prot_31_kb_2013

Protokół nr 31/13

posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów

w dniu 24 czerwca 2013 r.

 

Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów rozpoczęło się o godz. 11:00, a zakończyło o godz. 12:00. Z powodu przedłużenia się poprzedzającego posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa, godzina rozpoczęcia posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów uległa opóźnieniu.

 

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów - Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia, na którym uczestniczyli niemal wszyscy członkowie Komisji, nieobecni byli Pani Anna Krystyna Witkowska i Pan Mariusz Skupski, (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz - Sekretarz Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Jarosław Polens – Kierownik PZD w Sejnach.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 30/13 z dnia 27.05.2013 r.
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały Zarządu Powiatu Sejneńskiego w sprawie umorzenia należności Powiatu /zał. nr 2/.
  3. Przyjęcie materiałów na XXXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  4. Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 1.

 

Do protokołu Nr 30/13 uwag nie wniesiono.

Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 2.

 

Pan Starosta poruszył kwestię przetargu na sprzedaż drzew. Środki uzyskiwane przez Powiat za sprzedaż drewna zawsze wpływały do budżetu Powiatu. Ostatni przetarg wygrał Pan Bartoszewicz, który nie wywiązał się z umowy i nie zapłacił za pozyskany materiał. Starostwo wezwało Pana Bartoszewicza do zapłaty, a następnie założyło sprawę w Sądzie Rejonowym w Białymstoku. Sąd skierował do Pana Bartoszewicza komornika, który stwierdził, że nie ma możliwości ściągnięcia jakichkolwiek środków, ponieważ wspomniany Pan takimi nie dysponuje. Pan Bartoszewicz pozyskał drzewa o wartości 46 000 zł. Osoba ta nie ma dochodów, nie pobiera żadnych środków. Zakładanie mu kolejnych spraw sądowych nie ma sensu, ponieważ Pan jest niewypłacalny. Sprawa ta musi zakończyć się jak najszybciej pod względem finansowym. Jednym z rozwiązań jest umorzenie należności, aby uniknąć wydatków na prowadzenie postępowania. Jeżeli członkowie Komisji Budżetu i Finansów zaopiniują projekt uchwały pozytywnie, to uchwałę taką podejmie Zarząd Powiatu.

 

Pan Polens dowiedział się, że firmy windykacyjne nie podejmują się takich spraw w przypadku osób prywatnych.

 

Pan Grzybowski podkreślił, że Pan Bartoszewicz powinien być wpisany do rejestru dłużników.

 

Pan Polens zaznaczył, że na ogłoszony przetarg wpłynęły 3 oferty, jedna na 172 zł/m³, druga – Pana Bartoszewicza na 170 zł/m³ oraz oferta Pana Bałdygi na 150 zł/m³. Wybrano najwyższą cenę, jednak pierwsza osoba rozmyśliła się. W wyniku tego wybrano ofertę Pana Bartoszewicza. Wszystko było w porządku do pierwszej transzy. Pan Bartoszewicz zabrał skład drzewa, ale nie wpłacał za to pieniędzy. Pan Polens zwrócił mu uwagę i zabronił zabierać pozostałe drzewa. Zgłosił również kradzież. Pan Bartoszewicz wytłumaczył, że jego pracownicy przez pomyłkę wycieli więcej drzew. Zachowane drzewa zostały sprzedane dla Pana Bałdygi, jednak po niższej cenie, niż proponował w przetargu. Nie było żadnych sygnałów, że będą kłopoty. To może figurować w księgowości.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jeśli ta kwota nadal pozostanie w księgowości, to trzeba opisywać, dlaczego taka sytuacja zaistniała, czy prowadzone jest dochodzenie w tej sprawie, czy też nie, a po 3 latach i tak to ulegnie przedawnieniu.

 

Pan Kowalski zaproponował, aby zawiesić te sprawę i poczekać aż sama się przedawni.  

 

Pan Starosta podkreślił, że nie można zawiesić takiej sprawy, trzeba co jakiś czas ją odnawiać, aby RIO nie zarzuciło Starostwu bezczynności. Pan Starosta zawnioskował o umorzenie należności Pana Bartoszewicza, ponieważ niemożliwe jest ich ściągnięcie, a zakładanie kolejnych, bardzo kosztownych spraw sądowych spowoduje straty w budżecie.

 

Pani Fidrych zapytała, co takiego się stało, że Pan Bartoszewicz tak zbankrutował?

 

Pan Polens wyjaśnił, że wspomniany Pan nie zbankrutował. Miał pokaźną ilość zrąbków w Widugierach, jednak zostało mu to zabrane, jako zaległy dług. Pan Polens, jako instytucja nie może tak zrobić - zabrać coś, co nie należy do niego.

 

Przewodniczący Komisji – Pan Łuba zauważył, że prawo o przetargach jest złe. Każdy ma prawo wziąć udział w przetargu, a kierownik nie musi sprawdzać czy zgłaszająca się osoba ma pieniądze czy nie.

 

Pan Polens poinformował, że pewien Pan też miał problem z Panem Bartoszewiczem, dlatego zabrał mu zrąbki jako zaległy dług.

 

Przewodniczący Komisji – Pan Łuba podkreślił, że kroki poczynione przez jednostkę podległą – zostały wyczerpane. Zaproponował również przeprowadzenie głosowania w sprawie umorzenia należności.

 

Pan Kowalski zgłosił sprzeciw.

 

Pani Fidrych zaznaczyła, że umorzenie należności da gwarancję spokoju Panu Bartoszewiczowi. Osoba ta poczuje się bezkarna i trudno przewidzieć, jakie będą jego kolejne działania w przypadku następnego przetargu.

 

Przewodniczący Rady - Pan Miszkiel zaproponował, aby odłożyć umorzenie sprawy do końca roku.

 

Pan Łuba podkreślił, że nie zmieni to sytuacji, ponieważ Pan Bartoszewicz jest niewypłacalny.

 

Pan Grzybowski również zaznaczył, że brak decyzji o umorzeniu wiąże się z kosztami sądowymi bądź negatywnymi wynikami kontroli RIO.

 

Pan Sekretarz przypomniał, że czynności komornicze kosztują od 2 500 zł do 3 000 zł.

 

Pan Starosta podkreślił, że Sąd wypowiedział się już w tej sprawie. Przy wszczęciu kolejnego postępowania komornik ponownie odpisze, że Pan Bartoszewicz jest niewypłacalny, a Powiat poniesie tylko zbędne koszta.

 

Przewodniczący Komisji – Pan Łuba przeprowadził głosowanie w sprawie umorzenia należności Powiatu: 7 członków głosowało za umorzeniem należności, 2 członków zgłosiło sprzeciw, 2 członków wstrzymało się od głosu.

 

W wyniku głosowania projekt uchwały Zarządu Powiatu Sejneńskiego w sprawie umorzenia należności Powiatu w kwocie ogółem 46.825,42 zł z tytułu:

1. sprzedaży drzew z pnia rosnących w pasach drogowych dróg powiatowych w kwocie 34.305,21 zł,

2. kary umownej w kwocie 7.760,41 zł,

3. naliczonych odsetek za zwłokę w kwocie 4.759,80 zł.

Komisja Budżetu i Finansów zaopiniowała pozytywnie.

 

 

Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na XXXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

  1. Przyjęcie informacji Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach o działalności w roku 2012 /zał. nr 3/.

 

Kierownik PZD – Pan J. Polens przedstawił informacje Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach o działalności w roku 2012.

 

PZD w Sejnach zarządza siecią dróg o łącznej długości 272,695 km. Ponadto nadzoruje 13 obiektów mostowych o łącznej długości 230, 05 m². Wszystkie obiekty posiadają konstrukcję żelbetową. Drogi powiatowe posiadają następujące rodzaje nawierzchni:

- asfaltowe - 68,76 %

- żwirowe - 10,14%

- gruntowe - 21,1 %

Rozmieszczenie dróg w poszczególnych gminach:

- Gmina Sejny – 25,4 %

- Gmina Giby – 28,6 %

- Gmina Krasnopol – 20,9 %

- Gmina Puńsk – 21,1 %

- Miasto Sejny – 3,9 %

Plan wydatków PZD w Sejnach na 2012 rok, po dokonanych zmianach budżetowych wynosił 3,186 mln zł., z czego 1,941 mln zł. stanowiły inwestycje.

Główne roboty inwestycyjne wykonane w 2012 r.:

- kontynuacja Programu Transgranicznego Polska – Litwa;

-wykonanie odcinka drogi na trasie Trakiszki – Poluńce – Widugiery, z czego dofinansowanie wynosiło 85 %;

- przebudowa mostu w Maćkowej Rudzie- uzyskano 50 % dofinansowania;

- nawierzchnia asfaltowa w Bubelach (700 m);

- remont odcinka na ul. 22 Lipca;

- wykonanie nawierzchni w Gawieniańcach (270 m);

- naprawa przepustu w Strzelcowiźnie;

- ułożenie kolektora burzowego w chodniku przy ulicy 22 Lipca w Krasnopolu;

- remonty cząstkowe nawierzchni asfaltowych – 100 000 zł (emulsja, grysy kamienne);

- żwirowanie miejscowe na 4 odcinkach dróg w Gminie Krasnopol;

- profilowanie dróg żwirowych;

- zimowe utrzymanie dróg – brakuje pługu dwustronnego, dostępny jest tylko jednostronny;

-utrzymanie oznakowania poziomego (znaki pionowe są ubezpieczone od wandalizmu, ubezpieczyciel zwraca 100 % kosztów wymiany zniszczonego znaku);

- utrzymanie zieleni i zadrzewienia przydrożnego;

- wykaszanie poboczy, koszenie trawników na terenie miasta;

- okres jesienny – przegląd poboczy, ścinki podwyższonych poboczy;

- wydawanie decyzji na zajęcie pasa drogowego (decyzje płatne, które przyniosły w 2012 r. 27 000 zł.);

- usuwanie wyrw w drogach.

 

Pierwszy etap łatania dziur został juz zamknięty. Łatano jedynie te największe, ponieważ sytuacja finansowa jest trudna. Małe dziury powiększają się oraz powstają nowe. W tym roku Telekomunikacja wykonała sporo inwestycji w Gminie Krasnopol, związanych z układaniem kabli światłowodowych. Z tego tytułu wpłynęła wysoka kwota do PZD. Środki te zostaną przeznaczone na doposażenie w pług i wymianę przynajmniej jednego samochodu dostawczego, z uwagi na wiekowy i zły stan. Wydano 5 000 zł na naprawę ciągnika oraz dokonano naprawy jednego z samochodów. Po ,,zminusowaniu” wydatków, które są już zaplanowane i nieuniknione, do końca roku zostaje 12 000 zł. To za mało na obecne potrzeby. Będą wykonywane jedynie prace interwencyjnie, czyli na zgłoszenie jesienią nastąpi ponowne łatanie dziur. Sytuacja na drogach nie jest tragiczna, choć jest wiele ubytków w nawierzchniach.

 

Pan Starosta zaznaczył, że sprawdzane są wszystkie zgłaszane wyrwy w drogach. Czasami uwagi mieszkańców są wyolbrzymione, czasami zgłaszane są prośby, aby nie puszczać równarki. Takich sytuacji jest naprawdę sporo, jednak Pan Starosta reaguje na każdy sygnał.

 

Pan Polens oznajmił, że na tegoroczne zimowe utrzymanie dróg przeznaczona jest kwota 35 000 zł. Obejmuje to zewnętrzne usługi typu odśnieżanie, posypywanie, oraz drobne wydatki. Środków finansowych powinno wystarczyć, o ile zima pod koniec roku będzie łagodna. W ubiegłych latach przeznaczano ok. 50 000 zł. na listopad/grudzień. W przypadku niewykorzystania całej kwoty, przeznaczano pozostałe środki na pilniejsze potrzeby, np. zakup masy asfaltowej do remontów cząstkowych. Zima w porównaniu z poprzednimi latami kosztowała nas o 100 000 zł. więcej.

Pan Polens poinformował również o nowym rozporządzeniu, wg którego oznakowanie pionowe powinno być ustawione na wysokości min. 2 metrów od krawędzi jezdni i 0,5 metra od krawędzi pobocza. Znaki na terenie Powiatu Sejneńskiego były ustawiane jeszcze przed wejściem ustawy. Po ostatniej kontroli z Urzędu Wojewódzkiego, odnośnie zarządzania ruchem w Powiecie Sejneńskim, otrzymano pismo, na które Powiat odpowiedział, że dostosuje oznakowanie do 2014 r. Wiąże się to z zakupem nowych rur. Jeden znak to wydatek ok. 100 zł. Znaków jest ponad 2 000, ale nie wszystkie wymagają przestawienia. Pan Polens zwrócił się z prośbą do Rady Powiatu o uwzględnienie takich wydatków przy konstruowaniu budżetu na 2014 rok.

 

Przewodniczący Komisji - Pan Łuba zapytał, jak wygląda współpraca z samorządami gmin?

 

Pan Polens zaznaczył, że Wójt Gminy Puńsk bardzo dba o wykaszanie poboczy w okolicach Puńska. W ostatnich latach PZD prowadził wspólne inwestycje wraz z Gminą Puńsk, Gminą Krasnopol, oraz z Gminą Sejny. Każda z wymienionych gmin realizowała i płaciła za swoje zadanie. W ostatnim czasie został złożony wspólny wniosek o dofinansowanie. Są duże szanse na jego wykonanie. Procedury z tym związane pilotuje Wójt Gminy Puńsk. W latach wcześniejszych realizowano ,,schetynówki” w Gminie Giby. PZD w ramach własnych wykonało chodniki przy ul. Mickiewicza, ul. Łąkowej, ul. Głowackiego w Sejnach. W najbliższym roku nie będą realizowane żadne inwestycje drogowe.

 

Pan Starosta przypomniał, że w latach ubiegłych Gmina Sejny zobowiązała się przeznaczyć środki o kwocie powyżej 100 000 zł na przebudowę drogi Poćkuny – Berżniki. Do dnia dzisiejszego kwota ta nie wpłynęła do budżetu Starostwa. Powiat w dalszym ciągu czeka na obiecane pieniądze. Gmina Giby poprosiła o przedłużenie czasu przekazania środków do następnego roku. W przypadku otrzymania pieniędzy od Gminy Sejny, Starostwo podejmie się remontu drogi na odcinku Krasnowo – Sejny.

 

Pan Łuba zaznaczył również, że Gmina Krasnopol zobowiązała się przeznaczyć 200 000 zł na drogi do jezior. Na dzień dzisiejszy nie ma tych pieniędzy.


Pan Grzybowski przedstawił zestawienie, ilustrujące wkład finansowy poszczególnych gmin i samorządów lokalnych:

- Gmina Puńsk – 1 000 000 zł + 2 samorządy lokalne po 125 000 zł

- Gmina Giby – 200 000 zł

 - Gmina Krasnopol- 50 000 zł

- Gmina Sejny – 50 000 zł

 - Miasto Sejny – 30 000 zł

 

Pan Polens dodał, że Gmina Krasnopol w ostatnim czasie wyłożyła 100 000 zł.

 

Pan Grzybowski poinformował, że najwięcej środków unijnych w ciągu ostatnich lat pozyskała Gmina Puńsk – 46 000 000 zł. Z kolei Powiat Sejny pozyskał 43 000 000 zł.

 

Pani Fidrych oznajmiła, że mieszkańcy Powiatu skarżą się na fatalny stan trasy Berżniki – Ogrodniki. Przejazd tą drogą jest bardzo niebezpieczny z powodu ogromnej ilości dziur. Wiadomym jest, że nie ma wystarczających środków na remont wspomnianego odcinka, jednak mieszkańcy apelują o jego poprawę. 

 

Pan Polens zaznaczył, że odcinek drogi Berżniki – Ogrodniki rzeczywiście jest w nienajlepszym stanie. Nie oznacza to jednak, że trasa ta jest nieprzejezdna.

 

Przewodniczący Rady – Pan Łuba podkreślił, że marzeniem wszystkich jest, aby każda droga wyglądała przynajmniej tak, jak droga do Berżnik. Nikt nie rozumie, że nie ma pieniędzy na remont drogi.

 

Pan Grzybowski zasugerował, aby zainwestować w sprzęt do odśnieżania i zmniejszyć zakup usług. Ciągnik Ursus, jakim dysponuje PZD, wymaga stałych i kosztownych remontów. Warto go sprzedać w drodze przetargu, dopóki nie stracił znacząco na swojej wartości. Przydałby się również nośnik do drugiego pługu.

Ponadto, Pan Grzybowski poruszył temat transportu drewna. Jak zaznaczył, większość przewoźników pochodzi spoza Powiatu. Warto zintegrować Straż Graniczną, Policję i Inspekcję Ruchu Drogowego do zwiększenia liczby kontroli i prowadzenia ich od godziny 4 00 rano, głównie w okolicach miejscowości Berżniki. Tworzy się również ruch społeczny, którego członkowie zaangażowali się w pilnowanie i zgłaszanie numerów rejestracyjnych pojazdów, które transportują drewno na niedostosowanej do tego trasie.  

Pan Grzybowski zapytał również, jaka jest szansa na remont drogi do miejscowości Świackie?

 

Pan Starosta odpowiedział, że kwestia remontu drogi będzie rozpatrywana w drugim półroczu.

 

Pani Fidrych zapytała, jak wygląda sytuacja w sprawie drogi Bosse – Berżałowce?

 

Przewodniczący Rady – Pan Miszkiel odpowiedział, że na dzień dzisiejszy droga ta jest na I miejscu listy rezerwowej.

 

Przewodniczący Komisji - Pan Łuba zaznaczył, że remont drogi Bosse – Berżałowce wiąże się z ogromnymi kosztami, a w czasie jego realizacji Powiat nie podejmie się innych inwestycji drogowych.

 

Pan Polens zauważył, że radni często na sesji zadają pytania, dlaczego PZD nie składa wniosków o dofinansowanie na remonty innych dróg. Aby rozpocząć procedurę inwestycyjną, należy sporządzić projekty budowlane i pozwolenia na budowę, co wiąże się z ogromnymi kosztami.

 

Przewodniczący Komisji - Pan Łuba zaproponował, aby wystąpić do Wojewódzkiego Zarządu Dróg z prośbą o wykonanie remontu drogi do Widugier. Powiat mógłby dołożyć 1% do takiej inwestycji.

 

Pan Grzybowski poinformował, że nie wszystkie samorządy mają możliwość skorzystania z transgranicznych pieniędzy.

 

Pan Kowalski zapytał, na jakim etapie jest sprawa drogi Giby – Rygol, która miała być przekazana Nadleśnictwu?

 

Pan Starosta poinformował, ze był obecny na ostatniej Sesji Rady Gminy Giby. Sołtysi i Radni Gminy Giby chcą, aby w przypadku przekazania drogi Nadleśnictwu, umowa zawierała zapis o służebności tej drogi. Ważne, aby nie była zamykana w okresie turystycznym, jak również w przypadku zmiany Nadleśniczego.

 

Pan Fidrych zaznaczyła, że obawy Radnych i Sołtysów są uzasadnione. Zależy im, aby sprawa nie zakończyła się jedynie na obietnicach, że droga będzie dostępna. Proszono, aby z wielką uwagą przyglądać się treści umowy dotyczącej przekazania drogi.

 

Pan Starosta nadmienił, że opinie Sołtysów i Radnych różnią się od stanowiska Wójta Gminy Giby. Sytuację związaną z przekazaniem tej drogi rozstrzygnie Urząd Marszałkowski. Zapadły dwie opinie pozytywne, jedna jest negatywna. Powiat nie podejmuje żadnych czynności związanych z przekazaniem tej drogi.

 

 

b) Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2013 rok /zał. nr 4/.

 

 

Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały. Przedstawiła również zmiany w planie dochodów i wydatków budżetowych.

Dochody o kwocie 104.609,80 zł. objęły m. in.:

- opłaty za zajęcie pasa drogowego,

- sprzedaż drzew rosnących w pasie dróg powiatowych,

- odsetki od niewypłaconych w terminie należności.

Z kolei wydatki dotyczyły m. in.:

- zakupu samochodu dostawczego - 40.900 zł.,

- zakupu pługu szczytowego do samochodu ciężarowego – 16.000 zł.,

- zakupu grysu i emulsji do remontów cząstkowych dróg asfaltowych – 40.000 zł.

Pan Starosta zaznaczył, że zakup samochodu oraz pługu jest niezbędny do pracy Powiatowego Zarządu Dróg. Podkreślił, że zakup dotyczy samochodu używanego.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

c) Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013-2027 /zał. nr 5/.

 

Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 31/30/13  Komisji Budżetu i Finansów z dnia 24 czerwca 2013  w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 6/.

 

 

 

Ad. pkt 4. Sprawy różne:

 

Jak poinformował Pan Starosta, 1 lipca 2013 rozpocznie się przejęcie księgozbioru Biblioteki Pedagogicznej w Sejnach. Wspomniana instytucja będzie likwidowana z dniem 30 czerwca. To nie jedyna biblioteka, jaką zamyka w tym roku Urząd Marszałkowski. Istnieje plan, aby od września powołać Bibliotekę Powiatową, która będzie mieściła się w ZSO w Sejnach. Obecnie odbywa się rozstrzyganie wszystkich kwestii tak, aby były prawnie umocowane w strukturach organizacyjnych Powiatu. Nowa biblioteka będzie mieściła w sobie równocześnie bibliotekę powiatową i bibliotekę pedagogiczną. W lipcu sporządzony zostanie wniosek o wypowiedzenie prowadzenia Biblioteki Powiatowej przez Urząd Miasta w Sejnach. Wniosek, jaki Starostwo złożyło do ORE, dotyczący szkolenia nauczycieli, z pewnością zostanie zrealizowany. Znalazł się on jedynie na 11 miejscu, jednak w piątek zostały zwiększone środki na realizację tego przedsięwzięcia o kwotę 45 mln zł. Wniosek Powiatu nie przekracza 1 000 000 zł.

 

Pan Starosta poruszył również temat rekrutacji uczniów na rok szkolny 2012/2013. Do szkoły w Puńsku wpłynęło 40 podań – o wiele więcej niż w latach poprzednich. Istnieje plan utworzenia 3 klas w LO w Sejnach (w tym jedna wojskowa). Do Gimnazjum w Sejnach wpłynęło ponad 40 podań. Sporządzono również symulację finansową, której wynik wypadł pozytywnie.

 

Pan Grzybowski zapytał ile osób będą liczyły poszczególne klasy?

 

Pan Starosta odpowiedział, że do klasy wojskowej zgłosiły się 32 osoby. Klasa ta może liczyć maksymalnie 30 osób, dlatego 2 osoby zostaną poproszone o zmianę profilu. Pozostałe grupy będą liczyły po 20 osób. 9 lipca odbędzie się posiedzenie Rady Pedagogicznej. Sporządzono Arkusz Organizacyjny, w którym przewidywano utworzenie dwóch klas liceum. Nauczyciele zostali poinformowani o ewentualnym zmniejszeniu ilości godzin. Dotyczyło to 11 pedagogów. Arkusz został opracowany bardzo zapobiegawczo, ponieważ ilość uczniów maleje z roku na rok. Rekrutacja w dalszym ciągu trwa, dlatego opracowany arkusz w każdej chwili może ulec zmianie.

 

Pani Fidrych zapytała, czy przejęcie Biblioteki Pedagogicznej dotyczy również dotychczasowych pracowników?

 

Pan Starosta poinformował, że sprawę personelu rozstrzyga Urząd Marszałkowski. Na dzień dzisiejszy pracują tam 2 osoby. Powiat przyjmuje tylko księgozbiór. Ważne było, aby książki z Sejn nie trafiły do Suwałk, tym bardziej, że księgozbiór był na bieżąco uzupełniany (obecnie liczy 28 000 pozycji). Decyzja Urzędu Marszałkowskiego o likwidacji biblioteki jest uzasadniona, ponieważ w ubiegłym roku odwiedziło ją zaledwie 400 czytelników. Mimo, iż wspomniana instytucja płaciła Miastu minimalny czynsz, jej utrzymanie nie było opłacalne. 1 lipca rozpocznie się przystosowywanie pomieszczeń w Liceum, a nowa biblioteka będzie usytuowana na parterze budynku, w miejscu gdzie mieściły się 2 sale lekcyjne. Nowa biblioteka będzie powołana jako instytucja kultury bądź jednostka budżetowa - na dzień dzisiejszy Pan Starosta wraz z Sekretarzem i Radcą prawnym szukają jak najlepszego rozwiązania.

 

Pan Grzybowski zaproponował, aby połączyć Bibliotekę Pedagogiczną z Biblioteką Szkolną w ramach CRE (Centrum Rozwoju Edukacji).

 

Pan Sekretarz rozmawiał na ten temat z Radcą Prawnym. Biblioteka publiczna typu powiatowego może być powołana jako jednostka budżetowa lub instytucja kultury. Nie ma możliwości łączenia biblioteki publicznej z pedagogiczną, bądź publicznej ze szkolną. W bibliotece szkolnej pracownicy objęci są Kartą Nauczyciela, z kolei w publicznej zatrudnieni są pracownicy samorządowi.

 

Pan Starosta chce, aby nowa biblioteka była otwarta od godziny 8:00 do 18:00. Z pewnością będą pracowali w niej stażyści oraz studenci bibliotekarstwa, odbywający praktyki kwalifikacyjne.

 

Pan Grzybowski zaznaczył, że nie wyobraża sobie, aby wspomniana instytucja była obsługiwana przez stażystów i praktykantów, którzy stale się zmieniają. 

 

Pan Starosta wyjaśnił, że w nowej bibliotece zostanie powołany kierownik bądź dyrektor oraz księgowa. Urząd Marszałkowski przeznaczy rocznie 35 000 – 40 000 zł na obsługę instytucji (kwota nie została jeszcze ustalona). Powiat zamierza podjąć stosowną uchwałę, aby nowa biblioteka funkcjonowała już od 1 września. Remont pomieszczenia przeznaczonego na instytucję nie wymaga dużych nakładów finansowych. Planowane jest wyposażenie w regały oraz usunięcie jednej ściany z płyty gipsowej. Obecnie poszukiwani są stażyści do przewożenia książek. Remont będzie prowadzony pod nadzorem pracowników Pana Dyrektora Małkińskiego. Przejęcie księgozbioru zajmie sporo pracy, trzeba wszystko przewieźć, skatalogować komputerowo i ułożyć w czasie wakacji. Wiele książek w obecnej bibliotece zalega na strychu. Warto je przejrzeć i zobaczyć, które książki sprzedać za symboliczną złotówkę. Przejęcie 28 000 pozycji to bardzo duża operacja. Istnieje plan, aby z nowej biblioteki powstało Centrum Medialno – Biblioteczne. Z pewnością znajdzie się na to miejsce, ze względu na zmniejszającą się liczbę uczniów w szkole.

 

Pan Kowalski poprosił Pana Starostę, aby zadzwonił do Pana Sulimy i zapytał, kiedy rozpocznie się przebudowa drogi Sejny- Smolany Dąb.

 

Pan Starosta odpowiedział, że wykonawcą inwestycji jest PDM Suwałki. Umowa o wykonanie została juz podpisana. Przekazany został również plac budowy. Zadania Urzędu Marszałkowskiego i Pana Sulimy zostały już wykonane. Realizacja inwestycji zależy teraz tylko od wykonawcy. Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że prace mają rozpocząć się pod koniec czerwca.

 

 

 

                            

Protokołowała:

Przewodniczył:

 

Katarzyna Mikłaszewicz

Jan Łuba

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-08-07

Data modyfikacji: 2013-08-07

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2013-08-07