wniosek Pana Grzegorza Adamowicz o wyrażenie zgody na przekazanie w poddzierżawę nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Powiatu Sejneńskiego, położonej we wsi Marynowo, gm. Sejny.
  3. Stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie możliwości ujednolicenia warunków korzystania z wód jeziora Gaładuś dla obiektów pływających wyposażonych w silniki spalinowe. Strona litewska ma inne normy a polska strona ma inne, więc podejmowane są działania w celu ujednolicenia.
  4. Zapoznano się  z Protokołem Nr 1/2015 kontroli Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach z dnia 6 marca 2015 r.
  5. Zapoznano się z pismem mieszkańców wsi Remieńkiń, Żubronajcie, Królówek, Wysoka Góra, Piotrowa Dąbrowa w sprawie remontu drogi powiatowej Remieńkiń – Piotrowa Dąbrowa.
  6. Przyjęto do wiadomości zawiadomienie Wójta Gminy Krasnopol o wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie drzew z działki geod. Nr 394/10 w miejscowości Krasnopol.
  7. Zapoznano się z pismem Naczelnej Rady Staroobrzędowców w Polsce odnośnie przekazania cmentarza na terenie Gminy Krasnopol. Pan Starosta dodał, że są nieporozumienia pomiędzy wyższą Radą Staroobrzędowców a niższą Radą Staroobrzędowców. Ta wyższa nie wyraża zgody na przejęcie przez niższą cmentarza, więc ta sprawa na razie jest wstrzymana.
  8. Pismo Pana Artura Kondrat w sprawie użyczenia budynku w Hołnach Wolmera
  9. Przyjęto Uchwałę Nr RIO.V-00321-4/15 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Sejneńskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2014 rok.
  10. Omawiano pismo Pani  Marioli Staśkiel dot. pomocy finansowej na dowożenie chorego dziecka do Białegostoku do szpitala.

 

08.04.2015 r.

  1. Przyjęto uchwałę w sprawie informacji z wykonania budżetu powiatu za 2014 r.
  2. Przyjęto uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego Powiatu Sejneńskiego za 2014 r.
  3. Przyjęto uchwałę w sprawie oddania w dzierżawę na czas oznaczony nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej stanowiącej własność Powiatu Sejneńskiego. Sprawa dotyczy gruntów w Marynowie.
  4. Sprawy różne:
  1. Rozpatrzono pismo Pani Beaty Pietrzyk o zapewnienie jej mieszkania będącego w zasobach Powiatu.
  2. Rozpatrzono pismo dot. finału Okręgowego XXXIX edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych. Postanowiono zakupić dwie nagrody dla najlepszych uczniów biorących udział w Olimpiadzie z terenu Powiatu Sejneńskiego w zakresie mechanizacji rolnictwa oraz w zakresie żywienia. Pozostałym uczestnikom (pierwszym trzem miejscom) przekazane będą materiały promocyjne Powiatu.
  1. Omówiono materiały na VI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego zwołaną na 15.04.2015r.

 

 

  1. Informacja o realizacji uchwał z V Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego (20.03.2015 r.):
  1. Uchwała Nr V/31/2015 w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2015 r. – Pani Dorota Bykowska – Skarbnik Powiatu.
  2. Uchwała Nr V/32/2015 w sprawie uchwalenia powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2015-2017 – Pani Wioleta Wołukanis.
  3. Uchwała Nr V/36/2015 w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2015 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – Pan Bogdan Fidrych – Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach”.

 

  1. Informacja z działalności międzysesyjnej Starosty:

Oprócz bieżącej pracy w Urzędzie:

23.03.2015 r.

-spotkanie zespołu dotyczące rozbudowy budynku Starostwa Powiatowego w Sejnach.

 

24.03.2015 r.

-spotkanie z Panem Franciszkiem Radzewiczem w sprawie remontu drogi powiatowej Berżniki – Ogrodniki.

-spotkanie z Panem Zdzisławem Gobczyńskim i Sławomirem Grzebieniewskim w sprawie rezygnacji Pana Gobczyńskiego z funkcji Komendanta Społecznej Straży Rybackiej.

- uczestnictwo w rozpoczęciu kwalifikacji wojskowej w Ośrodku Kultury w Sejnach.

-spotkanie z Panem Dariuszem Łostowskim, Wójtem Gminy Sejny w sprawie remontu dróg powiatowych i spotkanie z Panem Krzysztofem Skupskim, radnym Rady Gminy Sejny w sprawie wycinki drzew w okolicy drogi powiatowej w Berżnikach.

 

25.03.2015 r.

-spotkanie z Panem Jackiem Łozińskim dyrektorem Wigierskiego Parku Narodowego w sprawie podpisania porozumienia dotyczącego darowizny na rzecz Parku. Podpisane jest już porozumienie.

 

26.03.2015 r.

-spotkanie z Panem Arturem Konradem Prezesem Stowarzyszenia Łagierników - spotkanie dotyczyło użyczenia budynku Straży Granicznej w Hołnach Wolmera.

 

27.03.2015 r.

-posiedzenie Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

 

29.03.2015 r.(niedziela)

- udział Starostwa Powiatowego w Drodze Krzyżowej w Sejnach.

 

30.03.2015 r.

-spotkanie ARES w sprawie współpracy przy zwalczaniu bezrobocia w Sejnach.

 

31.03.2015 r.

-spotkanie w Puńsku wraz z Panią Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Wójtem Gminy Puńsk Panem Liszkowskim oraz z Wójtem Gminy Krasnopol Panem Karolem Szrajbertem i ich Skarbnikami w sprawie konieczności zwrotu 5% środków finansowych, które otrzymał Powiat w ramach współpracy polsko – litewskiej.

-V Sesja Rady Gminy Sejny w świetlicy Straży Pożarnej.

-spotkanie z Panem Jackiem Buraczewskim w sprawie pomocy przy wydaniu biografii Pana  Jerzego Srzednickiego (malarza).

 

01.04.2015 r.

-spotkanie z Panem Przewodniczącym Rady i Panem Szlegierem w sprawie wydzierżawienia części placu na terenie Powiatowego Zarządu Dróg.

 

03.04.2015 r.

-spotkanie z Panem Waldemarem Bujkowskim – Polski Związek Wędkarski – Suwałki w sprawie powołania Komendanta Społecznej Straży Rybackiej.

 

08.04.2015 r.

-Posiedzenie Zarządu Powiatu.

-spotkanie z Panem Franciszkiem Radzewiczem w sprawie drogi powiatowej Berżniki – Ogrodniki.

-spotkanie z Panem Dariuszem Łostowskim Wójtem Gminy Sejny w sprawie remontu dróg powiatowych oraz współfinansowania Gimnazjum Nr 2 w Sejnach.

 

10.04.2015 r.

- spotkanie z Panem Mieczysławem Baszko Marszałkiem Województwa Podlaskiego w Słobódce koło Szypliszek w sprawie możliwości pozyskania środków z Unii Europejskiej.

-udział w uroczystym przekazanie sprzętu pożarniczego zakupionego w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013” wraz z dofinansowaniem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach). Pan Starosta dodał, że zakup samochodu dofinansował też Powiat. Samochód brał już udział w akcji.

 

13.04.2015 r.

-spotkanie z Panem Wicestarostą Romualdem Witkowskim oraz z Panem Przewodniczącym Rady Ryszardem Grzybowskim w Lokalnej Grupie Rybackiej w Sejnach odnośnie Lokalnej Grupy Działania.

-wyjazd z Panią Skarbnik do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Suwałkach.

-spotkanie w Suwałkach, z Panem Waldemarem Bujkowskim sprawie powołania Komendanta Społecznej Straży Rybackiej w Sejnach.

 

14.03.2015 r.

-spotkanie z Panią Marzeną Moroz – Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sejnach w sprawie arkusza organizacyjnego.

-spotkanie z Panem Andrzejem Małkińskim, dyrektorem ZSO w Sejnach, w sprawie arkusza organizacyjnego 2015/2016.

-spotkanie z Panią Agatą Bednarek, radną Rady Gminy Sejny i Panią Danguole Marcinkiewicz Sołtysem wsi Burbiszki w sprawie remontu drogi Krasnowo – Sejny.

-spotkanie z Panem Karolem Szrajbertem Wójtem Gminy Krasnopol w sprawie uczestnictwa w Lokalnej Grupie Działania.

 

15.04.2015 r.

-spotkanie z uczennicami ZSO w Sejnach na temat udzielenia wywiadu na temat ekologii na terenie Powiatu Sejneńskiego.

- wspólne posiedzenie Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

Pan Starosta dodał również, że Starosta przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek, jednak każdego dnia przychodzi do niego minimum trzech mieszkańców Powiatu Sejneńskiego w różnych sprawach: m.in. w sprawie pracy, w sprawach pomocy finansowej, skarżą się na sąsiadów, proszą o opiekunki dla osób starszych, proszą o zwolnienia z podatków. Część tych spraw nie należy do kompetencji Powiatu.

Ad. pkt. 6. Interpelacje i zapytania radnych.

 

W związku z poinformowaniem przez Przewodniczącego Rady, że interpelacje należy składać na piśmie, Radny J. Miszkiel złożył dwa zapytania ustne:

1) do kierownika PZD – kiedy Pan kierownik planuje puścić równiarkę na drogę Sejny – Berżałowce – Bosse bo tam rolnicy się upominają o to.

2) do Zarządu – czy Zarząd Powiatu znajdzie wolne środki finansowe na dokończenie żwirowania drogi Bosse – Berżałowce?

 

Ad. pkt. 7. Przekazanie sprawozdania finansowego Powiatu Sejneńskiego za 2014r.

 

Przewodniczący Rady powiedział, że każdy z Radnych otrzymał sprawozdanie finansowe Powiatu Sejneńskiego za 2014r. To sprawozdanie zawiera bilans wykonania budżetu w ubiegłym 2014 roku i łączne rachunki zysków i strat, zestawienia zmian funduszu. Przewodniczący Rady dodał, że sprawozdanie będzie omawiane na następnej Sesji. Jest to część procedury absolutoryjnej.

 

Uwag do sprawozdania nie wniesiono

 

Ad. pkt. 8. Przedstawienie oceny zasobów pomocy społecznej /zał. nr 4 /.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że materiał ten został opracowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach. Poprosił też Pana B. Fidrych – Kierownika PCPR w Sejnach o zapoznanie Radnych z wymienionym wyżej materiałem.

 

Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR w Sejnach poinformował, że wyżej wymieniony materiał jest informacją statystyczną. Dodał również, że formularz z tą informacją jest aktywny do 30.04.2015r. i Radni mogą składać do tego czasu uwagi i poprawki do przedstawionej Oceny zasobów pomocy społecznej.

 

Uwag do Oceny zasobów pomocy społecznej nie wniesiono.

 

 

 

 

Ad. pkt. 9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2015r.

 

Przewodniczący Rady przypomniał, że wymieniona uchwała omawiana była na posiedzeniu Komisji; odczytał projekt uchwały.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad projektem uchwały udział brało 15 Radnych:

 

za przyjęciem uchwały                  - 15 głosów

przeciwko                                       - 0 głosów

wstrzymało się od głosu                - 0 głosów

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr VI/37/2015 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 15.04.2015 r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2015r. /zał. nr 5 /.

 

Ad. pkt. 10. Informacja z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sejnach za rok 2014 /zał. nr 6 /.

 

Pan Cz. Niewiadomski – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sejnach przedstawił informację z działalności PINB w Sejnach za rok 2014.

 

Uwag do informacji nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 11. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sejnach o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego i realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej na terenie Powiatu Sejneńskiego w roku 2014. /zał. nr 7/.

 

Pan Z. Złotorzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Sejnach poinformował, że wszystkie zadania były wykonywane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii tak, jak co roku oraz dodał, że postawione zadania zostały wykonane. Sytuacja z chorobami ukształtowała się bardzo korzystnie, oprócz zagrożenia, które ciągle istnieje, czyli Afrykański Pomór Świń. Większość zadań była związana z wystąpieniem na terenie Rzeczypospolitej Polski Afrykańskiego Pomoru Świń.

 

Pan Z. Złotorzyński dodał, że na szczęście ta choroba nie dotyczy jeszcze Powiatu Sejneńskiego, ani sąsiadów najbliższych. Najbliższym miejscem gdzie ta choroba występowała był Powiat Sokólski i nadal jest to pierwsze miejsce gdzie to występuje. Na dzień dzisiejszy nie stwierdzono innych chorób zakaźnych. Nie stwierdzono również żadnych czynników, które mogłyby się przenosić ze zwierząt na ludzi.

 

Pan R. Grzybowski - Przewodniczący Rady zapytał, czy w Powiecie Sokólskim dalej wektorem jest człowiek?

 

Pan Z. Złotorzyński odpowiedział, że  wektorem jest człowiek jeśli chodzi o przenoszenie choroby od świń.

 

Dodatkowych pytań w tej sprawie nie było.

 

 

 

 

Ad. pkt. 12. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach w 2014r. /zał. nr 8/.

 

Pan Z. Czakis – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach przedstawił sprawozdanie z działalności KPPSP za 2014 rok.

 

Uwag do sprawozdania nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 13. Sprawozdanie ze stanu sanitarnego Powiatu Sejneńskiego za rok 2014. /zał. nr 9/.

 

 Pani I. Grygucis – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Sejnach powiedziała, że w 2014 roku objęto nadzorem 535 obiektów. Najwięcej pracy miała komórka żywienia i żywności, komunalna i epidemiologia, higiena dzieci i młodzieży. Do badań pobrano 53 próbki żywności, próbek sanitarnych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, próbek kosmetyków oraz racji pokarmowych. W wyniku tego zakwestionowano:

- 2 próbki zwykłej herbaty - w herbacie znaleziono przekroczoną ilość pestycydów,

- próbki racji pokarmowych, odkryto zawartość białka i tłuszczu oraz za dużą wartość soli w tych próbkach.

 

Pani Inspektor dodała również, że rozpoznano 3 interwencje ludności:
1) wprowadzenie do obrotów w ramach sprzedaży internetowej środków spożywczych produkcji niemieckiej, bez polskiego oznakowania,

2) niewłaściwych warunków sanitarnych w gospodarstwie agroturystycznym,

3) dotyczące kuchni, a właściwie zatrudnienia osób bez ważnych dokumentów.

Potwierdziła się tylko i wyłącznie trzecia interwencja.

 

Pani I. Grygucis powiedziała, że dział epidemiologii ma problem z Ośrodkiem Zdrowia w Gibach. Stan sanitarny a konkretnie techniczny, jest tragiczny. Nie ma współpracy między wynajmującym Falmedem, a Wójtem. Nie wiadomo jakie będą tego konsekwencje. Część podmiotów leczniczych kontroluje Wojewódzka Stacja Sanitarna i Epidemiologiczna.

 

Pani I. Grygucis stwierdziła, że jest zauważalny wzrost osób uchylających się od obowiązkowych szczepień. W przyszłości będzie widoczny problem z zachorowaniem na choroby na które są te szczepionki.

Jeżeli chodzi o choroby zawodowe w 2014 roku było 11 zgłoszeń. Wydano 9 decyzji stwierdzających choroby zawodowe, 3 decyzje były negatywne.

 

Pani I. Grygucis powiedziała, że został rozwiązany problem stanu sanitarnego przystanku przy ul. Konarskiego w Sejnach.

Jeżeli natomiast chodzi o Ośrodek Kultury w Sejnach jest prowadzone postępowanie administracyjne, ponieważ budynek wymaga przeprowadzenia remontu wewnętrznego i na zewnątrz.

 

Dość sporym problemem jest zdaniem Pani I. Grygucis temat braku poczekalni na przystanku PKS w Sejnach. W 2009 r.

Przy 2 szkołach nie ma Sali gimnastycznej z prawdziwego zdarzenia. Uczniowie ćwiczą na korytarzach.

Temat promocji zdrowia – komórka realizująca program promocji zdrowia, realizuje programy ogólnokrajowe, wojewódzkie, lokalne, jest ciągły udział w akcjach.

 

Pani Inspektor podziękowała Starostwu Powiatowemu w Sejnach za pieniądze przyznane na działania promocyjne w kwocie 700zł w ubiegłym roku 2014 r. oraz o łącznej kwocie 800zł w bieżącym roku.

 

Pani I. Grygucis poprosiła o zwrócenie uwagi na „śmietnik” przy ul. Rittlera – przy szpitalu.

 

Przewodniczący Rady Pan R. Grzybowski powiedział, że teren o którym mowa wyżej, to teren Nadleśnictwa Pomorze.

 

Więcej uwag nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 14. Informacja o działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach za 2014 rok. /zał. nr 10/.

 

Pan J. Polens – Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach poinformował, że  Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach to jednostka powołana przez Zarząd Powiatu i wypełnia obowiązki zarządcy dróg powiatowych.

 

Pan J. Polens powiedział, że Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach zatrudnia 15 osób.

Główne zadania inwestycyjne w ubiegłym roku to:

a) poprzez kurs brukarza ze środków PUP w Sejnach ułożono chodnik: na ul. Mickiewicza, ul. Konopnickiej, ułożono również zatokę postojową przy Aptece „Malwa” oraz ułożono w Puńsku 300m chodnika.

 

Pan Kierownik powiedział, że główne siły skierowane są na utrzymanie dróg głównych, na łatanie dziur w drogach asfaltowych. Dodał też, że jest ok 100 km dróg wymagających corocznego wypełnienia dziur. Dodatkowo czas pracy poświęcony na utrzymanie dróg żwirowych i gruntowych, których jest dosyć dużo,  to około 11/12 dni roboczych po sezonie zimowym. Są również co roku wykaszane pobocza dróg z chwastów.

Najbardziej potrzebujące drogi w Powiecie Sejneńskim to:

- Bubele – Sejny,

- Bubele – Sankury,

- Sejny - Berżniki – Ogrodniki,

- Strzelcowizna – Głęboki Bród.

 

Pan J. Polens powiedział również, że Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach zajmuje się wydawaniem decyzji administracyjnych zezwalających na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót nie związanych z utrzymaniem dróg oraz z tytułu zajęcia pasa drogowego.

Jeżeli zaś chodzi o zimowe utrzymanie dróg, to w tym roku wyniosło one około 60 000 zł.

 

Pan Kierownik nadmienił, że złożono 3 wnioski na dofinansowanie dróg i opracowano 3 dokumentacje do zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę.

 

Przewodniczący Rady Pan R. Grzybowski powiedział, że na pewno każdy by chciał, aby wykonane było dużo więcej, jednak są ograniczone fundusze.

 

Więcej uwag nie wniesiono.

Ad. pkt. 15. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.

 

Pan Starosta odpowiedział Radnemu J. Miszkielowi na postawione przez niego zapytanie dotyczące żwirowania drogi Bosse – Berżałowce.

Pan Starosta odpowiedział, że Zarząd Powiatu otrzymuje dużo sygnałów od mieszkańców, radnych, od szczebla gminnego czy też powiatowego dotyczące dróg powiatowych. Pan Starosta dodał, że założył teczkę, do której wpina wszystkie te wnioski dotyczące remontów dróg. Zarząd Powiatu postanowił wystąpić do poszczególnych samorządów gminnych z zapytaniem, które drogi powiatowe wymagają jak najszybszego remontu. Wystąpiono z prośbą o wskazanie jednej drogi priorytetowej i jednej drogi rezerwowej. Wpłynęła jedna odpowiedź od Wójta Gminy Sejny, który wskazuje 3 drogi powiatowe do remontu:

- Berżniki – Ogrodniki,

- Sejny – Krasnowo,

- Sejny – Bosse – Berżałowce – jako droga rezerwowa. Jednocześnie Gmina Sejny deklaruje udział finansowy przy przebudowie wymienionych odcinków 50 % kosztów wkładu własnego poniesionego przez Starostwo Powiatowe w Sejnach.

Jak widać, droga Sejny – Bosse – Berżałowce przez Wójta, prawdopodobnie w porozumieniu z Radą, wskazana jest jako droga rezerwowa. Padło pytanie, czy Zarząd będzie szukał środków, skoro jest sygnał Radnego to Zarząd będzie szukał środków, ale na chwilę obecną nie można powiedzieć, że środki będą. Pan Starosta dodał, że remonty dróg chce przeprowadzać przy pomocy samorządów gminnych.

 

Pan J. Polens – Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach powiedział, że równanie drogi Sejny – Bosse – Berżałowce miało już miejsce po sezonie zimowym. Zarząd Dróg rozpoczął już drugie równanie dróg powiatowych. W pierwszej kolejności równiarka jeździ tam, gdzie są zgłoszenia, głównie sołtysów oraz, gdzie Pan Kierownik uznaje, że jest konieczność wysłania sprzętu. Równiarka jeździła już drugi raz na drogę Frącki – Okółek i Burbiszki – Krasnowo. Było również zgłoszenie od Sołtysa Sarnetek z prośbą o równiarkę w Sarnetkach.

 

Pan J. Polens dodał, że jeżeli chodzi o drogę Sejny – Bosse – Berżałowce, to osobiście przejdzie przez tą drogę, by stwierdzić w jakiej kolejności ta droga będzie profilowana. Nadmienił także, że równana już droga Krasnopol - Jegliniec wymaga kolejnego równania.

 

Radny J. Miszkiel powiedział, że z wypowiedzi Kierownika wynika, że drogę do równania musi zgłosić sołtys, bo tam gdzie zgłosił sołtys równanie miało miejsce. Na Komisjach Pan Starosta poinformował, że prośby mieszkańców powinny być składane za pośrednictwem radnych, dlatego złożył zapytanie o równanie wymienionej drogi.

 

Pan Kierownik wyjaśnił, że nie musi prośby złożyć sołtys.

 

Pan Przewodniczący Rady dodał, że temat remontu dróg będzie podejmowany na posiedzeniach Komisji. Pan R. Grzybowski uważa również, że bardzo ważne zdanie w tej sprawie będzie miał Pan Kierownik PZD, który zna sytuację i wie jakie są potrzeby dróg.

 

Więcej uwag w tej kwestii nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 16. Wolne wnioski i oświadczenia.

 

Pan A. Staniewicz – rolnik ze wsi Radziuszki powiedział, że rolnicy występowali do Pani   Premier z prośbą o podjęcie działań w związku z tragiczną sytuacją producentów trzody chlewnej. Otrzymano odpowiedź, w której zostało powtórzone, to co wcześniej napisał Minister Rolnictwa. W odpowiedzi zaznaczono, że Ministerstwo będzie czyniło wszelkie starania, aby wyłączyć Gminę Giby i Gminę Sejny ze Strefy Czerwonej.

 

Pan Z. Złotorzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Sejnach potwierdził, że otrzymał takie informacje, że będzie prowadzona w tej kwestii rozmowa z Unią, jednak nie wiadomo kiedy to wyłączenie nastąpi.

 

Pan A. Staniewicz powiedział, że w międzyczasie miało miejsce spotkanie z Przewodniczącym Komisji Rolnictwa, który tłumaczył wyżej wymienione sprawy.

Pan A. Staniewicz zaapelował w kolejnej ważnej sprawie a dotyczącej budowy drogi Sejny – Suwałki. Pan A. Staniewicz nadmienił, że jego grunty dochodzą do tej drogi i od roku czasu walczy on z urzędnikami, ponieważ zajęto jego grunty poprzez posadzenie na nich krzewów. Pan A. Staniewicz zwrócił się pismem do Wojewódzkiego Zarządu Dróg, do Wydziału Geodezji w Sejnach, gdzie nie uzyskał żadnej konkretnej pomocy. W dniu wczorajszym ktoś pozakopywał betonowe kołki, przejmując dodatkowo 30 arów jego gruntów. Pan A. Staniewicz dodał, że prawnik polecił mu wyjaśnienie tej sprawy drogą sądową, ale Pan A. Staniewicz uważa, że najpierw urzędy powinny mu pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

 

Pan A. Staniewicz powiedział również, że przy budowie drogi Sejny – Suwałki, zorganizowany był objazd i  ciężki sprzęt zniszczył nawierzchnię drogi wcześniej remontowane ze środków Unii Europejskiej. Zakładano, że drogi te będą przez wykonawcę naprawione po zakończeniu remontu odcinka drogi Sejny – Smolany Dąb. Na naprawę miał być wykorzystany materiał zebrany z drogi Suwałki – Sejny. Prace na tym odcinku zostały już zakończone, a naprawa drogi nie została wykonana zgodnie z umową.

 

Przewodniczący Rady Pan R. Grzybowski powiedział, że jeżeli chodzi o te działania, można skierować prośbę/skargę do Wojewódzkiego Zarządu Dróg oraz do odpowiednich urzędów. Wówczas odpowiedź zostałaby wydana terminowo na piśmie.

 

Pan J. Polens – Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach  zaproponował Radnym wspólny objazd dróg powiatowych w celu oceny  skali zniszczenia dróg. Dodał również, że chce w ten sposób przekazać obraz z terenu całego Powiatu.

 

Przewodniczący Rady powiedział, że dzisiaj taki wyjazd się nie uda, ale należy podjąć próby organizacji w innym terminie.

 

   Pan Starosta dodał, że pomysł, aby przejechać po tych drogach jest jak najbardziej potrzebny. Pan Starosta poprosił o zgłaszanie się i podanie czasu, kiedy można pojechać na wspomnianą wizję lokalną.

 

  Pan Starosta P. F. Alszko dodał również, że sprawa śmieci przy Szpitalu nie jest sprawą ani szpitala, ani Burmistrza Miasta Sejny, ani Zarządu Powiatu, jednak gdyby wszystkie wymienione jednostki wystosowały pismo w tej sprawie do Nadleśnictwa Pomorze, to wówczas być może udałoby się dokonać pewnych zmian i załatwić tą sprawę.

 

  Pan Przewodniczący Rady przypomniało obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych. Oświadczenia majątkowe należy składać do dnia 30.04.

 

 

Ad. pkt. 17. Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady zamknął obrad wypowiadając słowa „Zamykam obrady VI Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego”.

 

       Sporządziła:                                                                                Przewodniczył:

Katarzyna Mikłaszewicz                                                                   Ryszard Grzybowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2015-05-29

Data modyfikacji: 2015-05-29

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2015-05-29