prot_ko_23_2012

Protokół Nr 23/12

posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,

Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa

w dniu 13 czerwca  2012 r.

 

Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 09.00 zakończyło się o godz. 10.00.

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa- Pan Ryszard Grzybowski. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pan Andrzej Szturgulewski – Starosta Powiatu Sejneńskiego, Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Przyjęcie protokołu Nr 22/12 z dn. 29.05.2012 r.

2.      Analiza opracowanych informacji z działalności Wydziału Geodezji i Kartografii w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, geodezji, kartografii, gospodarki gruntami rolnymi i leśnymi, prawa geologicznego i górniczego za 2011 rok.

3.      Analiza informacji z działalności Wieloosobowego stanowiska pracy do spraw ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa za 2011 rok.

4.      Zapoznanie się z realizacją zadań w zakresie pozwoleń wodno – prawnych, strefy ochrony ujęć wodnych, utrzymania rowów melioracyjnych, spółek wodnych za 2011 rok.

5.      Zapoznanie się z sytuacją W Powiecie Sejneńskim z zakresie gospodarki odpadami i ochrony środowiska oraz współpraca w tym zakresie z samorządami lokalnymi za 2011 rok.

6.      Przyjęcie materiałów na XXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

7.      Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 1.

 

Do protokołu Nr 22/12 z dn. 29.05.2012 r. uwag nie wniesiono.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 2. Analiza opracowanych informacji z działalności Wydziału Geodezji i Kartografii w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, geodezji, kartografii, gospodarki gruntami rolnymi i leśnymi, prawa geologicznego i górniczego za 2011 rok.

 

Informacja za 2011 rok Wydziału Geodezji i Kartografii – zał. nr 2.

Przewodniczący Komisji odczytał informację oraz stwierdził, że jest to Wydział, który ma dużo pracy.

 

Uwag do informacji nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 3. Analiza informacji z działalności Wieloosobowego stanowiska pracy do spraw ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa za 2011 rok.

 

Uwag do informacji nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 4. Zapoznanie się z realizacją zadań w zakresie pozwoleń wodno – prawnych, strefy ochrony ujęć wodnych, utrzymania rowów melioracyjnych, spółek wodnych za 2011 rok.

 

Pan Z. Kowalski poruszył sprawę spółek, pytając na jakim to jest etapie?

 

Pan Starosta powiedział, że Starostwo nie ma możliwości założenia spółki w Krasnopolu. Gromadzona jest dokumentacja na wyrażenie zgody do odprowadzania wody do jeziora. Uważa, że do jesieni, do czasu zakończenia prac polowych, przystąpi się do czyszczenia rowów. Nie wszyscy wyrażają zgodę. Nie można udrożnić jedynie w miejscach, gdzie uzyskano pozwolenie, ponieważ mija się to z celem. Pan Starosta poinformował, iż zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Rady Gminy Krasnopol o pilotowanie tej sprawy. Kiedy uzyska się zgodę przystąpi się do prac. W początkowym etapie należy przekonać rolników. Poprosił Radnych, aby porozmawiali z rolnikami ze swoich gmin.

 

Pan Z. Kowalski poprosił, aby zostali wydelegowani pracownicy ze Starostwa do obejrzenia rowów.

 

Pani A. K. Witkowska uznała, że jeżeli jest ktoś jest w spółce to trzeba płacić składki, a chętnych do tego nie ma.

 

Pan E. S. Kuklewicz stwierdził, że wtedy należy odebrać dopłaty.

 

Przewodniczący Rady uznał, iż głównym tematem w Krasnopolu jest odwieszenie działalności spółki. Wójt nie ma możliwości przeznaczyć środki finansowe na rolnictwo. Spółka ma prawo zwrócenia się do komornika o ściągnięcie długów w postaci składek. Ustawa o ochronie środowiska wprowadza pewne ograniczenia. W Gminie Sejny muszą pozostać 3 żeremia bobrów. W związku z tym rolnicy nie mogą rozbierać tam, ponieważ za to są kary. Ochrona środowiska przyznała dla Spółki kwotę 26 tys. zł na utrzymanie 3 żeremi. Utrzymanie tych żeremi polega na wprowadzeniu rury plastykowej do tamy bobra, dzięki czemu woda będzie mogła przepływać. Jeżeli w Krasnopolu nie ma Spółki Wodnej to można sobie wyobrazić jak sytuacja tam wygląda. Na najbliżej Sesji Rady trzeba zaapelować do radnych Krasnopola, aby spróbować odwiesić tą spółkę. Jeżeli jeden z rolników wyczyści rów to na najbliższej drugiej działce innego rolnika wystąpią zalania. ARiMR nie będzie miała zastrzeżeń do tych rolników, którzy wyczyszczą rowy, ale do rolników o zalanych terenach, mimo iż nie jest to ich winą.

 

Pan Wicestarosta uznał, że tam gdzie jest sprawna spółka to można wiele rzeczy wykonać. W konflikcie działać jest bardzo trudno.

 

Pani L. Fidrych stwierdziła, że skoro w 3 gminach są spółki, więc należy to uporządkować w Gminie Krasnopol.

 

Pani A. K. Witkowska przypomniała, że były podejmowane rozmowy, ale nie przyniosło to skutków.

 

Pan M. Skupski powiedział, że z punktu widzenia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa za rowy się nie kara. Ma znaczenie stan faktyczny w terenie. Powiedział, że rury są tak wykonane, że bobry sobie z nimi poradzą, w taki sposób, że będą budowały tamy w okolicy.

 

Wyszedł Pan M. Skupski.

 

Przewodniczący Komisji uznał, że wszyscy są świadomi tego, że praca nad tym musi być systematyczna, regularne uświadamianie rolników.

 

Pan J. Miszkiel stwierdził, że rolnicy w miejscowości gdzie nie ma spółki wodnej tracą podwójnie, ponieważ tam gdzie są zbierane składki do spółki wodnej to dodatkowo można pozyskać pieniądze z Urzędu Marszałkowskiego i w ten sposób 30% zebranej składki jest dotacją. Spółka wodna występuje także z wnioskami. W tym roku Spółka Wodna w Sejnach wystąpiła z wnioskiem i otrzymała 32 tys. zł do utrzymania urządzeń melioracyjnych. W Sejnach od jednego 1 ha zmeliorowanego stawka wynosi 45 zł. Tam gdzie działa Spółka to rolnik może złożyć winę na Spółkę, gdy ARiMR chciałaby nałożyć karę na niego karę.

 

Pan Z. Kowalski - niedawno Zarząd  opiniował program ochrony środowiska dla Gminy Krasnopol. Jeżeli wszystko jest zapisane to przebiega prawidłowo. Problem nie jest realizowany właściwie. Spółka wodna z Krasnopola jest zawieszona już wiele lat. Uznał, że jest brak nadzoru ze strony Starostwa przez wiele lat. Starostwa musi wykonywać odpowiednie kroki, a dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwości skierować do ARiMR. Zapytał czy jest monitorowany problem farm wiatrowych. Czy Starostwo orientuje się ile zostanie wyłączonych gruntów rolnych pod wiatraki? Jeżeli chodzi o te rozpoczęte, ponieważ część jest już wyłączona a Starostwo opiniowało plany zagospodarowania przestrzennego, więc na pewno ma takie informacje.

 

Pan Starosta poinformował, że na następnej Komisji udzieli odpowiedzi na pytania Radnego.

 

Przewodniczący Komisji przypomniał, że plan uzgodnień środowiskowych występuje na szczeblu gmin, a więc Starostwa nie jest organem do końca kompetentnym.

 

Pan Z. Kowalski stwierdził, że w przypadku Gminy Krasnopol to plan zagospodarowania przestrzennego został zaopiniowany przez Starostwo, więc informacje takie musi posiadać.

 

Ad. pkt. 5. Zapoznanie się z sytuacją w Powiecie Sejneńskim z zakresie gospodarki odpadami i ochrony środowiska oraz współpraca w tym zakresie z samorządami lokalnymi za 2011 rok.

 

Przewodniczący Komisji uznał, że na terenie powiatu problem ten jest dosyć nieźle rozwiązany. Problem jest z miejscem wyrzucania odpadów przez turystów. Rolnicy nie zgłaszają większych problemów. Występuje problem segregacji.

Pan Sekretarz uznał, że to się zmieni, ponieważ wprowadzone są nowe regulacje, które stanowią, że jeżeli Gmina nie zobliguje mieszkańców to sama będzie musiała sprzątać i usuwać odpady.

 

Pani L. Fidrych powiedział, że ludzie segregują śmieci, a śmieciarka zbiera je wszystkie do jednego kontenera.

 

Pan Starosta powiadomił, że problem jest z brakiem odbioru wyselekcjonowanych odpadów.

 

Sprawozdanie z działalności Wieloosobowego stanowiska pracy do spraw ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa w 2011 r. oraz realizacja zadań w zakresie pozwoleń wodno – prawnych oraz sytuacja w Powiecie Sejneńskim w zakresie gospodarki odpadami oraz współpraca w tym zakresie z samorządami lokalnymi za 2011 rok - zał. nr 3.

 

Ad. pkt. 6. Przyjęcie materiałów na XXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego:

 

Pan Z. Kowalski – stwierdził, że skoro Pan Przewodniczący Rady dopisał do porządku obrad pkt. 11 oraz 12 to projekty tych uchwał powinny być razem dołączone.  Projekty tych uchwał Radni otrzymali dzisiaj. Poinformował, że chciał zabrać głos na Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie oraz projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2027, ale Pan Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, Jan Łuba nie pozwolił mu zabrać głosu. Uzasadnił to faktem, że Radny Kowalski nie jest członkiem tejże Komisji. W związku z tym pytania te zada w dniu jutrzejszym na obradach Sesji Rady.

 

Pan A. Baudzis powiedział, że także nie jest członkiem Komisji Budżetu i Finansów, ale kiedy mam jakieś pytania donośnie uchwały budżetowej może zadać je na Komisji Oświatowej.

 

Pan J. Miszkiel stwierdził, że jeżeli materiały budżetowe będą wychodziły 7 dni przed Sesją to zawsze będzie trzeba nanieść jakieś poprawki, ze względu na fakt, że ulegają one często zmianie. Odnośnie zachowania Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów powiedział, że może tylko przeprosić jako Przewodniczący Rady. Nie prowadził tej Komisji, w związku z czym nie mógł udzielać głosu, ani za to odpowiadać.

 

Pani L. Fidrych uznała, że powinna obowiązywać zasada szacunku bez względu na różnice w poglądach.

 

Pan S. Jastrzębski stwierdził, że w obradach Komisji może każdy uczestniczyć. Komisje są otwarte.

 

Pani Skarbnik poinformowała, że gdyby Sesja odbyła się pod koniec czerwca to materiały byłby przesłane na czas. Księgowe jednostek nie miały fizycznej możliwości przygotowania i przekazania potrzebnych informacji.

 

Pan Z. Kowalski uznał, że można zmienić kolejność odbywania posiedzeń Komisji.

 

a)      Sprawozdanie Starostwa Powiatowego w Sejnach z działalności w roku 2011.

 

Do sprawozdania uwag nie wniesiono.

 

b)     Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Powiatu Sejneńskiego za 2011 r.

 

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

 

c)      Projekt uchwały w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2011 r.

 

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

 

d)     Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

Przewodniczący Komisji powiedział, że uchwała ma związek z rezygnacją Radnego z Komisji Rewizyjnej i przyjęciem do Komisji Budżetu i Finansów.

 

Pan A. Baudzis uznał,że Rada Powiatu nie jest zobligowana do przyjęcia Radnego do Komisji, więc jest to jednoznaczne z tym, że nie musi wyrazić zgody. Zaproponował niewyrażenie zgody na zmianę składu tej Komisji. Stwierdził, że jest to brak poszanowania siebie nawzajem. Nie przyjęcie do danej Komisji nie łączy się z żadnymi sankcjami, ale jest to postępowanie dla dobra Rady. Wnioskuje, aby Rada nie przyjęła Radnego do składu Komisji Budżetu i Finansów. Jest za tym, aby takie zmiany nie występowały w ciągu 4 lat kadencji.

 

Pan L. Fidrych stwierdziła, że byłby to znaczące żeby do zmian w  Radzie Powiatu nie dochodziło prawie co Sesję.

 

Pan Z. Kowalski zaproponował, aby zmienić zapis w Statucie, aby Przewodniczący Komisji Rewizyjnej nie miał podwójnego głosu. Jeżeli taka zmiana zajdzie to Radny zdecyduje się pracować w dalszym ciągu w Komisji Rewizyjnej.

 

Pan S. Jastrzębski odnośnie wypowiedzi Radnego Radzisa stwierdził, że uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów.

 

e)      Projekt uchwały w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 4/.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

f)       Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

 

Pani Skarbnik przedstawiła zmiany w budżecie Powiatu Sejneńskiego.

 

Budżet po dokonanych zmianach:

1.      Dochody budżetu powiatu w wysokości 18.766.531 zł, w tym:

·         Dochody majątkowe w wysokości 846.476 zł,

·         Dochody bieżące w wysokości 17.920.055 zł.

2.      Wydatki budżetu powiatu w wysokości 20.327.939 zł, w tym:

·         Wydatki majątkowe w wysokości 3.823.136 zł,

·         Wydatki bieżące w wysokości 16.504.803 zł.

3.      Deficyt budżetu powiatu wynosi 2.925.143 zł.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

g)      Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2012 – 2027.

 

Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany dotyczą tego co wnosi uchwała budżetowa.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

h)     Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały o udzieleniu dotacji celowej Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Sejnach na realizację zadania inwestycyjnego.

 

Przewodniczący Komisji powiedział, że kwota po przetargu okazała się wyższa, ponieważ całkowity koszt inwestycji będzie wynosił 246 tys. zł, więc w dofinansowaniu 50/50% Powiat dofinansowuje kwotę 123 tys. zł.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 11 członków Komisji: 11 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 23/ 21/ 12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 5 /.

 

Ad. pkt. 7. Sprawy różne.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił informacje na temat sportu i kultury fizycznej w Powiecie Sejneńskim, sposobu promocji i dofinansowania.

 

Do informacji uwag nie wniesiono.

 

Informacja na temat sportu i kultury fizycznej w Powiecie Sejneńskim, sposobu promocji i dofinansowania – zał. nr 6 .

 

Pan E. S. Kuklewicz odniósł się do wypowiedzi Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Na ostatniej Sesji Przewodniczący Komisji powiedział, że Radnego Kowalskiego wykluczyłby z Komisji Rewizyjnej.

 

Pan A. Baudzis – powiedział, że jako Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo wykluczyć z kontroli danej jednostki Radnego, jeżeli podejrzewa stronniczość. Może wykluczyć ze składu Radnego, jedynie w przypadku rozpatrywania konkretnej sprawy, a nie całkowicie z pracy w danej komisji.

 

Pani L. Fidrych uznała, że prawo jest ustanawiane przez Radę w zależności kogo dotyczy.

 

Pan Z. Kowalski zapytał dlaczego w porządku nie ma przyjęcia Protokołu z XXI Sesji Rady. Powiedział, że wystąpi do Urzędu Wojewódzkiego w sprawie zaskarżenia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

                  Protokołowała                                                                          Przewodniczył

 

           Katarzyna Mikłaszewicz                                                 Ryszard Grzybowski

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2012-08-02

Data modyfikacji: 2012-08-02

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2012-08-02