prot_kb_10_2011

Protokół nr 10/11
posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów
w dniu 20 września 2011 r.
 
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów rozpoczęło się o godz. 11.00 zakończyło się o godz. 12.00.
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów- Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz- Sekretarz Powiatu Sejneńskiego, Pan Mariusz Nowel- Inspektor ds. Ochrony Środowiska, Pan Waldemar Kwaterski- Dyrektor SP ZOZ w Sejnach oraz Pan Zygmunt Kowalski- Radny Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
Porządek posiedzenia:
 
  1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  2. Przyjęcie materiałów na XI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Założenia do projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.
  4. Zapoznanie z projektem uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielania i sposobu rozliczania.
  5. Sprawy różne.
 
Ad. pkt. 1.
 
Do poprzedniego protokołu uwag nie wniesiono.
Protokół Nr 9/11 został przyjęty.
 
Ad. pkt.2. Przyjęcie materiałów na XI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
a)      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2011 r. /zał. nr 2/.
 
Uwag nie wniesiono.
 
b)     Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu
Sejneńskiego na lata 2011- 2019/zał. nr 3/.
 
Uwag nie wniesiono.
 
c)      Funkcjonowanie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach – analiza udzielonych świadczeń zdrowotnych i sytuacji ekonomicznej zakładu /zał. nr 4/.
 
Pan J. Łuba zapytał zapytał jak wygląda zadłużenie szpitala.
 
Pan Waldemar Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach - wykonanie przychodu jest na poziomie 50,1%, czyli w skali całego zakładu wykonanie zobowiązania nastąpiło w 100%. Koszty zostały przekroczone o 1,04%. Uważa, że jest to trafiony plan, bo trudno jest przewidzieć jak ceny leków w ciągu roku będą się zmieniały, a także ceny innych produktów. Zaplanowana strata w kwocie 500 tys. zł., z czego 300 tys. zł zostało zafakturowane za Oddział Intensywnej Terapii. Jest to specyficzny oddział, który dostaje pieniądze za wypisanego pacjenta, więc jeśli pacjent leży przez 3 miesiące, środki są zwracane po tym okresie. Szpital nie posiada żadnych zobowiązań. Wszystko jest płacone na bieżąco. Ustawa o działalności leczniczej, która weszła w życie z dniem 1 lipca daje komfort Radzie Powiatu oraz pracowników SP ZOZ, że decyzje o przekształceniu bądź nie podejmowane są dobrowolnie. Ustawa nie narzuca działania w tej kwestii. Pan Dyrektor będąc na ostatnim szkoleniu dla Dyrektorów Szpitali dowiedział się, że samorząd wojewódzki zapowiada, że z 16 placówek wojewódzkich, połowa zostanie przygotowana do przekształcenia , ponieważ sytuacja finansowa jest na tyle dobra, że mogą pracować w ramach spółek. To nie znaczy, że dojdzie do prywatyzacji, ale zostaną przekształcone w spółki prawa handlowego, spółki samorządowe, których udziały będzie posiadał samorząd. Szpitale Powiatowe to problem Rad Powiatów, Starostów i Dyrektorów tych szpitali, które nie potrafią się bilansować oraz wykazują straty. W roku 2012 rozstrzygnie się, czy dany szpital ma funkcjonować jako SP ZOZ. Jeżeli będzie miał stratę to musi ją pokryć szpital albo powiat. Jeśli tego nie uczyni to w ciągu 12 miesięcy Rada Powiatu obligatoryjnie musi przekształcić szpital w spółkę prawa handlowego bądź spółkę samorządową.
 
Pan J. Łuba zapytał czy wykazana strata w kwocie 500 tys. zł automatycznie nie zmusi do przekształcenia szpitala w jedną ze spółek wymienionych przez Pana Dyrektora.
 
Pan Waldemar Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach poinformował, iż ustawa zakłada, że amortyzacja nie jest brana pod uwagę w kosztach, przy zadłużeniu. Będą brane pod uwagę te szpitale, gdzie strata przewyższa poziom amortyzacji. Sytuacja wtedy jest taka, że Powiat musi spłacić. Na początku października Pan Dyrektor planuje spotkanie z pracownikami w celu poinformowania o istotnych zmianach w ustawie, ustaleniu realnych możliwości zakładu oraz kierunku w który idzie zakład. Głównym problemem szpitala sejneńskiego jest budynek. Wniosek, który został złożony do Unii Europejskiej w ramach współpracy transgranicznej ze szpitalem Gusiew, Łoździeje, Sejny jest na etapie rozpatrywania. Wniosek ten jest już ponad rok w ocenie. Merytorycznie został dobrze oceniony. Jest 3 partnerów. Jeżeli szpital ma być utrzymany to trzeba w niego zainwestować, bo należy go rozbudować. Ostatnio była kontrola z Sanepidu, po której stwierdzono, że na terenie placówki jest bardzo czysto, ale niestety jest ciasno, brakuje miejsca. Trzeba rozbudować Oddział Intensywnej Terapii, sale operacyjną. Odniósł się do tematu Poradni Specjalistycznej, stwierdzając, iż jej sytuacja zapewne się pogorszy z tego względu że z dniem 1 lipca Narodowy Fundusz Zdrowia wprowadził całkowicie nowe zasady rozliczania tego typu poradni. Wiele procedur medycznych przeprowadzanych w szpitalu, chodzi głównie o poradnie zabiegowe, czyli ginekologiczne - Poradnia K, poradnia chirurgiczna oraz poradnia ortopedyczna, powinny być wykonywane w poradniach, a nie w szpitalu. Poradnia jest utrzymywana ze względów społecznych od wielu lat. Nikt nie złożył oferty na prowadzenie poradni specjalistycznej w ramach NFZ w Powiecie Sejneńskim. Poradnia specjalistyczna musi funkcjonować w Sejnach 5 lub 6 dni w tygodniu ze względów ekonomicznych. Poradnia okulistyczna od 1 stycznia 2012 roku będzie prowadzona przez Pana Trufimiuk, który złożył ofertę na prowadzenie prywatnej przychodni. SP ZOZ nie złożył oferty ze względu na duże koszty utrzymania, a Fundusz twierdzi, iż nie musi być okulistyki w Sejnach.
 
Pan J. Łuba zapytał co się stanie jeżeli do końca roku strata przekroczy koszty amortyzacji.
 
Pan Waldemar Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach – planowany koszt amortyzacji na koniec roku to 1.150.000,00 zł. Gdyby sprzęt nie był kupowany w ramach środków unijnych to byłby wykazany zysk. Amortyzacja zamazuje faktyczny obraz kondycji zakładu.
 
Pan J. Łuba zapytał na jakiej zasadzie funkcjonuje zakład pielęgnacyjno opiekuńczy.
 
Pan Waldemar Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że funkcjonuje na takiej zasadzie, że 70% emerytury pacjenta pobierane jest z urzędu przez zakład, oprócz tego Fundusz płaci osobno za każdego pacjenta. Zależy w jakiej wysokości pacjent ma emeryturę to od tego są wpływy. Jeżeli wszystkie komórki są połączone to daje to gwarancje na utrzymanie całości w lepszej kondycji, NFZ przychylniej na to patrzy. Globalnie sytuacja SP ZOZ jest bardzo dobra, ponieważ Pan Dyrektor orientuje się w realiach innych szpitali. Poprosił o poświęcenie jednej Sesji bądź Komisji na dyskusje na temat przyszłości Szpitala Powiatowego. Zostało zainwestowane 2.400.000,00 zł własnych środków w budynki, które należą do Starostwa. SP ZOZ zaciągnął kredyt i sam go spłaca. Powiedział, że zdaje sobie sprawę z możliwości Powiatu, w związku z tym nie prosi o pomoc, ale w przypadku zaistnienia sytuacji strategicznej przerośnie to również możliwości SP ZOZ. Pan Dyrektor jest Przewodniczącym Komisji Zdrowia w Sejmiku Województwa Podlaskiego, mając dostęp do wszystkich danych widzi jakie kwoty są przekazywane w ramach dotacji szpitalowi wojewódzkiemu. Dyrektor szpitala wojewódzkiego nie musi się martwić o środki własne. Uznał, że to byłby dobry temat na Konwent Starostów Województwa. Stwierdził, że to skandal, że publiczne pieniądze mają szpitale wojewódzkie, szpitale kliniczne są finansowane przez Ministra Zdrowia, a szpitale powiatowe muszą liczyć na Starostów.
 
Pan E. Kuklewicz zapytał na jaki zwrot Pan Dyrektor liczy za nadlimity.
 
Pan Waldemar Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach odpowiedział, że zależy to od tego, czy NFZ będzie miał nadwyżkę to zostanie jakaś kwota przekazana. Nie wiadomo jak będzie w tym roku. Ustawa o działalności leczniczej zakłada, że szpitale które są SP dalej mogą funkcjonować jako zakład SP, jeżeli utrzymają wyniki ekonomiczne. Natomiast jeżeli szpital zostanie przekształcony to nie będzie można tego odwołać.
 
d)     Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawiciela do Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach.
 
Pan J. Łuba zapytał czy został wyłoniony przedstawiciel.
 
Pan Starosta odpowiedział, że Pan Andrzej Szturuglewski.
 
Do pozostałych materiałów uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 13 członków Komisji: 13 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 10/10/11 Komisji Budżetu i Finansów z dnia 20 września w sprawie zatwierdzenia materiałów na XI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 5 /.
 
Ad. pkt. 5. Sprawy różne.
 
Pan S. Jastrzębski poinformował, że na trasie Maćkowa Ruda powstała ogromna dziura, która może być zagrożeniem dla kierowców. Poprosił o interwencje w tej sprawie.
 
Pan Starosta powiedział, że to sprawdzi.
 
Pan W. Racis odniósł się do problemu bobrów, przez które dochodzi do zalewania łąk, pół, lasów. Kontaktował się z Urzędem Wojewódzkim w tej sprawie. Urząd wypłaca odszkodowanie za straty. Rolnikom jednak nie chodzi o większe odszkodowanie. Zwierząt tych nie wolno likwidować, nie można ich nawet płoszyć, ani niszczyć zrobionych przez nie tam. Istnieje możliwość wystąpienia o zezwolenie na odstrzał, ale jest zobowiązany ponieść opłatę. Takiego działania może się podjąć samorząd gminny jak również Starosta nieodpłatnie. Trzeba ocenić skalę ilości bobrów oraz wyrządzonej przez nie szkody. Gdyby rolnicy składali skargi do Urzędu Marszałkowskiego.
 
Pan J. Łuba zaproponował, że jako Rada Powiatu można by było zgłosić się do Urzędu
Wojewódzkiego w celu uproszczenia przepisów.

Pan M. Nowel powiedział, że wszyscy rolnicy, którzy się zgłaszają, otrzymują wzory wniosków, informacje potrzebne do ubiegania się o odszkodowanie. Najbliższa placówka  zamiejscowa Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska znajduje się w Suwałkach, która zajmuje się sprawami odszkodowań z powiatu sejneńskiego, powiatu augustowskiego oraz powiatu suwalskiego. Sprawa bobrów jest o tyle trudna, bo zgodnie z ustawą są one pod ochroną. Rolnik, który nie może sobie poradzić z tymi zwierzętami może wnioskować o odstrzał. Zgodę na odstrzał wydaje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
 
Pan J. Miszkiel uznał, iż z bobrami nikt nic nie zrobi dopóki nie będzie znana skala problemu. Łatwiej byłoby rozwiązać problem, tam gdzie istnieje spółka wodna. Stwierdził, że trzeba składać wnioski do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, aby uświadomić jakie szkody rolnicy ponoszą z powodu tam zrobionych przez bobry. Uznał, również, że żadnego z rolników nie stać na samodzielne odłowienie czy zabicie.
 
Pan Z. Kowalski stwierdził, iż brakuje przekazu informacji dla rolników jak należy z tym postępować. Należy pokazać jak dokładnie wygląda ten problem. Brakuje formalnych zgłoszeń do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na temat problemów społeczności z tamami tworzonymi przez bobry. Nikt nie składa formalnych wniosków na ten temat.
 
Pan A. Szturgulewski wcześniej było można cofnąć dopłaty rolnikowi, który nie wykonał zabiegów agrotechnicznych w terminie. Zostało wydane nowe rozporządzenie, które mówi o tym, że rolnik otrzymuje dopłaty za działalność tylko i wyłącznie na swoim terenie.
 
Na tym protokół zakończono.
 
 
            Protokołowała                                                                                  Przewodniczył         
 
     Katarzyna Mikłaszewicz                                                                                        Jan Łuba

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2011-10-18

Data modyfikacji: 2011-10-18

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2011-10-18