prot_kb_29_2013

Protokół nr 29/13

posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów

w dniu 25 marca 2013 r.

 

Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów rozpoczęło się o godz. 10:25, a zakończyło o godz. 11:45.

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów - Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia, na którym uczestniczyli niemal wszyscy członkowie Komisji, nieobecny był jedynie Pan Witold Wincenty Racis, (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Marek Ślusarz - Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 28/13 z dn. 25.01.2013 r.
  2. Przyjęcie materiałów na XXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 1.

 

Do protokołu Nr 28/13 uwag nie wniesiono.

Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na XXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

  1. Przedstawienie rocznego sprawozdania z działalności i wykorzystania środków finansowych Warsztatu Terapii Zajęciowej w Sejnach w roku 2012.

 

Pan Starosta poinformował o spotkaniu, które odbyło się z udziałem Pana Kwaterskiego i Pana Kozakiewicza. Pan Kozakiewicz oznajmił, że placówka Warsztatu Terapii Zajęciowej chce zakupić nowy samochód ze środków własnych. Istnieje również możliwość pozyskania środków na wymianę windy. Ponieważ jest to budynek należący do ZOZ - u w Sejnach, ZOZ musi wystąpić z wnioskiem o uzyskanie tych środków. Wymiana windy w budynku placówki nie będzie jednak prosta, ze względu na niewielką ilość miejsca do dyspozycji. Pan Starosta ma jednak wątpliwości, co do konieczności wymiany windy w jednopiętrowym budynku. Starostwo Powiatowe nie może zakupić samochodu dla Warsztatu Terapii Zajęciowej, ponieważ tego typu sprawami zarządza stowarzyszenie. Obecny samochód ma bardzo duży przebieg. W przypadku usterek auta, Starostwo Powiatowe użycza placówce własny samochód na czas naprawy. W tej sytuacji, Starostwo Powiatowe liczy na jak najszybszy zakup nowego samochodu przez placówkę. Planowane jest również spotkanie z nowo powołanym Zarządem, w celu omówienia tej kwestii. Pan Starosta podkreśla, że WTZ musi wykonać zadanie, którego się podjęło. Starostwo Powiatowe może udzielić pomocy w napisaniu odpowiedniego wniosku.

 

Pan Grzybowski uznał, że Starostwo Powiatowe nie powinno użyczać samochodu placówce, gdyż wiąże się to z późniejszymi problemami. Warsztat Terapii Zajęciowej sprzedając obecny samochód może uzyskać pieniądze na wkład do nowego.

 

Przewodniczący Komisji poprosił, aby Pan Starosta w miarę możliwości tę sprawę przyśpieszył.

 

b) Przedstawienie informacji o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach

 

Pan Łuba – Przewodniczący Komisji zapytał, czy na dzień dzisiejszy Dom Pomocy Społecznej spełnia unijne standardy, aby otrzymywać środki z urzędu państwa?

 

Pan Starosta oznajmił, że Dom Pomocy Społecznej spełnia wszystkie normy. Nikt nie wniósł żadnych uwag. Nie ma również zastrzeżeń, co wynika z protokołu sporządzonego przez Najwyższą Izbę Kontroli. Nie ma także informacji, o konieczności inwestycji, w celu podniesienia standardów.

 

c) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2012 r.

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

 

 Na sprawozdanie składa się:

-sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu

-informacja o stanie mienia Powiatu Sejneńskiego

-informacja z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Sejnach

 

Pani Skarbnik przedstawiła budżet za 2012, który został ustalony 30.12.2011 r. w następujących wysokościach:

- Dochody budżetu powiatu – 17.615.473 zł

- Wydatki budżetu powiatu – 19.466.176 zł

- Deficyt budżetu – 1.850.703 zł

 

W trakcie realizacji w 2012 r. budżet był zmieniany wielokrotnie i w rezultacie zmian na dzień 31 grudnia 2012 r. wynosił:

1. Dochody budżetu powiatu – 19.480.224 zł

2. Wydatki budżetu powiatu – 21.124.208 zł

3. Z dochodów budżetu została przeznaczona kwota 1.363.735 na spłatę kredytu na wyprzedzające finansowanie inwestycji,, Przebudowa drogi powiatowej Nr 1169B Krasnopol – Murowany Most”

4. Deficyt budżetu wynosi 3.007.719 zł

 

W wykonanych do dnia 31 grudnia 2012 r. dochodach:

1. dochody majątkowe stanowią 4,05%,

2. subwencja ogólna stanowi 41,62 %,

3. dotacje celowe stanowią 37,45 %,

4. pozostałe dochody stanowią 16,88 %

 

Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 20.660.547,96, co stanowi 97,81% planu rocznego.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

d) Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2013 r. /zał. nr 2/.

 

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

e) Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013 – 2027 /zał. nr 3/.

 

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 13 członków Komisji: 13 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 29/28/13  Komisji Budżetu i Finansów z dnia 25 marca 2013  w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 4/.

 

 

 

Ad. pkt 3. Sprawy różne:

 

Pan Starosta poinformował, że wpłynęło pismo od Pana Burmistrza Miasta Sejny do Zarządu Powiatu Sejneńskiego, odnośnie budowy chodnika na ul. Marii Konopnickiej w Sejnach. Pan Burmistrz zaoferował przyznanie 3-4 pracowników do pomocy. Starostwo wysunęło propozycję do Pana Burmistrza, aby również uczestniczył w kosztach remontu chodnika poprzez zakup krawężników (ok. 500 metrów). Po otrzymaniu odpowiedzi ze strony Pana Burmistrza, Starostwo będzie poczynać dalsze kroki w tej sprawie.

Podczas spotkania Pana Starosty z Panem Burmistrzem i Spółką Komunalną poruszono temat utrzymania zieleni na terenie miasta Sejny. Spółka Komunalna oczekuje na wsparcie finansowe ze strony Starostwa, związane z utrzymaniem zieleni i chodników na terenie miasta. Obecnie tereny te są utrzymywane przez Spółkę Komunalną. Składka, jaką wyznaczyła Spółka dla Starostwa wynosi 15 000 zł rocznie. Starostwo nie dysponuje tak dużymi środkami, dlatego podjęto wspólną decyzję z Panem Polensem, aby Starostwo utrzymywało te tereny zielone we własnym zakresie. Aby zmniejszyć koszta związane z utrzymaniem zieleni, wysunięto pomysł zorganizowania staży dla osób bezrobotnych. Istnieje również pomysł powołania grup 2-3 osobowych na terenie każdej z gmin. Osoby te, po odbyciu specjalnie zorganizowanych kursów, zostałyby zatrudnione do utrzymania terenów zielonych oraz dbanie o wizerunek w poszczególnych gminach. Starostwo chce, aby chętne osoby składały wnioski w ramach ,,Zielonych Miejsc Pracy”, aby również pozyskać środki na utrzymanie tych terenów. Pan Starosta zdaje sobie sprawę, że miasto jest bardzo ważnym elementem, jednak 15 000 zł to za dużo. Osób bezrobotnych na terenie powiatu jest również bardzo dużo, problem tylko ze znalezieniem pracodawcy, który by tym się zajął.

 

W dniu dzisiejszym odbędzie się spotkanie z Panem Jackiem Piorunkiem w sprawie przyjęcia Biblioteki Pedagogicznej przez Powiat Sejneński. Pan Starosta chciałby, aby zlokalizować tę bibliotekę przy Liceum w Sejnach. Przeniesienie biblioteki odbyłoby się po okresie wakacyjnym, ponieważ nabór w kolejnym roku szkolnym będzie mniejszy niż w obecnym, co wiąże się z możliwością wygospodarowania wolnych pomieszczeń. Istnieje również pomysł utworzenia Centrum Biblioteczno – Medialnego.

Pan Starosta wziął udział w spotkaniu, jakie odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim. Poruszono wówczas problem związany z rzeką  Wierśnianka, która usadowiona jest na terenie gminy Giby. Rzeka ta jest nieczyszczona od wielu lat. Istnieje możliwość pozyskania środków na Spółkę Wodną w Gibach, która by tę rzekę wyczyściła, wykosiła brzegi i wybrała szlam. Starostwo Powiatowe chce wystąpić z wnioskiem do Pana Wojewody i Pana Marszałka o przyznanie środków na wspomnianą inwestycję.

 

Jak poinformował Pan Starosta, na terenie gminy Krasnopol istnieje problem, związany z brakiem Spółki Wodnej. Przez wspomniany teren przebiega niedrożny rów o długości ok. 4 km., co powoduje zalewanie terenów w Gminie Giby. Konieczne jest udrożnienie rowu oraz wycięcie chaszczy. W ubiegłym roku poproszono, aby właściciele tych gruntów wyrazili zgodę na wejście na wspomniany teren. Istnieje możliwość pozyskania środków na tego typu prace. Warto je wykorzystać, aby mieć porządek na wiele lat. Z drugiej strony trzeba apelować do Radnych z gminy Krasnopol oraz Władz Gminnych w celu ponownego powołania Spółki Wodnej.

 

Jak oznajmił Pan Kowalski, spółka ta jest zawieszona od kilkunastu lat. Władze Gminy Krasnopol nie robią nic w tym kierunku, a mieszkańcy borykają się z tym problemem.

 

Pan Skupski poinformował, że Agencja wytypowała Gminę Krasnopol do kontroli. Sprawdzono 520 gospodarstw, co poniosło za sobą ogromne skutki finansowe dla mieszkańców.

 

Pan Kowalski chce wystąpić z interpelacją do Pana Starosty i załączyć wszystkie dokumenty, jakie wysyłał do Wójta. Na złożone w przeszłości pismo w podobnej sprawie, otrzymał odpowiedź od Urzędu Gminy, że takie przypadki rozpatruje Zarząd Starostwa. Pan Kowalski zaproponował Panu Staroście przetarg na wyczyszczenie rowów i obciążenie ludzi kosztami tych prac.

 

Jak poinformował Pan Grzybowski, istnieje dokumentacja o powołanej spółce, która w tej chwili jest zawieszona. Może ona znów działać, przed czym bronią się jednak mieszkańcy. Obawiają się opłat, jakie będą musieli ponosić w przypadku czyszczenia rowów znajdujących się na ich polach.

 

Pan Skupski przypomniał, że na terenie Gminy Krasnopol znajdują się dwa strategiczne miejsca, bardzo często zalane i niemożliwe do uprawiania. Są to łąki przy miejscowościach: Pawłówka i Smolany Dąb. Zdarzają się przypadki, że rolnik, który ma 3 ha na tym terenie, użytkuje zaledwie 20 arów, ponieważ reszta gruntu jest podmokła. Obszar, który kwalifikuje się do dopłat, jest określony na podstawie zdjęć lotniczych robionych przez pracownika agencji. Na zdjęciach lotniczych nie widać terenów zalanych. Rolnicy jednak zgłaszają te obszary jako potencjalnie gruntowne. W takich przypadkach wiele osób otrzymuje decyzję odmowną na przyznanie środków.

 

Pan Kowalski powiedział, że na takie sytuacje są ustalone przepisy prawa. Pan Starosta ma narzędzia, aby takie podejście zakończyć. Pan Starosta powinien zastosować jakieś środki co do osób, które nie chcą płacić oraz wystąpić do Rady Gminy w tej sprawie. Trudno również zorganizować Spółkę Wodną.

 

Pan Alboszta rozmawiał z ludźmi, którzy nie chcą powołania spółki. Twierdzi, że w przypadku tych osób powinno nałożyć się kary administracyjne.

 

Pan Kowalski jest przekonany, że Pan Starosta ma mechanizmy na zaistniały problem. Zasugerował, aby Pan Starosta poinformował na najbliższej sesji o rozpoczęciu czyszczenia rowów. W przypadku braku porozumienia zaproponował wysyłanie mieszkańcom decyzji administracyjnych w sprawie kary.

 

Jak zauważył Pan Alboszta, każdy bierze dopłatę za grunt. Przy rowach rosną drzewa, przez co woda nie schodzi do rowów. Drzew tych nie można wycinać bez pozwolenia. Pan Alboszta jest zaskoczony, jak można było dopuścić do pojawienia się tych drzew.

 

Pan Łuba – Przewodniczący Komisji uznał, że jeżeli Pan Starosta mógłby wywrzeć skutki prawne na mieszkańców, to powinien to zrobić.

 

Jak poinformował Pan Starosta, własność rowów jest wymierzana – niektóre rowy należą do Skarbu Państwa, niektóre rowy są w posiadaniu osób prywatnych. W przypadku założenia Spółki Wodnej, jeżeli kilku mieszkańców nie wyrazi zgody na czyszczenie rowów na ich terenie, wówczas Spółka Wodna nie może nic zrobić. W przypadku Spółek Wodnych ludzie boją się składek, a istnieje wiele rowów, które trzeba nawet odbudować. Najlepsze dwie Spółki Wodne w naszym województwie to Spółka Marycha w Sejnach i Szeszupie w Puńsku. Brak spółki w gminie to tragedia dla mieszkańców i dla gmin sąsiednich. Wiadomo kiedy i kto zlikwidował taką spółkę w Krasnopolu. Niemożliwe jest, aby powołać spółkę i zmusić mieszkańców do płacenia składek.

 

Według Pana Kowalskiego, Pan Starosta powiedział tak dla własnej wygody. Pan Kowalski uważa, że Pan Starosta administracyjnie ma prawo wystąpić do właścicieli i powiedzieć im, że mają wyczyścić rowy.

 

Pan Starosta powiedział, że może wystąpić do mieszkańców, ale nie może nałożyć kar.

 

Pan Grzybowski poinformował, że jedyne narzędzie do karania ma Agencja. Ostatnia kontrola, która była w Wydziale Rolnictwa przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, miała na celu przedstawić Rządowi, że ustawa, która o tym mówi jest ustawą złą. Miało to wejść w kompetencje urzędów gmin i wójtów, jeżeli chodzi o meliorację. Miały iść za tym również środki. Mieszkańcy boją się dodatkowych opłat. Każdego roku przybywa użytkowników gruntów na terenie naszego Powiatu. Osoby np. z Warszawy, które mają działki na naszych terenach, nie interesują się rowami, ważne są dla nich dotacje.

 

Pan Łuba – Przewodniczący Komisji zauważył brak uregulowań prawnych w tej kwestii.

 

Pan Kowalski zaproponował dokładne przeanalizowanie tej sprawy, szczegółowe zapoznanie się z kompetencjami Radnego oraz Starosty, aby uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce w przypadku drogi Giby – Rygol, która zbyt długo była zaniedbywana.

 

Nawiązując do wypowiedzi Pana Kowalskiego, Pan Grzybowski podkreślił, że stan drogi Giby – Rygol wynika z działań leśników. Nie było większego problemu z drogą, dopóki nie było tak ciężkiego sprzętu oraz pojazdów. Droga ta była przystosowana do sprzętu lekkiego. W ostatnim czasie droga została zniszczona, a na jej miejscu powstało koryto. Przez Zelwę przejeżdża ogromna ilość TIR-ów i wszystko wskazuje na to, że droga ta będzie bardzo zniszczona.

 

Pani Fidrych zapytała, jakie są szanse na remont drogi Bosse – Berżałowce.

 

Pan Starosta odpowiedział, że nie może podać jeszcze konkretnej odpowiedzi na ten temat. Wiadomo, że zostały środki z rezerwy. Euroregion Niemen zbierze trasy, które będą przeznaczone do remontu. Starostwo zgłosiło do remontu trzy odcinki:

a) Sejny – Żegary – Burbiszki – Sankury – Widugiery

b) Sejny – Gryszkańce – Żegary

c) Berżniki - Ogrodniki

 

Pan Plesiewicz poprosił Pana Starostę, aby naprawić napis ,,STAROSTWO POWIATOWE” na budynku urzędu.

 

Pan Starosta oznajmił, że brakująca litera w napisie jest juz przygotowana do wkręcenia.

 

Pan Plesiewicz zasugerował, aby w przypadku ubiegania się o środki zewnętrzne, postarać się o ,,witacz”, który informowałby o miejscu, w którym znajduje się budynek Starostwa.

 

Pan Starosta poinformował, że istnieje szansa na tablicę elektroniczną, na której można by umieszczać również dodatkowe informacje. Starostwo Powiatowe czeka na rozstrzygnięcie pewnego wniosku, który został złożony w 2012 r.

 

Pan Witkowski – Wicestarosta Sejneński poruszył kwestię projektu Polska – Litwa – Rosja na ok. 200 000 €. Starostwo Powiatowe otrzymało pytanie od Pani Dudzińskiej, czy projekt ten będzie nadal kontynuowany? Starostwo Powiatowe sporządziło projekt, aby utworzyć pierścień turystyczny wokół jeziora Gaładuś. Pan Witkowski ma wątpliwości, co do kontynuacji tego projektu.

 

Pan Kuklewicz ponownie nawiązał do kwestii melioracji w Krasnopolu. Zaproponował, aby sporządzić pozew zbiorowy do ludzi, którym cofnięto dopłaty. Zasugerował, aby powołać biegłego, który oszacuje straty, a następnie ubiegać się o rekompensaty od rolników, którzy rowów nie wyczyścili.

 

Pan Skupski oznajmił, że w przypadku dopłat, rolnik sam deklaruje ile gruntów użytkuje. W takim przypadku Powiat nie odpowiada za sytuacje, kiedy grunt rolnika zostanie zalany. 

 

Pan Starosta powiedział, że jeżeli rów ma do 2 metrów długości, to rolnik bierze za to dopłatę. Starosta może wysłać Pana Nowela na kontrolę robót. Jeśli Pan Nowel stwierdzi, że dany odcinek jest zarośnięty, to Starosta może zwrócić się do agencji i sprawdzić czy agencja wypłaca na to środki. Zdaniem Pana Starosty należy szukać innych rozwiązań, np. utworzyć Spółkę Wodną, która przyniesie korzyści na lata.

 

Pani Fidrych zauważyła, że Samorząd Krasnopola musi sam widzieć potrzebę utworzenia Spółki Wodnej. Warto porozmawiać z Wójtem, aby wpłynął na swoich mieszkańców.

 

Pan Skupski podkreślił, że niewiele osób wyczyściło rowy na swoich terenach. Wiele osób nie przystępuje do podjęcia takich prac, ponieważ nie mogą wejść na tak podmokły teren. Częstą przyczyną zalewania jest również zaniedbanie rowów na sąsiednich działkach.  

 

Pan Kowalski stwierdził, że w Krasnopolu przez ostatnie 10 lat nikt nie poruszył tematu związanego z rowami. Zapytał również Pana Starostę o informację, jak potoczyła się sprawa rozliczenia 1 000 €. Zapytał, czy została zawieszona, wyjaśniona czy zakończona?

 

Pan Starosta odpowiedział, że ustały roszczenia Pana, który ubiegał się o środki. Pan ten został zaproszony na spotkanie w szerszym składzie, jednak nie skorzystał z propozycji. W Starostwie Powiatowym nie ma żadnych dokumentów świadczących o tym, że środki te należą się dla niego. Osoba ta nie zadbała o swoje interesy. Nie odbiera telefonów, nie ma możliwości nawiązania z nią jakiegokolwiek kontaktu. Jeżeli Pan ubiega się o środki, to powinien zgłosić się do Starostwa Powiatowego, w celu uzasadnienia. Na dzień dzisiejszy nie ma podstaw, aby wspomniany Pan mógł ubiegać się o środki ze strony Starostwa.

 

Pan Kowalski stwierdził, że należy podjąć decyzję na posiedzeniu Zarządu, nawet do protokołu Zarządu, zamykając tę sprawę raz na zawsze.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Przewodniczył:

 

Katarzyna Mikłaszewicz

Jan Łuba

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-04-30

Data modyfikacji: 2013-04-30

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2013-04-30