prot_kb_35_2013

Protokół nr 35/13

posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów

w dniu 27 listopada 2013 r.

 

Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów rozpoczęło się o godz. 11.40, a zakończyło o godz. 12.35. Z powodu przedłużenia się poprzedzającego posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa, godzina rozpoczęcia posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów uległa przesunięciu.

 

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów - Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia, nie obecni : Pani Anna Witkowska oraz Pani  Lucyna Fidrych (lista obecności stanowi zał. nr 1).

W posiedzeniu uczestniczyli również: Pani Dorota Bykowska – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego oraz Pani Aneta Kimszal - Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 2/13 wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia  12.11.2013 r.
  2. Przyjęcie materiałów na XXXVII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Analiza projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027.
  4. Analiza projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2014 r.
  5. Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt 1. Przyjęcie protokołu Nr 2/13 wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia  12..11.2013 r.

 

Do protokołu Nr 2/13 uwag nie wniesiono.

Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt 2.. Przyjęcie materiałów na XXXVII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że materiały na XXXVII Sesję zostały już szczegółowo omówione na wcześniejszej Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa.

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXXVII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 35/34/13 Komisji Budżetu Finansów z dnia 27 listopada 2013r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXXVII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 2 /

 

Ad. pkt. 3. Analiza projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027 /zał. nr 3/   

 

Pan M. Plesiewicz zapytał jakie chodniki i drogi będą wykonywane sposobem gospodarczym w roku 2014.

 

Pan Starosta poinformował, że zostanie zrobiona droga na Okółek. W planie jest również droga Maćkowa Ruda – Pogorzelec, ponieważ w trakcie remontu mostu w Maćkowej Rudzie została ona rozjeżdżona przez objazd. Pan Starosta powiedział, że są poczynione starania o pozyskanie środków na drogę Krasnowo, ponieważ jest ona w tragicznym stanie. Następną inwestycją będzie dokończenie chodnika przy ulicy Konopnickiej w Sejnach. Kostkę mamy zamiar pozyskać z Zarządu Dróg Wojewódzkich, niestety cały ten proces opóźnia się. Był też sygnał od Pani Dyrektor Przedszkola w Sejnach, aby ocieplić budynek w ramach szkolenia, jednak zależy to od środków pozyskanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Sejnach.

Pan Starosta poinformował, że w Berżnikach chodnik został już zrobiony.

 

            Pan M. Plesiewicz uznał, że jest to efekt widoczny i stały.

 

            Pan Starosta poinformował, że w tym roku była duża efektywność Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach. Zobaczymy jakie będą środki w Urzędzie Pracy. Wchodzi nowy system rozliczania pracowników.

 

            Pan R. Grzybowski zapytał, czy w opisie projektu budżetu można wpisać wymienione przez Pana Starostę zadania, które w przypadku wygospodarowania wolnych środków czy pozyskania środków dodatkowych byłoby do zrealizowania. Pan Radny powiedział, że to niczego nie obliguje, zaś mamy pakiet, który chcielibyśmy dokonać. 

 

            Pan M. Plesiewicz powiedział, że w zeszłym roku przez Klub Radnych był złożony wniosek na konkretne inwestycje, ale niestety nie zostały wykonane z powodu braku pieniędzy w budżecie. Mimo to w tym roku rozpoczęto ulicę Konopnicką. Pan Radny zasugerował, również że wnioski te powinny być brane pod uwagę w budżecie na 2014 rok.

 

 

Ad. pkt. 4. Analiza projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2014 r./zał. nr 4/

 

            Pan S. Kuklewicz powiedział odnośnie projektu budżetu, że jest to pierwszy projekt budżetu od powstania powiatu, który nie zakłada żadnych inwestycji. Deklaracje złożone przez Starostę, że zrobimy to czy tamto są nie pewne. W związku z tym uznał, że nie podniesie ręki za tym budżetem, ponieważ nic on nie zakłada.  Pan Radny powiedział, że Powiat doszedł do takiego stopnia, by nim  tylko administrować. Powinniśmy się zastanowić, czy jest on jeszcze potrzebny. Natomiast administracja została jeszcze bardziej rozbudowana  np. rozłączenie stanowiska Sekretarza i Kierownika Komunikacji, które przez tyle lat pełnił jeden pracownik.

 

            Pan Starosta powiedział, że wszystkie wcześniejsze wnioski są uwzględnione w dalszych planowanych inwestycjach.  Wpłynął również wniosek mieszkańców z ulicy Mickiewicza na wykonanie chodnika.

 

            Pan M. Plesiewicz przyznał Panu Staroście rację, ponieważ obecnie przy ulicy Mickiewicza nie ma chodnika. Pan Radny wyjaśnił, że powstało tam osiedle domów jednorodzinnych oraz uczęszczają tam dzieci do Gimnazjum. Dotychczasowo jest tam zagrożenie, ponieważ nie ma tam nawet pobocza.

 

            Pan J. Łuba powiedział, że większość dzieci jest dowożonych do szkoły i należy chodnik dokończyć do „zakrętu” drogi.

 

            Pan M. Plesiewicz zasugerował, że jednak należy kontynuować wcześniejszą inwestycję, która została już poczyniona.

 

            Pan J. Łuba powiedział, że analizował dogłębnie budżet. Pan Radny zapytał czy któryś z radnych pofatygował się do Pani Skarbnik, aby sprawdzić jakie są  potrzeby jednostek. Pan J. Łuba dostrzegł jakie są zapotrzebowania jednostek oraz przyznał, że to prawda takiego budżetu jeszcze nie było. Natomiast nikt nie jest temu winien. Gdy decydowaliśmy wcześniej o inwestycjach nie było rodzin zastępczych, nie było aż takich potrzeb na oświatę, gdyż zostawało jeszcze pieniędzy. Było dużo programów inwestycyjnych, z których dużo korzystaliśmy. Pan Radny ocenił, że przez pierwsze osiem lat od powstania powiatu było dobrze, ponieważ wszystko się tworzyło, natomiast później było coraz gorzej. Wiele obowiązków zleca nam Państwo, musimy dopłacać do Domu Pomocy Społecznej w Sejnach oraz osób niepełnosprawnych. Zwiększają się zadania, natomiast nie idą za tym środki. Taka pomoc ludziom idzie kosztem naszych dróg.

W oświacie są wypłacane podwójne wynagrodzenia, w związku z tym, że nauczyciele są na urlopach zdrowotnych są wypłacane im wynagrodzenia oraz nauczycielom, którzy ich zastępują . Pan Radny powiedział, że perspektywy są bardzo złe, a do pozyskania środków należy mieć 15% wkładu własnego. Pan Radny powiedział, że to prawa iż budżet jest administrowaniem powiatu.

 

            Pani Sekretarz wyjaśniła, że gdy były robione wcześniejsze inwestycje, były zaciągane kredyty, ponieważ nie było wtedy wskaźników oraz nie było zaostrzeń w ustawie o finansach publicznych. Teraz niestety to się ukróciło, zatem nie ma kredytów, a co za tym idzie nie ma inwestycji, ponadto te kredyty trzeba teraz spłacać.

 

            Pan R. Grzybowski powiedział, że we wcześniejszych kadencjach było więcej możliwości na pozyskanie pieniędzy. Pan Radny wspomniał o szpitalu i podziwiał pracę tych ludzi oraz zasugerował, że powinniśmy się cieszyć, iż istnieje w Sejnach szpital.

Pan Radny uznał, że nie ma cykliczności w naszych działaniach, ponieważ inwestycje muszą być przemyślane.

W Powiatowym Zarządzie Dróg w Sejnach były inwestycje oraz zakup sprzętu. Niestety niektóre zakupy może nie były do końca przemyślane. Pan Radny powiedział, że powinniśmy znaleźć fundusze, aby zmienić część sprzętu w PZD w Sejnach. 

 

Pan J. Łuba powiedział, że jest o wiele więcej zrobione niż kiedyś na naszych drogach.

 

            Pan R. Grzybowski powiedział, że w PZD jest Ursus, który ciągle się psuje. Pan Radny uznał, że należy go się pozbyć. Pan R. Grzybowski zaznaczył, że szpital jest potrzebny i to dobrze, że była dokonana wcześniejsza pomoc. Pan Radny powiedział, że nie raz zostało uratowane tam życie, a ludzi pracują tam z poświęceniem.

 

            Pani Sekretarz wyjaśniła, że nie uważa, iż złymi decyzjami były zaciągane kredyty. Pani Sekretarz wytłumaczyła, że miała na myśli konsekwencje tego, że teraz musimy spłacać kredyty, zacisnąć trochę pasa, przez wskaźniki oraz kwoty, które wzrosły na obsługę. Pani Sekretarz poinformowała, że nigdy nie było tyle dochodów, aby wystarczało na bieżące działania i jeszcze inwestycje. Ponadto bieżące wydatki nie wrastają z roku na rok.

 

            Pan R Grzybowski poinformował, że jeżeli nie znajdziemy funduszy na bieżące wydatki to będziemy przekształcać drogi gruntowe. Ponieważ drożej kosztuje remont asfaltów, niż żwirowej drogi.

 

Pan J. Łuba zauważył, że na oświatę idzie wiele środków.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że najtrudniej jest zwolnić nauczyciela, jednak powinniśmy zreformować oświatę.

 

            Pan J. Łuba powiedział, że największe krzywdy ponoszą samorządowcy przez okrajanie budżetu. Pan Radny ma pretensje do Rządu, że Karta Nauczyciela nie została bardziej okrojona.

 

            Pan Z. Kowalski wystąpił z prośbą do Starosty, aby zlecił dla Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach, przygotowanie zestawienia, z którego będzie wynikało jakie inwestycje zostały wykonane oraz jakie kwoty przeznaczamy w budżecie.

 

            Pan J. Łuba powiedział, że można iść do Pani Skarbnik, by przejrzeć potrzeby oraz zapotrzebowanie PZD w Sejnach. Pan Radny poinformował, że w trakcie analizowania  zauważył potrzeby na zwiększenie pracowników w PCPR.

 

            Pan Starosta powiedział, że mamy w PCPR 4,5 etatu, a reszta pracowników pracuje z projektu. Będą realizowane kolejne projekty. Pan Starosta zastanawia się nad pomieszczeniami, które będą potrzebne w trakcie kolejnych projektów. Pan Starosta wyjaśnił, że srogość zimy pokarze jakie będziemy mieli środki, ponieważ w tym roku kwiecień nas zaskoczył i bardziej pogrążył, a przecież za te środki mogliśmy kupić masę na remonty dróg. Pan Starosta poinformował, że są zaplanowane środki na e-zdrowie, jeśli ten projekt by nie przeszedł zostaną one i będziemy mogli je przeznaczyć na coś innego.

 

            Pan J. Łuba zaproponował remont mostu.

 

Pan Z. Kowalski poprosił, aby zestawienie o którym mówił wcześniej zostało przedstawione na następnym posiedzeniu Komisji, z którego jasno będzie wynikało co Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach planuje.

 

            Pan Starosta przyznał, że o szpital w Sejnach należy walczyć, ponieważ są to miejsca pracy. Natomiast mimo niskiej  populacji ludzi w Sejnach on ciągle funkcjonuje.

 

            Pani A. Siebert poinformowała, że dwa lata temu Pan Chatkowski został lekarzem roku, co świadczy o szpitalu.

 

            Pan Starosta powiedział, że jednak to coś znaczy. Pan Starosta przypomniał  również inwestycję remontu przychodni przy ulicy Wojska Polskiego w Sejnach, gdzie przed remontem  za metr kwadratowy ogrzewania  budynku trzeba było zapłacić 10zł, natomiast teraz 2,30zł, więc są to widoczne efekty. Teraz są zamiary do podpisania umowy z Stowarzyszeniem na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, ponieważ pod koniec miesiąca ta umowa wygasa. Pan Starosta powiedział, że będzie prosił Pana Dyrektora o podpisanie tej umowy.

 

            Pan Z. Kowalski zaproponował, aby zaprosić Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach w celu wyjaśnienia wielu spraw związanych z budżetem na 2014 rok.

 

            Pan J. Łuba powiedział, że również należy zaprosić dyrektorów szkół, ponieważ oni również przedstawiliby swoje plany na następny rok szkolny i jakie zamierzają podjąć kroki.

 

            Pan M. Skupski zaproponował, aby poinformować kierowników i dyrektorów, aby przygotowali się do tych rozmów.

 

            Pan Z. Kowalski uznał, że będzie jeszcze dyskusja nad budżetem. Pan Radny zaproponował wspólne posiedzenie Komisji z kierownikami jednostek, by wszystko omówić.  Zasugerował również, aby przygotowali oni swoje plany.

 

            Pan Starosta poinformował, że budżet został utworzony na podstawie złożonych wniosków. W połowie grudnia zrobimy wspólne posiedzenie Komisji.

 

Ad. pkt. 5. Sprawy różne.

 

W tym punkcie głosu nie zabierano.

 

 

Protokołowała:

Przewodniczył:

 

Katarzyna Mikłaszewicz

Jan Łuba

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-12-11

Data modyfikacji: 2013-12-11

Opublikował: Henryka Pawlukanis

Data publikacji: 2013-12-11