prot_s_27_2012

PROTOKÓŁ NR XXVII/ 12

Rady Powiatu Sejneńskiego

z dnia 28 grudnia 2012 r.

 

Obrady XXVII Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 12.00, a zakończyły się o godz. 15.10. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.

 

Ad. pkt. 1.

 

Przewodniczący Rady – Pan Józef Miszkiel powitał Radnych i przybyłych Gości. Stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności radnych – obecnych radnych na XXVII Sesji – 14; nieobecny Pan Zygmunt Kowalski (listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2).

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie porządku obrad.

 

Przewodniczący Rady powiedział, że wpłynął wniosek o zmianę porządku obrad.

 

Pan Starosta przedstawił wniosek o zmianę porządku obrad /zał. nr 3/:

„Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm. ) wnoszę o wykreślenie z porządku obrad najbliższej Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego projektu uchwały w sprawie cofnięcia Miastu Sejny zadań w zakresie prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej.  

 

Pan Starosta wyjaśnił, że w dniu 20 grudnia br. doszło do spotkania z Panem Burmistrzem w obecności Przewodniczącego Rady Miasta oraz Przewodniczącego Rady Powiatu, na którym ustalono, że za kwotę 30 tyś. zł nadal prowadzone będą zadania biblioteki powiatowej.

 

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie wniosku:

W głosowaniu udział brało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem wniosku.

 

Przewodniczący Rady odczytał nowy porządek obrad:

 

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Wystąpienie zaproszonych Gości.
  4. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
  5. Przyjęcie protokołu Nr XXVI/12 z dnia 30 listopada 2012 r.
  6. Interpelacje i zapytania Radnych.
  7. Podjęcie uchwały sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela i w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków PFRON.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu Sejneńskiego na 2012 r.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2012-2027.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 r.”.
  12. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie  przyjęcia Strategii Rozwoju Powiatu Sejneńskiego do 2013 r.
  13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sejneńskiego na lata 2007-2013.
  14.  Przedstawienie przez Komisję Rewizyjną protokołu nr 2/12 kontroli Liceum Ogólnokształcącego z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku.
  15. Przedstawienie przez Komisję Rewizyjną protokołu Nr 3/12 kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach.
  16. Informacja o realizowanych projektach z funduszy unijnych oraz środków krajowych.
  17. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013 – 2027.
  18. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.
    1. przedstawienie projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r. wraz z objaśnieniami,
    2. przedstawienie opinii Komisji Budżetu i Finansów,
    3. przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
    4. dyskusja nad projektem budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.
    5. głosowanie nad projektem uchwały.
  19. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.
  20. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Sejneńskiego.
  21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
  22. Wolne wnioski i oświadczenia.
  23. Zamknięcie obrad.

 

i zarządził głosowanie nad nowym porządkiem obrad.

 

W głosowaniu udział brało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęcie przedstawionego porządku obrad.

 

Ad. pkt. 3 Wystąpienia zaproszonych Gości.

 

Pan A. Mocarski – Przewodniczący Rady Miasta podziękował za podjętą decyzję w sprawie prowadzenia biblioteki, co świadczy o możliwości porozumienia się samorządów. Przewodniczący Rady Miasta w imieniu Burmistrza Miasta Sejny złożył życzenia na Nowy Rok.

 

Ad. pkt. 4. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu  Powiatu.

 

Pan Starosta przedstawił sprawozdanie międzysesyjne.

 

W wymienionym okresie odbyły się trzy posiedzenia Zarządu w dniach 14, 27 oraz 28 grudnia 2012 r.

 

03.12.2012 r.

- opisy notarialne – Suwałki,

- XXIII Sesja Rady Gminy Giby

 

05.12.2012 r.

- otwarcie inwestycji – modernizacji Przychodni na ul. Wojska Polskiego w Sejnach

- podpisanie porozumienia o współpracy pięciu Starostw – Ełckiego, Gołdapskiego, Oleckiego, Suwalskiego, Sejneńskiego. Pan Starosta poinformował, że Apel dotyczy podjęcia działań zmierzających do uregulowania stanu prawnego  lokalizacji farm wiatrowych, a w szczególności pilnego podjęcia prac legislacyjnych oraz wprowadzenia przepisów zmierzających do precyzyjnego określenia warunków lokalizacyjnych tego rodzaju inwestycji, w szczególnym stopniu chroniących cenne przyrodniczo, krajobrazowo
i turystycznie obszary kraju  jak również samo zdrowie i życie mieszkańców.

 

06.12.2012 r.

- posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

 

07.12.2012 r.

- zebranie sprawozdawczo – wyborcze Zarządu Koła Nr 14 im. Powstańców Sejneńskich ZŻWP

 

10.12.2012 r.

- spotkanie z Wójtami Powiatu Sejneńskiego,

- spotkanie ze Stowarzyszeniem w sprawie wiatraków

- spotkanie w Puńsku z Panią Danutą Piszczatowską w sprawie kotłowni (p. Starosta, p. Wicestarosta)

 

11.12.2012 r.

- Sesja Rady Miasta Sejny (Przewodniczący Rady)

 

12.12.2012 r.

- Konferencja „Od bierności do aktywności” – PUP Sejny

- Powiatowa Rada Zatrudnienia – PUP Sejny – zakończenie kadencji Powiatowej Rady Zatrudnienia

 

13.12.2012 r.

- spotkanie z Panem A. Małkińskim i Panią E. Meyza w sprawie ORE

- spotkanie z Panem Dyrektorem A. Małkińskim, księgową ZSO w sprawie sytuacji finansowej szkoły

- rozwożenie odblasków do szkół

 

14.12.2012 r.

- Choinka dla dzieci organizowana przez PCPR w Sejnach oraz Stowarzyszenie „Familia”

- rozwożenia odblasków do szkół

 

15.12.2012 r.

- spotkanie opłatkowe – Mlekpol

 

17.12.2012 r.

- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Sołtysów Powiatu Sejneńskiego (p. Starosta, p. Wicestarosta)

- spotkanie opłatkowe – Nadleśnictwo Pomorze

 

18.12.2012 r.

- wyjazd Harcerzy po Światełko Betlejemskie do Warszawy

- Wigilia Uniwersytetu III wieku

 

19.12.2012 r.

- Sesja Rady Gminy Giby

- spotkanie opłatkowe w PZD Sejny

 

20.12.2012 r.

- Uroczystość Jasełek oraz podzielenie się opłatkiem wigilijnym – ZSO Sejny

- spotkanie opłatkowe – Placówka SG Sejny

- zakończenie projektów PCPR Sejny

- spotkanie opłatkowe ARiMR Sejny

- wręczenie certyfikatów uczestnikom projektu „Czuję się bezpiecznie w mojej szkole”

- wernisaż i promocja książki „Stand by” – Sejny

 

21.12.2012 r.

- posiedzenie Rady LGD

 

23.12.2012 r.

- Wigilia Miejska – Klasztor Sejny

 

24.12.2012 r.

- Wigilia ZSCKR Sejny z osobami ubogimi

 

27.12.2012 r.

- spotkanie opłatkowe KPPSP Sejny

- posiedzenie Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego

 

28.12.2012 r.

- spotkanie z Mirosławem Krajewskim – Dyrektorem Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach w sprawie biblioteki

 

Ad. pkt. 5. Przyjęcie protokołu Nr XXVI/12 z dnia 30.11.2012 r.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie protokół z poprzedniego posiedzenia.

 

W głosowaniu udział brało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem protokołu.

 

Ad. pkt. 6. Interpelacje i zapytania Radnych.

 

Pani L. Fidrych – w imieniu Klubu Radnych „Nasz Powiat”  złożyła interpelacja /zał. nr 4/ dotyczącą formy sprawowania władzy przez Zarząd Powiatu. O decyzji w sprawie biblioteki Radni dowiedzieli się po opublikowaniu protokołu Zarządu z dnia 22 listopada. Na Komisjach zgłosiliśmy sprzeciw wobec tego faktu. Dlaczego Starosta i Zarząd Powiatu poprosił Radnych o wyrażenie swojego zdania w tej kwestii, a potem z protokołu dowiadujemy się, że zignorowano nasze zdanie. Następnie Radni otrzymali materiały na Sesję, gdzie znalazł się projekt uchwały w sprawie cofnięcia Miastu Sejny zadań w zakresie prowadzenia biblioteki powiatowej. Społeczeństwo negatywnie odniosło się do tego pomysłu, ponadto bardzo burzliwa Sesja Rady Gminy Giby pokazała, że ludzie chcą, aby ta biblioteka pozostała w Sejnach. Ta biblioteka jest bardzo potrzebna nie tylko młodzieży sejneńskiej, ale również tej ze wsi. Pani Radna dodała, że bardzo bliska jest jej młodzież wiejska, bo od 30 lat pracuje na wsi. Biblioteka w Sejnach jest bardzo dobrze wyposażona. Oprócz funkcji naukowej Biblioteka w Sejnach pełni funkcję poczekalni dla młodzieży wiejskiej.

 

Pytanie do Pani A. Witkowskiej, która jest Członkiem Zarządu i również w Krasnopolu prowadziła oświatę skąd wzięła wyliczenie, aby za 20 tys. zł Krasnopol prowadził zadania biblioteki powiatowej? Czyje interesy Radna Witkowska reprezentuje – Krasnopola, czy Rady Powiatu, czy nie ma tu konfliktu interesów.

Ponadto sprawa Dyrektora Małkińskiego, o której Radni dowiadują się z Internetu i od mieszkańców. Dlaczego nie było informacji o problemach finansowych na posiedzeniach Komisji, że została przekroczona dyscyplina finansów publicznych. Wiedzieliśmy o tym, że są problemy finansowe, ale nikt nie powiedział, że są aż takie problemy, a chwilę później wpłynęła subwencja wyrównawcza i już problemu nie ma, ale w eter informacja  poszła.

Pani L. Fidrych zapytała o konkurs na stanowisko podinspektora w Nadzorze Budowlanym skoro nie ma pieniędzy na płace i na podwyżki dla pracowników, to dlaczego powstaje kolejny etat, na który potrzebne są pieniądze.

 

Pan M. Plesiewicz przypomniał o złożonym wniosku o wykonanie inwestycji nowych nawierzchni chodnikowych na ulicy Konopnickiej, Świerczewskiego, Słowackiego, Ogrodowej oraz wykonanie nawierzchni chodnikowej na części ulicy Mickiewicza. Pan Starosta na Komisjach mówił, że jak będą pieniądze, to zostanie to wykonane sposobem gospodarczym, jednak Pan Radny chciałby otrzymać odpowiedź na piśmie – jeśli będą wykonane to na jakich ulicach, które chodniki i kiedy.

Kolejna sprawa, to problem wjazdu do szkoły Żiburis od strony Konsulatu, tam są za wysokie chodniki i trudno jest wjechać. Największy problem sprawia to w zimę i w tej chwili nie da się tego zrobić, ale żeby zadbać o to na wiosnę i je obniżyć. Pan Radny prowadzi tam zajęcia i stąd jego wiedza w tej sprawie.

 

Pan R. Grzybowski zapytał na bazie jakich jednostek powstanie CRE, czy są propozycje organizacyjne i czy jest wola samorządów lokalnych aby z tego skorzystać.

 

Pan S. Jastrzębski zapytał, na jakim poziomie rozwoju są spółdzielnie socjalne.

 

Ad. pkt. 7. Podjęcie uchwały sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela i w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin.

 

Przewodniczący Rady przypomniał, że na wczorajszych Komisjach odbyła się dyskusja w tym temacie.

 

Pani L. Fidrych powiedziała, że wczoraj nie poruszyła problemu naliczania godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia lekcyjne oraz mają też godziny np. w bibliotece.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że to zależy od statusu nauczyciela.

Przewodniczący Rady poprosił Panią Radną Fidrych, aby podała konkretny zapis, jaki należy wprowadzić.

 

Radca Prawny zaproponował, aby w tej chwili podjąć uchwałę w przedstawionej formie a jeśli będzie problem z naliczaniem, to wtedy wprowadzi się zmiany.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/208/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela i w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin /zał. nr 5/.

 

Ad. pkt. 8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków PFRON.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/209/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków PFRON /zał. nr 6/.

 

Ad. pkt. 9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/210/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2012 r. /zał. nr 7/.

 

Ad. pkt. 10. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2012-2027.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/211/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2012-2027 /zał. nr 8/.

 

Ad. pkt. 11. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 r.”.

 

Pan M. Plesiewicz przypomniał, że na Komisjach była mowa, aby oszczędności z diet radnych przesunąć na wsparcie organizacji pozarządowych, a zauważa, że nic w tym temacie nie zostało zrobione a Pan Starosta powiedział, że możemy to zrobić.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że mówił, że można to zrobić, ale nie powiedział, że przesuwamy.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że na dzisiejszej Sesji zwiększa się środki na diety, dzisiaj diety będą wypłacone za miesiąc grudzień. Jeśli będą oszczędności, to te środki będą w wolnych środkach i wtedy można zwiększyć na pożytek.

 

Pan M. Plesiewicz powiedział, że nie można, bo Program będzie już przyjęty i w Programie środki będą już zapisane.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że w trakcie roku można zwiększyć.

 

Pan Starosta przypomniał, że w zeszłym roku dla sporowców zostały zakupione dresy, i nie były to środki uwzględnione w Programie współpracy z organizacjami pozarządowymi. Jeżeli zostaną pieniądze to wrócimy do sugestii Pana Radnego i przeznaczymy je dla młodzieży. Ramowe środki, które Powiat ma na Program proponowaliśmy przed 15 listopada w projekcie budżetu Powiatu, który został wysłany do RIO. Konsultacje w sprawie Programu trwały do 30 listopada. Jeśli będą środki to na pewno nie zostaną przejedzone i Pan Starosta podtrzymuje swoje zdanie, że można te środki przesunąć.

 

Pan M. Plesiewicz powiedział, że to co zostanie zapisane na papierze, to jest ważne, a obietnice to trochę za mało.

 

Pan Starosta powiedział, że dopóki nie jest wiadomo, jakie pieniądze zostają, to nic nie można przesunąć.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/212/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 r.” /zał. nr 9/.

 

Ad. pkt. 12. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Powiatu Sejneńskiego do 2013 r.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/213/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Powiatu Sejneńskiego do 2013 r. /zał. nr 10/.

 

Ad. pkt. 13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sejneńskiego na lata 2007-2013.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/214/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sejneńskiego na lata 2007-2013  /zał. nr 11/.

 

Ad. pkt. 14. Przedstawienie przez Komisję Rewizyjną protokołu nr 2/12 kontroli Liceum Ogólnokształcącego z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku /zał. nr 12/.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół jest do wglądu u Przewodniczącego Komisji oraz w Biurze Rady Powiatu.

Rada Powiatu stwierdziła, że nie ma konieczności odczytywania protokołu.

 

Ad. pkt. 15. Przedstawienie przez Komisję Rewizyjną protokołu nr 3/12 kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach /zał. nr 13/.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół jest do wglądu u Przewodniczącego Komisji oraz w Biurze Rady Powiatu.

Rada Powiatu stwierdziła, że nie ma konieczności odczytywania protokołu.

 

Ad. pkt. 16. Informacja o realizowanych projektach z funduszy unijnych oraz środków krajowych /zał. nr 14/.

 

Uwag nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 17. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013-2027.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęła pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013-2027 /zał. nr 15/.

 

Radni zgłosili prośbę o przekazanie kserokopii uchwał RIO w sprawie WPF oraz budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.

 

Przewodniczący Rady powiedział, że wyżej wymienione uchwały zostaną Radnym przekazane.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/215/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013-2027 /zał. nr 16/.

 

Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwy.

 

Ad. pkt. 18. Podjęcie uchwał w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.

 

a)przedstawienie projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r. wraz z objaśnienia.

b) przedstawienie opinii Komisji Budżetu i Finansów – zał. nr 17

c) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej – zał. nr 18.

d) dyskusja nad projektem budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.

e) głosowanie nad projektem uchwały

 

Pani Skarbnik poprosiła o wykreślenie paragrafu 3, ponieważ nie jest on potrzebny.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych:

 

L.p.

Imię i nazwisko radnego/radnej

Sposób głosowania

„za”

„przeciwko”

„wstrzymujący się”

1.

Franciszek Alboszta

1

-

-

2.

Antoni Baudzis

1

-

-

3.

Lucyna Fidrych

-

-

1

4.

Ryszard Grzybowski

1

-

-

5.

Stanisław Jastrzębski

-

1

-

6.

Zygmunt Kowalski

-

-

-

7.

Eugeniusz Kuklewicz

-

1

-

8.

Jan Łuba

1

-

-

9.

Józef Miszkiel

1

-

-

10.

Maciej Plesiewicz

-

1

-

11.

Witold Racis

1

-

-

12.

Mariusz Skupski

1

-

-

13.

Andrzej Szturgulewski

1

-

-

14.

Anna Witkowska

1

-

-

15.

Romuald Witkowski

1

-

-

 

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/216/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.   /zał. nr 19/.

 

            Przewodniczący Rady pogratulował Zarządowi Powiatu oraz Pani Skarbnik przygotowania budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.

 

Ad. pkt. 19. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił projekt planu kontroli Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący Komisji dodał, że być może komisja Rewizyjna będzie musiała podejmować dodatkowe czynności tak jak to było w tym roku.

 

Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/217/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego na 2013 r. /zał. nr 20/.

 

Ad. pkt. 20. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Sejneńskiego.

 

Przewodniczący Rady przypomniał, że na wczorajszym posiedzeniu Komisji zapoznano się z uwagami wniesionymi do projektu uchwały przez Radnego Zygmunta Kowalskiego, które zostały uwzględnione.

 

Pan Sekretarz poprosił o wykreślenie w projekcie Statutu paragrafu 83 i 84, ponieważ zapisy tych paragrafów są powieleniem zapisów z uchwały.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

W głosowaniu udział brało 14 Radnych: 14 Radnych głosowało za podjęciem uchwały, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/218/12 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Sejneńskiego                                           /zał. nr 21/.

 

Ad. pkt. 21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.

 

Pani A. Witkowska wyjaśniła, że kwota 20 tys. padła mimochodem – jest to połowa kwoty 40 tys. której żądał Burmistrz Miasta Sejny. Nie rozumiem skąd wzięło się takie zamieszanie, skoro nie było żadnych konkretnych uzgodnień, ani podjętych uchwał. Pani A. Witkowska powiedziała, że reprezentuje interesy mieszkańców Powiatu, ponieważ wybrali ją mieszkańcy Powiatu, a Gmina Krasnopol wchodzi w skład Powiatu. Pani Radna powiedziała, że nie rozumie aluzji, że prowadziła w Krasnopolu oświatę, czy że jest Sekretarzem Gminy – każdy ma jakieś zadania, które wykonuje. Pani Radna powiedziała, że w jej przypadku nie ma żadnego konfliktu interesów.

 

Pani L. Fidrych powiedziała, że tłumaczenie kwot jest niezrozumiałe. Pani Fidrych uznała, że osoba która ma kontakt z oświatą rozumie problem funkcjonowania biblioteki. To było w tym kontekście, nie w kontekście tego, co Pani Witkowska wykonuje. Propozycja przeniesienia biblioteki powiatowej była propozycją nielogiczną.

 

Pani A. Witkowska powiedziała, że można by oceniać jej morale, wtedy gdyby doszło do przeniesienia biblioteki a do tego nie doszło.

 

Przewodniczący Rady powiedział, że nad tą sprawą zrobiło się szumnie i głośno, ale niepotrzebnie, ponieważ żaden Radny powiatowy nie chciał zmienić postanowień z zeszłego roku. Było zapisane na prowadzenie biblioteki 30 tys. zł , tak było zapisane w projekcie budżetu. Burmistrz wysłał pismo, gdzie żąda sam z siebie, aby Powiat w swoim budżecie zabezpieczył kwotę 40 tys. zł na prowadzenie biblioteki. Jak Radni sobie wyobrażają funkcjonowanie Powiatu, że jak ktoś coś nam nakazuje, to należy to wykonać. Należy dbać o budżet Powiatu, bo za niego odpowiadamy. Biblioteki w Sejnach Rada Powiatu nie może zlikwidować, bo to jest własność Burmistrza, Powiat wyłącznie zleca wykonanie zadania. Burmistrz jest organem i władzą, bo jest wybierany w wyborach powszechnych. Przewodniczący Rady powiedział, że żaden z Radnych Powiatu nie chciał przeniesienia biblioteki, ale nie można wymuszać czegokolwiek na Radzie Powiatu. Oprócz tego pracownicy Starostwa zostali źle potraktowani przez Burmistrza, szczególnie Pani Skarbnik. Przykro było słuchać tych słów. Pan Burmistrz przeprosił, ale nie te osoby co trzeba, bo Pani Skarbnik nie usłyszała słowa „przepraszam”. Ta sprawa była niepotrzebna. Współpraca z Biblioteką będzie kontynuowana.

 

Pan Starosta powiedział, że całe zmieszanie było niepotrzebne, ale fantazja Burmistrza przeszła oczekiwania. Nie prowadzi się korespondencji w sytuacji, gdzie Burmistrz nakazuje nam zabezpieczyć kwotę 40 tys. w budżecie. Jest zawarte porozumienie i jeśli Burmistrzowi nie podobała się zapisana kwota, to powinien był wypowiedzieć porozumienie. Skoro Zarządowi nie pasowała kwota 40 tys. zł to zostało przygotowany projekt wypowiedzenie porozumienia, taka jest droga prawna. Nie jest potrzebna tu żadna dodatkowa korespondencja. Według Pana Starosty Burmistrz wywołał to zamieszanie. Obecnie zamknięta jest to sprawa.

Odnośnie braku informacji na temat finansów w ZSO, ponieważ była to pojedyńcza opinia Członka Zarządu. Pan Starosta uważa, że była to prawidłowa reakcja, bo według Członka Zarządu mogło dojść do przekroczenia dyscypliny. Po to były zorganizowane spotkania z Dyrektorem, księgową i Panią Skarbnik, aby te kwestie wyjaśnić. Gdyby było faktyczne naruszenie, to zostałby zwołany Zarząd i podjęta odpowiednia uchwała. Zarząd w kwestiach istotnych podejmuje uchwały a stanowiska mogą być zmieniane.

W kwestii zatrudnienia Zarząd Powiatu nie decyduje, o zatrudnieniu pracowników decyduje Starosta. W Starostwie jest jedna osoba, która ma uprawnienia budowlane, a nie ma wykształcenia wyższego, by być kierownikiem wydziału. To są zalecenia NIK.  Ponadto jest jeszcze jeden Wydział, który zatrudnia tylko jedną osobę  jest to Wydział Ochrony Środowiska. Nie może być tak, że w jednej komórce jest jeden pracownik. Ogłoszenie konkursu jest podyktowane sprawnym funkcjonowaniem Urzędu. Postawiono dość wysokie wymagania i dużego zainteresowania nie było. Rozstrzygnięcie będzie w styczniu 2013 r.

Odnośnie krawężników przy szkole Żiburys – jest to bardzo dobra sugestia i na wiosnę będzie to wykonane.

Odnośnie odpowiedzi na pismo w sprawie chodników – Pan Starosta wyjaśnił, że w tej chwili nie jest w stanie dać jednoznacznej odpowiedzi, bo to jest zależne od uruchomianych przez PUP działań. Pan Starosta obiecał, że w gronie Rady Powiatu zostanie podjęta decyzja co do remontów chodników. Pan Starosta przypomniał, że chce, aby chodniki były wykonane w Mieście Sejny, w Krasnopolu oraz w Gibach, natomiast w Puńsku jest zaplanowana duża inwestycja – remont internatu.

Odnośnie CRE – Pan Starosta wyjaśnił, że do tego projektu wchodzą wszystkie szkoły w Powiecie oprócz Żiburys oraz ZSCKR. Miejsce to ZSO w Sejnach. Pisząc projekt chcieliśmy zaproponować zatrudnienie dla kilku osób i projekt tak został skonstruowany. Pani H. Pawlukanis i Pani T. Gałdzewicz pojechały do Warszawy na spotkanie, na którym w zasadzie dowiedziały się, że np. zdania są źle zbudowane. Od stycznia będą organizowane spotkania i projekt będzie poprawiany. Będziemy prosić Panią L. Fidrych o pomoc w tej kwestii. Pan Starosta powiedział, że są zakusy, aby odstąpić od tego w ogóle. Środków zostało bardzo mało podzielonych w kraju.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że bardzo go ten projekt zafascynował i ma wiedzę w tym temacie. Prace z pewnych względów zostały spowolnione. Pan Grzybowski powiedział, że z tej wypowiedzi nasunął mu się obraz, że to „nie trzyma się kupy”. Baza składowa to Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Biblioteka pedagogiczna. Poradnia do tej pory nie została włączona, a to jest potencjał. Przy bardzo mądrym podejściu i właściwym skonstrowaniu statutu może powstać centrum kształcenia ustawicznego. Pieniądze , które są w PUP na wszelkie formy kształcenia, one zostają tutaj. Jednostka, która prowadzi ma dodatkowe pieniądze. Szkoły samorządów lokalnych są niezbędne, bo bez nich ta jednostka nie ma racji bytu. Jeśli połączy się te wszystkie siły i środki łatwiej będzie pozyskać pieniądze. W 2016 roku jeśli to stanie się zadaniem Powiatu to już będziemy mieli jednostkę stworzoną i już działającą. Pan Krajewski byłby cennym nabytkiem, jakby chciał do nas przyjść i współpracować. Jednostki doskonalące nauczycieli są konkurencją dla CRE. Suwałki i Augustów chciałyby przejąć Sejneńszczyznę. Pan Grzybowski powiedział, że należy wykorzystać potencjał ludzki, który jest w tej chwili, bo niestworzenie struktury może spowodować nie wykorzystanie momentu.  Wysyłanie Pani Meyzy na spotkania, to trochę za mało.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że nie można łączyć 2 źródeł finansowania – albo w ramach projektu albo z PUP.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że jeśli mądrze zostanie skonstruowany statut to będzie możliwość organizowania kursów.

 

Pan Starosta powiedział, że jest to program pilotażowy i czekamy na rozstrzygnięcie projektu. Nie można mówić, że ktoś nie jest włączony, jak tylko projekt przejdzie rozpoczynane będą działania. 

Pan Starosta powiedział, że będzie prosił Pana R. Grzybowskiego, jako Przewodniczącego Komisji Oświaty o współpracę w tworzeniu ORE.

Odnośnie spółdzielni socjalnych – Pan Starosta wyjaśnił, że wspólnie z Dyrektor PUP, Lokalną Grupą Działania, Panem J. Nazarukiem oraz niektórymi radnymi prowadzono zadania w zakresie ekonomii społecznej. Przeprowadzono kilka szkoleń. W czerwcu tego roku zarejestrowano pierwszy CIS na bazie LGD w Gibach w oparciu o dawne przedszkole w Gibach. W chwili obecnej czekamy na decyzję UMWP na przyznanie środków. Są to środki z pieniędzy alkoholowych. Stworzony program integracji społecznej skierowany jest do 16 osób, gdzie będą dwa działy działalności: utrzymanie zieleni i remontowo – budowlany. Dopiero na bazie CIS będzie można stworzyć spółdzielnię socjalną. W tamtym tygodniu Pan Starosta rozmawiał z Rzecznik Praw Obywatelskich, która sobie zdaje sprawę, że będzie musiał powstać specjalny fundusz, który będzie zabezpieczał pożyczki dla tych osób. Spółdzielnie skierowane są do osób wykluczonych, a więc trudno będzie dla nich pozyskać osoby, które poręczą pożyczkę. Jest to pewna bariera. W 2013 roku w kwietniu bądź we wrzesniu zarejestrowane będą kolejne CIS w Krasnopolu i w Puńsku. Liczy się kwestia pozyskania pieniędzy na działalność, bo sama rejestracja nic nie daje, a chętnych do przystąpienia do CIS jest wielu.

 

 

Ad. pkt. 23 Wolne wnioski i oświadczenia.

 

Przewodniczący Rady odczytał pismo od Prezesa Sądu Rejonowego
w Sejnach – Pana Lecha Naszkiewicza, w którym została zawarta informacja  dotycząca  Sądu Rejonowego w Sejnach, ul. Konarskiego 23B, 16-500 Sejny, który od dnia 1 stycznia 2013 roku zostanie zmieniony, a obszar jego właściwości terytorialnej na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 października 2012 roku przejmie Sąd Rejonowy w Augustowie, ul. Młyńska 59, 16-300 Augustów/zał. nr 22/

 

Pan S. Jastrzębski odczytał wniosek /zał. nr 23/ o odwołanie Starosty sejneńskiego Pana Andrzeja Szturgulewskiego w związku z utratą w stosunku do niego zaufania. Wniosek został złożony przez Klub Radnych „Nasz Powiat”.

 

Przewodniczący Rady złożył życzenia noworoczne.

 

Ad. pkt. 24. Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady zamknął obrady wypowiadając słowa „Zamykam XXVII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

 

      Protokołowała                                                                            Przewodniczył

 

Katarzyna Mikłaszewicz                                                                Józef Miszkiel

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-02-01

Data modyfikacji: 2013-02-01

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2013-02-01