prot_ko_17_2012

Protokół Nr 17/12

posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,

Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa

w dniu 24 stycznia 2012 r.

 

Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 11.00 zakończyło się o godz. 12.15.

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa- Pan Józef Miszkiel. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Andrzej Szturgulewski – Przewodniczący Rady Powiatu  Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 15/11 z dnia 16.12.2011r.
  2. Przyjęcie protokołu Nr 16/11 z dnia 28.12.2011r.
  3. Przyjęcie materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego. 
  4. Sprawy różne.

 

Ad. pkt. 1.

 

Do protokołu Nr 15/11 uwag nie wniesiono.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 2.

 

Do protokołu Nr 16/11 uwag nie wniesiono.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego. 

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na 2012 r. /zał. nr 2/.

 

Pan Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały oraz plan pracy Komisji, a także poinformował, iż przy opracowywaniu planu pracy Komisji można było zgłaszać swoje propozycje. Wszystko co zostało wcześniej zgłoszone zostało uwzględnione w planie. Członek Zarząd również wniósł swoje poprawki.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2012 r.

 

Pan Przewodniczący Komisji powiedział, że Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów analizował plan pracy i starał się w nim wszystko ująć.

 

Pan Z. Kowalski zapytał czy Członkowie Komisji Oświatowej muszą głosować nad planem Komisji Budżetu i Finansów.

 

Pan Przewodniczący Komisji wyjaśnił, iż głosujemy nad tym jak nad materiałem na XVI Sesję Rady Powiatu, a jeżeli Komisja Budżetu i Finansów będzie miała uwagi to ona je wniesie.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego na 2012 r. /zał. nr 3/

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Odczytanie wniosku o odwołanie Starosty Sejneńskiego. /zał. nr 4/

 

Projekt uchwały w sprawie odwołania Starosty Powiatu Sejneńskiego/zał. nr 5/

 

Pan Przewodniczący Komisji powiedział, iż jest projekt uchwały w sprawie odwołania Starosty, a do tego uzasadnienie.

 

Pan Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie przyjęcie projektu uchwały w sprawie odwołania Starosty Powiatu Sejneńskiego  na Sesję Rady Powiatu.

 

W głosowaniu nad przyjęciem do materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego  projektu uchwały w sprawie  odwołania Starosty Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 9 członków głosowało za przyjęciem uchwały, 2 osoby były przeciwko, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

 

W wyniku głosowania projekt uchwały w sprawie  odwołania Starosty Powiatu Sejneńskiego został przyjęty do materiałów na XVI Sesję rady Powiatu Sejneńskiego.

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 11 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 17/ 15/ 12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 6 /.

 

Ad. pkt. 4. Sprawy różne.

 

Pan Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęły:

1. Pismo z Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawie Uchwały Nr XII/87/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 19 października 2011 r. w sprawie wystąpienia z apelem sprzeciwiającym się zamiarowi likwidacji Prokuratury Rejonowej w Sejnach /zał. nr 7/,

2. Pismo informujące od Pana K. Jurgiela Posła na Sejm RP, że wysłał uchwałę Rady Powiatu do Ministerstwa Sprawiedliwości /zał. nr 8/.

3. Pismo z Komendy Wojewódzkiej Policji w sprawie kontroli drogowej w dniu 30.112011 r. wobec Pana Józef Miszkiela /zał. nr 9/.

 

Pan Z. Kowalski – w związku z tym, że nie było go na poprzedniej Sesji, zapytał o podjętą Uchwałę w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego na rok 2012. W której to w § 3 jest mowa o opłatach, w związku z tym zwrócił się z zapytaniem co się składa na jaką kwotę i jakie są podatki.

Pani Skarbnik poinformowała, iż na opłaty administracyjne nie podlegają opodatkowaniu więc kwota 50 zł to cała opłata.

 

Pan Starosta powiedział, iż wykonawca dostaje 50 zł i z tego ma odprowadzić podatek.

 

Pan Sekretarz poinformował, iż jest to zmienność przepisów z VAT, często się z tym spotyka, wiec jest to formie zabezpieczenia się i zawiera to wszystko. W razie gdyby ustawodawca wprowadził to jest zabezpieczenie. Powiat nie ma na to  środków. Ponadto jest problem ze znalezieniem wykonawcy.

 

Pan S. Jastrzębski – przypomniał o sprawie świadczeń pielęgnacyjnych i gdzie otrzyma się odpowiedź, że świadczenie to jest ze środków Urzędu Gminy. Wyjaśnił, że świadczenie to jest ze środków budżetu państwa. Pan Jastrzębski zwrócił się z zapytaniem do Członków Zarządu Powiatu odnośnie przejścia granicznego w Ogrodnikach. Zapytał czy jest podpisana umowa i na jakich zasadach została ona podpisana.

 

Pani A. K. Witkowska odpowiedziała, że 19 stycznia została podpisana umowa pomiędzy Starostą a Firmą. Treść i warunki umowy są do zapoznania.

 

Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że uczestniczył w dzisiejszym posiedzeniu Zarządu, na którym temat ten był poruszany. Do dnia dzisiejszego Członkowie Zarządu nic nie wiedzieli na temat przekazania tych budynków oraz nie znali treści umowy. Pan Miszkiel powiedział, że Pan Starosta dzisiaj wyjaśnił, iż do 3 lat na Mienie Skarbu Państwa, Starosta indywidualnie może podpisywać porozumienia. Słuchał stacji radiowych, gdzie jest mowa o przekazywaniu budynków. Na Zarządzie opinia była taka, iż dzięki tej umowie strat nie będzie, ale zysków również. Stawka za 1 metr wynajmu wynosi 2,20 zł. Słyszał też o miejscach pracy, ale nie ma o tym w umowie, więc uważa, że mieszkańcy z Powiatu Sejneńskiego także nie zostaną zatrudnieni.

 

Pan S. Jastrzębski zapytał czy taką umowę można wypowiedzieć.

 

Pan Starosta powiedział, że ustawa o gospodarce nieruchomościami mówi o tym, że zasoby mienia Skarbu Państwa gospodaruje Starostwa. Pertraktacje prowadzone były w porozumieniu ze służbami Wojewody. W tym przypadku to Starosta jest organem, który opiekuje się mieniem Skarbu Państwa. Prowadzone do tej pory rozmowy miały na celu wynajem pomieszczeń po przejściu granicznym, ponieważ generuje to środki finansowe z budżetu Powiatu Sejneńskiego. W budżecie nie było środków zagwarantowanych na ten cel. Wysłane zostało pismo do Wojewody, stwierdzające, że bez wydatków osobowych potrzebne jest 160 tys. zł na ten rok na utrzymanie budynków. W odpowiedzi Wojewoda poinformował, iż nie ma środków na taki cel. Starosta Suwalski założył sprawę w Sądzie z podobnego powodu. Podjęte zostały rozmowy wraz z prawnikami Wojewody. Koszty utrzymania ponosi strona litewska, a także płaci podatek od całej nieruchomości dla Gminy. Gdyby zostały zawarte w umowie pozostałe koszty, tj. prąd, to stawka była by większa, ale wtedy prowadzenie tych spraw leżałoby w kompetencji Starostwa. Wojewoda stwierdził, że dobrze że znalazła się osoba która chciała wydzierżawić te budynki.

 

 

Pan Starosta stwierdził, iż na razie zarzuty w jego kierunku są bezpodstawne. Powstanie w budynku kilka ścianek działowych. Zatrudniony zostanie projektant konsultant, który zaprojektuje. Następny zostanie złożony wniosek do Starostwa Powiatowego.

 

Pan Przewodniczący Komisji – Pan Starosta podpisał umowę i dopiero dzisiaj informuje o tym Zarząd oraz Radę. Uznał, że dobrze, że jest inicjatywa, ale nie samodzielnie.

 

Pan S. Jastrzębski powiedział, że wie, że Pan Starosta posiada takie kompetencje, ale uznał też, że Radni powinni się o tym dowiedzieć przed mediami.

 

Pan Przewodniczący Komisji zapytał czy w umowie jest punkt, stwierdzający, że kiedy Starostwo może umowę wypowiedzieć.

 

Pan S. Jastrzębski – wypowiedzenie umowy jest stanowione przepisami prawa..

 

Pan Z. Kowalski stwierdził, iż to było pytanie do Członków Zarządu. Poprosił o dołączenie umowy do protokołu, aby Radni mogli się zapoznać. Zapytał kiedy ostatni raz odbyło się posiedzenie Zarządu.

 

Pan A. Baudzis – była informacja nt. przejścia granicznego na ostatniej Sesji, przedstawił ją Pan Starosta w sprawozdaniu miedzysesyjnym.

 

Pani A. K. Witkowska – stał obiekt niezagospodarowany, do którego trzeba było dokładać. Znalazła się firma, która chce go wydzierżawić, dzięki czemu Starostwo zostanie zwolnione z kosztów utrzymania. Prawo nie zostało złamane.

 

Pan Przewodniczący Komisji wyjaśnił, iż nie chodzi tu o samo zawarcie umowy, tylko o przekaz informacji. Prasa i radio szybciej wiedzieli od radnych.

 

Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że będzie zadowolony jeśli tam coś powstanie.

 

Pan S. Jastrzębski powiedział, że będzie szczęśliwy, jeżeli Wójt Gminy Sejny otrzyma podatek.

 

Pan Starosta poinformował, iż po 3 latach umowę podpisuje już Wojewoda.

 

Pan Przewodniczący Komisji poinformował, iż w dniu 11 stycznia 2012 r. wraz z Przewodniczącym Rady oraz Przewodniczącym Komisji Budżetu i Finansów dowiedzieli się, iż komputer obsługiwany przez pracownika Obsługi Rady Powiatu został wyniesiony poza biuro. W komputerze tym znajdują się podpisy elektroniczne. Byli zmuszeni złożyć doniesienie na Policję, że od dnia 23 grudnia 2011 r. do dnia 27 grudnia 2011 r. komputer z Obsługi Rady Powiatu został wywieziony do Posejneli. Dowiedzieli się o tym od informatyka. Gdybyśmy nie złożyli takiego doniesienia, Radni mogli by mieć pretensje do nich, że ich dane osobowe są wynoszone poza Starostwo. Nie jest już tajemnicą, że na spotkaniu koalicyjnym Pan Starosta poinformował o nagraniach. Rzecznik Policji uznał, iż sprawa jest rozwojowa. Nie wie jak sprawa dalej się potoczy. Niektórzy będą przesłuchiwani. Nie w taki sposób miało to służyć Radnym oraz Powiatowi.

 

Pan S. Jastrzębski przypomniał, że w poprzedniej kadencji przesłuchanie miało miejsce dwa razy. Uznał, że coś chyba jest nie tak i trzeba coś z tym zrobić.

 

Pan Starosta powiedział, że odpowiada za sprzęt. Informatyk jest zatrudniony w Starostwie. Postępowanie wyjaśni wątpliwości. Poprosił o spokojne podejście do sprawy. Nie spowodował, żeby ktoś miał uszczerbek na moralności. Oświadczył, iż do niczego takiego nie doszło.

 

Pan S. Jastrzębski powiedział, że wyrok wydaje Sąd Karny. Nikt nie wydaje wyroku, a to gazeta napisała, że Rada wyda wyrok. Stwierdził, iż są dalecy od werdyktów.

 

Pan Starosta stwierdził, że we wszystkich jednostkach sprzęt jest naprawiany. Kwestia tylko zabezpieczenia danych. Dzisiaj ma tyle do powiedzenia.

 

Pan S. Jastrzębski uznał, że to na Komisji powinno być wszystko wyjaśnione, a nie na Sesji. Klub Radnych „Nasz Powiat” nie oddał głosu za odwołaniem Pana Starosty. Uznał jednak, że Pan Starosta lekceważy radnych tej kadencji jaki i poprzedniej. Próbował dojść do porozumienia z Panem Starostą, ale został odprawiony. Zaproponował, aby Pan Starosta skorzystał z okazji i zrezygnował sam ze stanowiska.

 

Pan Starosta stwierdził, iż stara się zachowywać kulturalnie. Poprosił o nie znęcanie się nad psychiką drugiego człowieka.

 

Pan A. Baudzis powiedział, iż Członkowie Komisji Rewizyjnej są obecni, poprosił o zapoznanie się z protokołem oraz opinią Komisji Rewizyjnej.

 

Pan Starosta zaapelował, żeby radni szanowali się nawzajem, to jest trudne środowisko. Poprosił o starania się nad ułatwieniem pracy, a nie jej komplikowanie.

 

Pan Przewodniczący Komisji odniósł się do wypowiedzi Radnego Jastrzębskiego stwierdzając, że to prawda. Powiedział, że jest mu przykro, że Pan Starosta w Radio powiedział, że „chłopaki bawią się za publiczne pieniądze”.

 

Pan S. Jastrzębski przypomniał, że pod wnioskiem podpisało się 9 radnych z koalicji, a opozycja, Klub Radnych nie podpisał się pod wnioskiem o odwołanie. Stwierdził też, że żadnej tragedii nie będzie, bo Pan Starosta nie pozostaje bez środków do życia, nawet jeśli zostanie odwołany.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

                  Protokołowała                                                                          Przewodniczył

 

           Katarzyna Mikłaszewicz                                                       Józef Miszkiel

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2012-03-02

Data modyfikacji: 2012-03-02

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2012-03-02