prot_ko_19_2012

Protokół Nr 19/12

posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,

Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa

w dniu 26 marca 2012 r.

 

Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 09.00 zakończyło się o godz. 10.40.

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa- Pan Józef Miszkiel. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pan Andrzej Szturgulewski – Starosta Powiatu  Sejneńskiego, Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego, Pan Jan Łuba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, Pan Zdzisław Czakis – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Przyjęcie protokołu Nr 18/12 z dn. 27.02.2012 r.

2.      Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielenia i sposobu rozliczenia.

3.      Przyjęcie materiałów na XVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

4.      Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 1.

 

Do protokołu uwag nie wniesiono.

Protokół Nr 18/12 został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 2. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielenia i sposobu rozliczenia /zał. nr 2 /.

 

Pan Sekretarz powiedział, że została podjęta uchwała w grudniu, kiedy to też była opracowywana przez Komisje. Pan Z. Kowalski złożył swoje uwagi, które były rozpatrywane. Natomiast UOKiK wydał pozytywną opinię, więc uważano, że wszystko jest w porządku. Wojewoda przekazał do RIO, gdzie zostały zarzucone dwie nieścisłości. Pierwsza sprawa dotyczyła tego, iż wyłączono osobę, która korzystała z innych dotacji. RIO stwierdziło, że nie można dyskryminować. Druga kwestia dotyczyła braku wpisu, który przedstawiłby w jaki sposób rozliczyć odsetki, które należałoby zwrócić gdyby zostało źle wykonane.

Uwagi zostały wprowadzone. Po przejściu uchwały przez Komisje zostało do przedstawione UOKiK, a następnie na Sesje.

 

 

Pan Z. Kowalski zapytał czy RIO do jego uwag się ustosunkowało czy do całej uchwały.

W związku z tym, że w uchwale jest zapis, że wnioski o udzielenie dotacji można składać do 30 września roku poprzedzającego datę realizacji zadania, ten rok będzie zawieszony?

 

Pan Sekretarz powiedział, że źle się wyraził i chodziło mu o uwagi RIO do całej uchwały. Ponadto w tym roku Powiat chce przeznaczyć te środki na plan urządzenia lasów. Starosta jest do tego zobowiązany. Powiat posiada 3% urządzenia lasów prywatnych. Środki te zostaną przeznaczone na opracowanie planu urządzenia lasów. Od następnego roku środki pieniężnego z tych dotacji będą przeznaczane dla innych.

 

Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

W wyniku głosowania Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielenia i sposobu rozliczenia został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na XVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

a)      Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2011 rok.

 

Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że punkt ten zostanie omówiony na Sesji.

 

b)     Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach /zał. nr 3 /.

 

Pan Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie sprawozdania Pana Komendanta Powiatowego PSP.

 

Pan Z. Czakis – Komendant Powiatowy PSP – przedstawił sprawozdanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach. Pan Komendant poinformował, także że w tym roku odbędzie się 55-lecie powstania Zawodowej Straży Pożarnej w Sejnach. Na obchodach tych będzie obecny Prezydent RP.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Wyszedł Pan Wicestarosta.

 

c)      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach dotyczącej działalności w roku 2011 /zał. nr 4 /.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

d)     Projekt uchwały w sprawie likwidacji Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Sejnach wchodzącego w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Sejnach, ul. Łąkowa 1 /zał. nr 5 /.

 

Pan Przewodniczący Komisji przypomniał, iż na poprzedniej Sesji została podjęta uchwała dotycząca zamiaru likwidacji tejże szkoły. Przesłana ona została do Kuratorium Oświaty w celu zaopiniowania. Kurator Oświaty wydał pozytywna opinię. Głównym powodem likwidacji jest brak naboru.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

e)      Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach i ustalenia składu osobowego /zał. nr 6 /.

 

Pan Przewodniczący Komisji poinformował, iż na ostatniej Sesji wyłoniony został Członek do Rady Społecznej. Pan Starosta wchodzi do tejże Rady z urzędu.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

f)       Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

 

Pani Skarbnik przedstawiła zmiany w budżecie na 2012 r.

 

Budżet po dokonanych zmianach:

  1. Dochody budżetu powiatu w wysokości 17.696.088 zł.
  2. Wydatki budżetu powiatu w wysokości 19.779.904 zł.
  3. Deficyt budżetu w kwocie 2.083.816 zł.

 

Pani Skarbnik poinformowała, iż rozdział 90095 to wydatki na realizację zadań z Ochrony Środowiska, dotacja na zakup usług na plan urządzenia lasu w Gminie Puńsk i Gminie Krasnopol. Jeżeli zostanie środków to zostaną przeznaczone na zrobienie planów dla pozostałych Gmin. Plany są na 10 lat.

 

Pani L. Fidrych zapytała z czego wynika wybór akurat tych gmin.

 

Pani Skarbnik poinformowała, iż z tego powodu, że tam jest najwięcej lasów.

 

Pan Fidrych zapytała czy opłaty za telefony w ZSO to chodzi o telefony komórkowe.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że komórkowe, Pan Dyrektor posiada już telefon i nie wie kto jeszcze posiada telefon.

 

Pan Przewodniczący Komisji powiedział, że Pan Dyrektor zostanie poproszony o wyjaśnienie komu zostały przeznaczone telefony.

 

g)      Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2012- 2037.

 

Pan Przewodniczący Komisji wyjaśnił, iż WPF zmienia się wraz ze zmianami w budżecie.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

h)     Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych naliczanych z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd.

 

Pan Z. Kowalski zapytał czy podstawa prawna jest właściwa art. 84 ust. 3 pkt. 2. Uzasadnienie nie jest załącznikiem do uchwały. Wykonanie uchwały powierza się Staroście czy Zarządowi?

 

Pan Sekretarz przyznał rację Radnemu w związku z podstawą prawną. Właściwym jest zapis: art. 84 ust. 3 pkt. 1. Nastąpiła pomyłka. Odnośnie drugiego pytania poinformował, iż Starosta jest władny do realizacji uchwały.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

i)       Projekt uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych /zał. nr 7 /.

 

Pan Z. Kowalski zapytał czy w uchwale tej uwzględnione są środki dla osób które złożyły wnioski w latach ubiegłych. Przykładem tego jest złożenie wniosku przez mieszkańca Krasnopola, który złożył wniosek o dofinansowanie dotyczącego likwidacji barier osobom niepełnosprawnym. Wniosek ten uzyskał pozytywną opinię, ale do dnia dzisiejszego finansowo nie został zrealizowany. Rozmawiał na ten temat z byłą Kierownik Panią W. Pestką. Aktualny Kierownik udzielił odpowiedzi tej rodzinie w taki sposób, że środki będę rozdysponowane w kwietniu. W związku z tym zadał pytanie o wnioski z lat poprzednich.

 

Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR odpowiedział, że wnioski osób z ubiegłych lat są brane pod uwagę.

 

Pan E. S. Kuklewicz odniósł się do podziału środków, gdzie 45 tys. zł przeznacza się na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, natomiast 45.959 zł na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.

Uznał, iż ten podział nie jest właściwy. Turnus będzie trwał najwyżej 2 tyg., a zlikwidowana bariera zostaje do korzystania człowiekowi przez wiele lat. Stwierdził, iż należy zwiększyć środki pieniężne na likwidację barier.

 

Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR powiedział, iż likwidacja barier architektonicznych są to różnego rodzaju ułatwienia budowlane, które skierowane w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jest niedużo osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i osoby te mają przystosowane już swoje miejsca zamieszkania w miarę możliwości. Największy problem jest z pomocą dla Pana Roberta Jatkowskiego, który mieszka w bloku, a windy nie można mu dofinansować, ponieważ potrzebne są bardzo duże środki. Zdaniem Kierownika będzie lepszym dofinansowanie turnusu rehabilitacyjnego, ze względu, iż organizowany jest w ramach projektu. Koszt takiego wyjazdu to nawet 2000 zł. Finansowane jest to z Unii Europejskiej. W skład tego turnusu wchodzi udział własny. Uznał za zasadne przeznaczenie takiej kwoty na turnus.

 

j)       Projekt uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Sejneńszczyzna” /zał. nr 8 /.

 

Pan Przewodniczący Komisji powiedział, że następuje zmiana w związku ze zmianą Starosty.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 19/ 17/ 12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 26 marca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 9 /.

 

Ad. pkt. 4. Sprawy różne.

 

Pani L. Fidrych odniosła się do pisma z 30 listopada 2011 r. ze Związku Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej . W piśmie tym chodziło o podjęcie stanowiska. Powiedziała, że Powiat Augustowski w odpowiedni sposób udzielił odpowiedzi, natomiast ze strony Powiatu Sejneńskiego żadnej odpowiedzi nie było. Stwierdziła, w należałoby zając w tej sprawie jakieś stanowisko.

 

Pan Przewodniczący Rady poinformował, że zostanie to sprawdzone.

 

Pan R. Grzybowski przypomniał, że było to na Zarządzie i wspólnie podjęta została decyzja, że zastaje to bez odpowiedzi na razie.

 

Pan E. S. Kuklewicz powiedział, iż rolnicy pytają jak ma wyglądać obniżka dopłat dla rolników.

 

Pan W. W. Racis powiedział, iż na to pytanie nie ma prawnej odpowiedzi.  Jest to informacja z Ministerstwa Rolnictwa. Modulacja płatności dotyczyć będzie całej Unii Europejskiej. Przyjmuje się, że kwoty dotacji zostaną zmniejszone o 10% płatności krajowej, ale dla osób które mają powyżej 5 tys. euro. Na dzień dzisiejszy nie ma precyzyjnych informacji, gdy taka się ukaże Radny przekaże.

 

Pan M. Skupski wyjaśnił, że taki zapis był już w Traktacie Akcesyjnym.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

                  Protokołowała                                                                          Przewodniczył

 

           Katarzyna Mikłaszewicz                                                       Józef Miszkiel

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2012-04-19

Data modyfikacji: 2012-04-19

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2012-04-19