prot_z_31_2012

Protokół Nr 31/12

Zarządu Powiatu Sejneńskiego

z dnia 18 stycznia 2012 r.

Posiedzenie Zarządu Powiatu w Sejnach rozpoczęło się o godz. 8.00, a zakończyło się o godz. 9.00. Miejsce posiedzenia: Starostwo Powiatowe w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34. W posiedzeniu udział wzięli Członkowie Zarządu (lista obecności stanowi zał. nr 1), Skarbnik Powiatu Sejneńskiego – Pani Aneta Kimszal, Sekretarz Powiatu Sejneńskiego- Pan Marek Ślusarz, Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Andrzej Szturgulewski, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – Pan Józef Miszkiel.

Posiedzeniu przewodniczył Pan Ryszard Grzybowski – Starosta Sejneński, stwierdził prawomocność obrad oraz przywitał przybyłe osoby.

 

Proponowany porządek:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 28/11 i 29/11 Zarządu Powiatu Sejneńskiego.
  2. Wyznaczenie pracowników do realizacji uchwał z XV Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Przyjęcie materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego:

a)      projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na 2012 rok.

b)     projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2012 rok.

c)      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok.

d)     Projekt uchwały w sprawie odwołania Starosty Sejneńskiego.

  1. Sprawy różne.

 

Ad. pkt. 1. Przyjęcie protokołu Nr 28/11 i 29/11 Zarządu Powiatu Sejneńskiego.

 

            Do protokołu Nr 28/11 uwag nie wniesiono. Protokół poprzez głosowanie jawne został przyjęty.

 

            Do protokołu Nr 29/11 uwag nie wniesiono. Protokół poprzez głosowanie został przyjęty.

 

Ad. pkt. 2. Wyznaczenie pracowników do realizacji uchwał z XV Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

Uchwała Nr XV/111/111 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok. – Pani Skarbnik,

Uchwała Nr XV/109/111 w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów. – Pan Sekretarz,

Uchwała Nr XV/108/11  w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie  statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego. – Pan Sekretarz,

Uchwała Nr XV/107/11 w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji ceowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielenia i sposobu rozliczenia. – Pani Skarbnik,

Uchwała XV/105/11 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2011- 2019. – Pani Skarbnik,

Uchwała Nr XV/104/11 w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2011 r. – Pani Skarbnik.

 

Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na XVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego:

 

Pismo Przewodniczącego Rady – zał. nr 2.

 

a)      projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na 2012 rok /zał. nr 3/.

 

Pan W. W. Racis wypowiedział się na temat problemu funkcjonowania szkół. Zaproponował, aby wprowadzono do planu więcej analizy budżetów szkół. Poprosił o ujęcie w I połowie roku analizę finansową szkoły.

 

Pan Starosta poinformował, iż razem w Panią Skarbnik było planowane spotkanie z kierownikami jednostek, również z Dyrektorami szkół w celu przeprowadzania analizy finansowej. Do maja w szkołach muszą zostać opracowane plany organizacyjne na rok następny. Opracowane na początek roku wytyczne pozwalają na organizację roku szkolnego. Żeby powstał pewien szkielet, który służyłby na cały cykl nauczania. Zaproponował, aby w I kwartale dopisać analizę budżetu jednostek oświatowych, opracowanie wytycznych do organizacji roku szkolnego 2012/2013 szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Sejneński.

 

Pan J. Miszkiel zaproponował, aby te zadanie umieścić w II kwartale, bo w I kwartale jednostki nie będą mogły przedstawić jasnego obrazu sytuacji. Uznał także, że może to być początek III kwartału.

 

Pan Starosta uznał, iż w I kwartale Dyrektor wraz z Księgową powinny znać obraz sytuacji budżetowej, ponieważ wiedzą jakie środki pieniężne posiadają, jaki jest nabór i ilu jest uczniów. Jeżeli szkoła nie zrobi symulacji analizy organizacji całego roku to prawdopodobnie może się powtórzyć sytuacja z zeszłego roku.

 

Pan J. Miszkiel powiedział, że jak została zasygnalizowana potrzeba to należy w tym kierunku zadziałać. Kiedy Zarząd wskaże gdzie jest problem to na Komisji ta sprawa zostanie omówiona. Jeżeli wynika jakaś potrzeba to proszę precyzować zadania. Nie widzi problemu w organizacji posiedzenia poświęconej jednemu tematowi, jednej jednostce odpowiadającej zadaniom Komisji.

 

Zarząd Powiatu postanowił do planu pracy Komisji Oświaty dodać:

1.      Analizę opracowanych przez Zarząd Powiatu wytycznych do organizacji roku szkolnego 2012/2013 i placówek oświatowych.

 

Pan W.W. Racis uznał, iż w planie nie ma punktu dotyczącego rolnictwa, poprosił o uzupełnienie o sprawy związane  rolnictwem.

 

Pani A. K. Witkowska stwierdziła, iż Powiat nie ma na rolnictwo wpływu.

 

Pan W.W. Racis stwierdził, iż rolnicy są niedoinformowani. Głównie chodzi o wiatraki na działkach należących do mieszkańców Gminy Puńsk. Powiat powinien podjąć się rozmów z firmami budującymi.

 

Pan Starosta powiedział, iż tylko Gmina może rozmawiać z mieszkańcami, bo jest to na etapie pozwoleń środowiskowych. Natomiast jeżeli chodzi o Powiat to jeśli będą uzgodnienia środowiskowe to firma przedstawia Powiatowi tylko projekt budowlany i pozostaje jedynie podpisanie pozwolenia.

 

Pan W. W. Racis uznał, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby poświęcić posiedzenie Komisji tematowi rolnictwa, ponieważ firmy będą ingerowały w drogi powiatowe.

 

Pan Starosta – kiedy firma wejdzie na drogi powiatowe to najpierw będą uzgodnienia z PZD.

 

Pan Przewodniczący Rady stwierdził, że w I kwartale zostanie podjęte stanowisko w sprawie wiatraków przez Radę Powiatu.

 

Pan J. Miszkiel – stanowisko będzie albo pozytywne albo negatywne.

 

Pani A. K. Witkowska stwierdziła, że ten punkt jest niepotrzebny, ponieważ jest to przekraczanie kompetencji.

 

Zarząd Powiatu postanowił do planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa w I kwartale dodać:

  1. Analiza sytuacji rolnictwa  w Powiecie Sejneńskim.

 

Pan Sekretarz powiedział, że trzeba na Komisję zaprosić Stowarzyszenie i wyjaśnić ich kompetencje.

 

b)     projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2012 rok /zał. nr 3/.

 

Pan Starosta odczytał plan pracy Komisji Budżetu i Finansów.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

c)      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok /zał. nr 5/.

 

Pan Przewodniczący Rady poinformował, że w II kwartale zostanie również przyjęta informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych.

 

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

 

d)     Projekt uchwały w sprawie odwołania Starosty Sejneńskiego /zał. nr 6/.

 

Pan Starosta stwierdził, że Komisja Rewizyjna nie zaopiniowała pozytywnie wniosku o odwołanie. Ponadto przypomniał, iż w poprzedniej kadencji Starostwo odbyło 30 kontroli, w tym 7 w roku 2011. Nie było pieniędzy zdefradowanych. Nie widzi powodów, które spowodowały by, że są zarzuty.

 

Materiały na XVI Sesję Rady Powiatu zostały przyjęte.

 

Ad. pkt. 4. Sprawy różne.

 

Pan W.W. Racis poinformował, iż rolnik z naszego powiatu startował w ogólnopolskim konkursie w poprzednim roku i zakwalifikował się do kolejnego etapu. Ten Pan wraz z Kierownikiem Powiatowego Ośrodka Doradztwa Rolniczego został zaproszony.

 

Pan Starosta poinformował, że 20 stycznia jest wyjazd na posiedzenie Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w  Białymstoku. Powiedział, że jest problem z ubezpieczeniem szpitali, a mianowicie o odpowiedzialność szpitali za wykonywanie zabiegów.

 

Pan J. Miszkiel powiedział, że w poniedziałek był na spotkaniu Przewodniczących Rad zorganizowanym przez Przewodzącego Rady Sejmiku w Białymstoku. Uczestniczyli także inni Przewodniczący Rad Powiatowych i Miejskich. Na spotkaniu tym został także poruszony temat o tej trudnej sytuacji. Było wielkie zdziwienie, ponieważ nie było Przewodniczącego Rady Miasta Białystok, a kwoty są nieadekwatne do szpitali.

 

Pani A.K. Witkowska zapytała jak jest z konsorcjum.

 

Pan Starosta powiedział, że broker zajął się szpitalami i on ogłasza przetarg, do którego przystępują firmy ubezpieczające i monopol ma PZU.

 

Pan Starosta poinformował, iż wpłynęło pismo z KPP Sejny z prośbą o uwzględnienie w budżecie Powiatu  środków finansowych na pomoc jednostce /zał. nr 7/.

 

Zarząd Powiat postanowił odpowiedzieć, że obecnie budżet nie posada środków na ten cele, ale przy realizacji budżetu prośba KPP będzie brana pod uwagę.

 

Pan Starosta oczytał pismo z Suwalskiego Obwodu Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej z prośbą o pomoc finansową w celu napisania i wydania książki będącej opowieścią o bohaterskim partyzancie pochodzącym z Suwalszczyzny /zał. nr 8/.

 

Pan Wicestarosta powiedział, iż materiały do tejże książki  pochodzą z naszego terenu, które zbierane były kilka lat.

 

Pan Starosta powiedział, że Pani Skarbnik nie ma delegacji prawnej, dzięki której można by było przekazać środki finansowe na ten cel.

 

Zarząd Powiat postanowił nie przekazywać środków finansowych.

 

Pan Starosta poinformował, że wpłynęły pisma od Prezydenta Miasta Suwałk z propozycjami zawarcia porozumienia w zakresie powierzenia nauki i opieki nad uczniami/wychowankami z Powiatu Sejneńskiego w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym nr 1 /zał. nr 9/ oraz nr 2 w Suwałkach /zał. nr 10/.

 

Pan Starosta stwierdził, że to już po skonstruowaniu budżetu i jest problem.  Stwierdził, że trzeba odpisać, że po przeanalizowaniu budżetu.

 

Pan Starosta powiedział, że trzeba przeanalizować budżet i na następnym posiedzeniu Zarządu tym się zająć.

 

Pan Starosta poinformował, iż wpłynęło pismo z Gminy Krasnopol przedstawiające do uzgodnienia projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębów geodezyjnych w Gminie Krasnopol/zał. nr 11/ oraz pismo z Gminy Puńsk w sprawie zaopiniowania zmiany STUDIUM.

 

Pan Sekretarz powiadomił, iż Zarząd Powiatu  i  Starosta Sejneński musi się wypowiedzieć w kwestii dotyczących zmian planu zagospodarowania przestrzennego lub też studium zagospodarowania przestrzennego. Taka była sytuacja  w tych dwóch przypadkach, gdzie Gmina Krasnopol i Gmina Puńsk wystąpiła w sprawie budowy wiatraków. Zgodnie z ustawą powinno to być zaopiniowane przez dwa organy. Przez Zarząd Powiatu w zakresie struktury drogowej, bo ona odpowiada za strukturę drogową przy zmianie planu zagospodarowania przestrzennego, kiedy inwestycja wynikająca ze zmiany planu zagospodarowania przestrzennego koliduje lub zmienia drogi Powiatu Sejneńskiego. Te dwa plany zostały przedstawione Kierownikowi PZD, na tych planach nie było kolidowania dróg z inwestycjami.

Pan Sekretarz wyjaśnił, iż drugie pismo odczytane przez Pana Starostę, jest to obowiązek Pana Starosty jako Geodetę i Geologa, który musi stwierdzić, czy zmiany wynikające z planu inwestycyjnego kolidują z istniejącymi żwirowniami, osuwiskami i innymi rzeczami, które spowodowałyby, że inwestycja wynikająca z planu mogłaby być zagrożona. W pozostałych kwestiach nie ma możliwości protestowania przeciwko zmianie zagospodarowania przestrzennego. Wszelkie sprzeciwy muszą wynikać z założeń prawa. Ustawa daje możliwość ustosunkowania się do pisma, albo też przyjęcia innego ustosunkowania się do planu poprzez milczenie. Milczenie w ciągu 20 dni daje zaakceptowanie danej inwestycji. Wydanie pozwolenia na budowę  nie wiąże się ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego. Kierownik Wydziału Geodezji i Kartografii przygotował notatkę służbową, aby przedstawić Zarządowi, że  przy tej inwestycji takie zagrożenia nie występują /zał. nr 12/ oraz notatkę służbową dotyczącą ustosunkowania się poprzez nie przedstawienie stanowiska co jest jednoznaczne z zaopiniowaniem projektu planu zagospodarowania  w Gminie Krasnopol /zał. nr 13/.

 

Pan Przewodniczący Rady zapytał czy są dokumenty, które świadczą, że tych zagrożeń nie ma.

 

Pan Sekretarz – tak, Wydział Geodezji posiada sześć poziomic i ukształtowań terenu z mapami, gdzie są zaznaczone możliwości powstawania żwirowni, a gdzie jest to zabronione.

 

Pan M. Skupski zapytał czy na korzystanie z dróg powiatowych przy użyciu sprzętu ciężkiego wydaje Zarząd Powiatu czy Kierownik PZD.

 

Pan Sekretarz powiedział, iż na wydawanie zezwoleń w imieniu Zarządu Powiatu upoważniony jest Pan Polens. Uznał, że wystarczy rozmowa z Panem Kierownikiem, aby samodzielnie nie podejmował decyzji odnośnie zezwoleń na użycie sprzętu ciężkiego na drogach powiatowych.

 

Pan M. Skupski złożył wniosek, aby Kierownik PZD nie posiadał upoważnienia w podejmowaniu samodzielnych decyzji w sprawie pozwolenia na przewóz sprzętu ciężkiego przy budowie wiatraków. Takie decyzje powinien podjąć Zarząd Powiatu.

 

Pan Starosta powiedział, że Kierownik PZD nie wyda takiej decyzji bez porozumienia z Zarządem Powiatu.

 

Pan Sekretarz wyjaśnił, że jeżeli jest wydawane pozwolenie na budowę, niezależnie w jakiej kwestii to w warunkach pozwolenia na budowę Starosta zawsze wprowadza ograniczenia. W przypadku przebudowy jakiejkolwiek drogi powiatowej.

Pan Sekretarz poinformował, że są problemy z przetargami na pojazdy oraz statki. Jest ogłoszony drugi przetarg i nie ma żadnego chętnego. Pan Staniewicz żąda zwiększenia stawek za pojazdy jak i łodzie. To jest rzecz nie do zrealizowania, ponieważ ustawa nakłada kwoty maksymalne. Pan Staniewicz na razie wykonuje to zadanie, ale ceny są za niskie.

 

Pan Starosta powiedział, że dzisiaj zostanie sfinalizowana umowa na zagospodarowanie przejścia granicznego w Ogrodnikach. Wszystkie negocjacje i umowa za zgodą i pod nadzorem Wojewody.

 

Na tym protokół zakończono.

 

            Protokołowała                                                                                  Przewodniczył

 

   Katarzyna Mikłaszewicz                                                                      Ryszard Grzybowski

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2012-02-20

Data modyfikacji: 2012-02-20

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2012-02-20