prot_s_6

PROTOKÓŁ NR VI/ 11
Rady Powiatu Sejneńskiego
z dnia 31 marca 2011 r.
 
            Obrady VI Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 10.00, a zakończyły się o godz. 12.25. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.
 
Ad. pkt. 1.
 
            Przewodniczący Rady – Pan Andrzej Szturgulewski powitał Radnych i przybyłych Gości. Stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2).
 
Ad. pkt. 2.
 
1.       Otwarcie obrad.
2.       Przyjęcie porządku obrad.
3.       Wystąpienie zaproszonych Gości.
4.       Przyjęcie protokołu z V Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
5.       Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
6.       Interpelacje i zapytania Radnych.
7.       Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2010 r.
8.       Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
9.       Podjecie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach w roku 2010.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu Sejneńskiego o realizacji uchwał Rady Powiatu Sejneńskiego podjętych w roku 2010.
11.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach w roku 2010.
12.    Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej w 2010 r.
13.    Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Liceum Profilowanego w Sejnach w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sejnach, ul. Łąkowa 1.
14.    Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
15.    Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 r.”.
16.    Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
17.    Wolne wnioski i oświadczenia.
18.    Zamknięcie obrad.
 
W głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad udział wzięło 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
 
Ad. pkt. 3. Wystąpienie zaproszonych Gości.
 
                Pan Jarosław Oborski – Komendant Placówki SG w Sejnach powiedział o obchodach Święta Straży Granicznej w dniu 20.05.2011 r. oraz o dniach otwartych SG w dniu 21.05.2011 r.
 
                Pan K. Kozakiewicz – Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach powiedział, że chce zabrać głos w punkcie 12 przy przyjmowaniu sprawozdania z działalności WTZ.
 
                Pan B. Jurkun – Sołtys wsi Buda Ruska zapoznał obecnych na VI Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego z bardzo złym stanem drogi w Budzie Ruskiej. Poprosił o przegląd dróg powiatowych i konkretną odpowiedź na temat dalszego losu tej drogi. Zaprosił radnych do obejrzenia tej drogi. Pan Jurkun powiedział też, że wystosowany był też protest w sprawie tej drogi, to było około 14 podpisów, ale mieszkańców, którzy chcą remontu tej drogi jest około 150 osób.
 
                Przewodniczący Rady przypomniał, że protest dotyczył tego, aby drogi nie asfaltować.
 
                Pan Starosta powiedział, że w najbliższych dniach będzie przegląd dróg powiatowych z udziałem radnych powiatowych. Po przeglądzie zostaną wyciągnięte wnioski i przedstawiona będzie prezentacja ze stanu dróg powiatowych. Zarząd Powiatu i Rada Powiatu zastanowi się jak z tym problemem walczyć. Pan Starosta dodał, że drogi po tegorocznej zimie w całej Polsce są w tragicznym stanie. Prace będzie można rozpocząć jak drogi przeschną. Ponadto w miarę otwieranych funduszy będą składane wnioski na inwestycje drogowe. Ważne też jest dosprzętowienie Powiatowego Zarządu Dróg.
 
                Pan B. Jurkun zapytał czy mieszkańcy będą poinformowani o terminie przeglądu?
 
                Pan Starosta poprosił o zaufanie do radnych ze swojego terenu. Informacja o przeglądzie będzie przedstawiona na sesjach gminnych.
 
                Pan J. Łuba przypomniał, że na poprzedniej Sesji byli mieszkańcy innych miejscowości, którzy też walczą o remont drogi. Powiedział, że radni sami powinni zrobić objazd dróg, a potem niech sprawdzą na co stać jest Powiat. Pan Łuba powiedział też, że Powiatu nie stać jest na to aby wyremontować wszystkie drogi powiatowe. Powiat nie jest instytucją pomocową i należy uświadomić mieszkańców, że Powiatu nie stać na wiele inwestycji.
 
                Pan S. Jastrzębski zwrócił się do radnego „wyzwaniem dla dojrzałej demokracji jest budowanie silnego społeczeństwa obywatelskiego i dobry program, to nie taki, który powstaje przy zamkniętych drzwiach urzędu z radnymi, lecz taki któremu kształt nadają wspólnie radni i mieszkańcy lokalnej społeczności”.
 
                Pan B. Jurkun powiedział, że od roku 1978 jest sołtysem i w Krasnopolu jest zrobionych najmniej dróg powiatowych.
 
                Pani A. Witkowska powiedziała, że rzeczywiście w Gminie Krasnopol zrobiono najmniej inwestycji drogowych. Dodała, że drogi gminne są w lepszym stanie niż drogi powiatowe. Pani Witkowska powiedziała, że zdaje sobie sprawę z tego, że Powiatu nie jest stać na wiele, ale prosi o wykonanie remontu tej drogi. Przypomniała o prezentacji dróg powiatowych z zeszłego roku, gdzie rzeczywiście w Gminie Krasnopol drogi są w najgorszym stanie.
 
                Mieszkaniec wsi Buda Ruska powiedział, że mieszkańcy przyjechali prosić o wykonanie remontu tej drogi, żeby usłyszeć jakiś termin, w którym możliwe byłoby wykonanie tego remontu.
 
                Pan Starosta powiedział, że na chwilę obecną nikt nie jest w stanie nic obiecać. Jeśli nie będzie dofinansowania z programów, to Powiatu nie jest stać żeby wykonać inwestycje drogowe z własnych środków. Jeśli tylko otwierają się programy, to Powiat składa wnioski. Rada obraduje nad problemami drogowymi cały czas. Pan Starosta poprosił mieszkańców Budy Ruskiej o cierpliwość. Dodał też, że jeśli jakieś budynki stoją w pasie drogowym, to trzeba będzie je rozebrać.
 
Ad. pkt. 4. Przyjęcie protokołu z V Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu wczorajszym wpłynął wniosek Radnego Stanisława Jastrzębskiego o uzupełnienie Protokołu Nr V/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 28.02.2011 r. /zał. nr 3/.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Pana S. Jastrzębskiego.
W głosowaniu udział brało 15 radnych: 5 radnych głosowało za uzupełnieniem Protokołu, 10 głosowało przeciwko wprowadzeniu zmian.
W wyniku głosowania wniosek Pana S. Jastrzębskiego został oddalony.
 
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie Protokół Nr V/11.
W głosowaniu nad przyjęciem protokołu udział wzięło 15 radnych: 10 radnych głosowało za przyjęciem Protokołu, 3 radnych głosowało przeciwko, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
 
Protokół Nr V/11 został przyjęty.
 
Ad. pkt. 5. Informacja Pana Starosty z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
 
Pan Starosta przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu w Sejnach.
W wymienionym okresie czasu odbyło się jedno posiedzenie Zarządu w dniu 21 marca 2011r.
 
28.02.11 r.
- Sesja Rady Gminy Sejny.
 
01.03.11 r.
- Spotkanie poświęcone inwestycjom w infrastrukturę energetyczną woj. podlaskiego.
 
03.03.11 r.
- Spotkanie informacyjne w związku z ogłoszonym naborem wniosków o przyznanie pomocy na konkretne działania, Lokalna Grupa Działania Sejneńszczyzna,
- Spotkanie w OSP w Berżnikach.
 
04.03.11 r.
- Spotkanie z Panem Jakubem Grzegorczyk - Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku.
 
07.03.11 r.
- Spotkanie dotyczące działań związanych z budową dostosowanej do specyfiki i zasobu edukacyjnego region sieci publicznych Centrów Rozwoju Edukacji – Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
 
08.03.11 r.
- Spotkanie w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 
- Spotkanie w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Warszawa
 
09.03.11 r.
- Spotkanie w Nadleśnictwie Pomorze w sprawie drogi Brożane.
 
10.03.11 r.
- 145 rocznica założenia szkoły średniej w miejscowości Żidikai - Litwa (Pan Wicestarosta).
 
11.03.11 r.
- Uroczystość poświęcona Restytucji Niepodległości Litwy LO z LJN w Puńsku.
 
12.03.11 r.
- „Ochrona tożsamości litewskiej: Osiągnięcia i straty”- międzynarodowa konferencja ku czci wysiedlanych z Suwalszczyzny Litwinów w 70- lecie tych wydarzeń, „Dom Litewski” w Sejnach (Pan Wicestarosta).
 
14.03.11 r.
- Walne Stowarzyszenie Samorządów Ziemi Sejneńskiej,
- Spotkanie nt. budowy ronda przy ul. Konarskiego, Zawadzkiego i Wojska Polskiego.
 
16.03.11 r.
- Posiedzenie Prezydium Zarządu Oddziału Wojewódzkiego Związku OSP RP Województwa Podlaskiego, Łomża.
 
17.03.11 r.
- Obrady Komitetu Oddziału Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia, Suwałki,
- Uroczyste zakończenie projektu Comenius „Energy for tomorrow”, „Dom Litewski” w Sejnach.
 
18.03.11 r.
- Spotkanie z Anną Jabłońską- Sęk – przedstawicielem Klubu sportowego nad Wigrami.
 
22.02.11 r.
- Posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
 
23.03.11 r.
- Spotkanie robocze z Wójtami Gmin Powiatu oraz Burmistrzem Miasta Sejny w związku z przygotowanie projektu do Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007- 2013, dotyczące promocji turystyki zimowej,
- Spotkanie z Wójtem Gminy Szypliszki.
 
24.03.11 r.
- Uroczystości związane z przejęciem dziedzictwa tradycji nadania imienia patrona Marszałka J. Piłsudskiego oraz nazwy wyróżniającej „Suwalski”14 dywizjonowi artylerii przeciwpancernej, Jednostka Wojskowa w Suwałkach (Pan Sekretarz).
 
24– 25.03.11 r.
- XIV Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich, Hotel Gromada.
 
28.03.11 r.
- Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa,
- Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów,
- Sesja Rady Gminy Giby (Pani A. Miszkiel),
- Uroczyste zakończenie Projektu „TMM –Transgraniczne Media Młodzieżowe”
 i konferencja podsumowująca jego efekty, Druskininikai .
 
29.03.11 r.
- Sesja Rady Miasta Sejny.
 
30.03.11 r.
- Uroczyste podpisanie listu intencyjnego w sprawie inwestycji na infrastrukturę elektroenergetyczną województwa podlaskiego, Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku,
- Podpisanie porozumienia dotyczącego programu e-Zdrowie, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białystok.
 
                Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
 
Ad. pkt. 6. Interpelacje i zapytania Radnych.
 
                Pan S. Jastrzębski powiedział, że słyszał w Radio wypowiedź Pana Starosty, gdzie mówił o przejęciu przez Zarząd Powiatu budynków na byłym przejściu granicznym w Ogrodnikach. Powiedział też, że w poprzedniej kadencji Pan Starosta miał wiele pomysłów zagospodarowania tych budynków. Pan Jastrzębski powiedział, że otrzymał telefony od rodziców dzieci, które uczęszczają do WTZ z informacją, że Starosta ma zamiar przenieść WTZ do Ogrodnik. Pan Jastrzębski powiedział o zadaniach WTZ. Budżet WTZ wynosi ok. 450 tys. zł. - jest niewielki, a przeniesienie spowoduje zwiększenie kosztów utrzymania, co niesie za sobą ich likwidację. Pan Jastrzębski zwrócił się z zapytaniami:
1)       jaki jest sens przenoszenia WTZ do Ogrodnik?
2)       Czy Pan Starosta jest udziałowcem spółki wiatrakowej?
 
Ad. pkt. 7. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2010 r. /zał. nr 4/.
 
Przewodniczący Rady powiedział, że sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za rok 2010 było omawiane na posiedzeniach Komisji.
 
Uwag nie wniesiono.
 
Ad. pkt. 8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
 
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/39/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków PFRON /zał. nr 5./.
 
Ad. pkt. 9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach w roku 2010.
 
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że Pani Inspektor odpowiadała szczegółowo na pytania radnych na posiedzeniu Komisji.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/40/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach w roku 2010 r. /zał. nr 6/.
Sprawozdanie – zał. nr 7.
 
 
Ad. pkt. 10. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu Sejneńskiego o realizacji uchwał Rady Powiatu Sejneńskiego podjętych w 2010 r.
 
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/41/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu Sejneńskiego o realizacji uchwał Rady Powiatu Sejneńskiego podjętych w 2010 r. /zał. nr 8/.
 
Ad. pkt. 11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach za 2010 r.  
 
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/42/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach za 2010 r. /zał. nr 9/.
 
                Sprawozdanie – zał. nr 10.
 
Ad. pkt. 12. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej w 2010 r. /zał. nr 11/.
 
Przewodniczący Rady poinformował, że na posiedzeniach Komisji Rady, radni zostali zapoznani ze sprawozdaniem. 
 
Pan K. Kozakiewicz – Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach przytoczył historię powstawania Stowarzyszenia. Stowarzyszenie powstało w roku 1998 i na początku zajmowało się różnym formami terapii. W 2000 roku Zarząd Stowarzyszenia postanowił utworzyć Warsztaty Terapii Zajęciowej. Przez dwa lata trwały przygotowania do tego; adaptowano pomieszczenia. Dyrektor SP ZOZ, Pan Waldemar Kwaterski, który również jest czynnym członkiem Stowarzyszenia udostępnił pomieszczenia dla WTZ. Zamontowano tam windę. Przygotowanie całego obiektu to koszt ok. 300 tys. zł. Warsztaty otwarto 1 stycznia 2002 roku, gdzie uczestniczy 30 osób z terenu Powiatu Sejneńskiego. Formy terapii są bardzo ciekawe, zadowoleni są uczestnicy, jak również ich rodzice i pracownicy. Forma psychiczna i fizyczna uczestników poprawia się. Na temat działalności WTZ powstało wiele prac magisterskich. W WTZ pracuje 15 osób, zakupiono samochód na potrzeby WTZ. W 2007 r. ustawa o rehabilitacji wprowadziła zapis, że koszty funkcjonowania WTZ dofinansowuje Powiat: w 2007 r – 10%, w 2008 r. – 20% a w 2009 i latach następnych – 30%. Protesty jednostek samorządu terytorialnego oraz WTZ spowodowały, że zmniejszono kwotę dofinansowania na 5%, 10%, 15% a później ustalono, że samorząd ma dokładać 10%. Obecnie środki z Powiatu wpływają regularnie. Ze względu na konieczność dofinansowania, współpraca ze Starostwem oraz z PCPR uległa pogorszeniu. Pan Prezes powiedział, że Stowarzyszenie realizacje zadanie własne powiatu i oczekuje współpracy w tym zakresie. Uważa, że środki, które zostały wydane na działalność nie zostały zmarnowane. W roku bieżącym 31 grudnia kończy się umowa z PFRON na prowadzenie WTZ. Pan Prezes wyjaśnił, że miał nadzieję, że Zarząd Powiatu zapyta Stowarzyszenie czy chce dalej prowadzić WTZ, ale tak się nie stało. Pan Prezes dodał, że Stowarzyszenie jest gotowe nadal prowadzić WTZ, bo ma sprzęt, lokal i kadrę. Przedłużenie umowy może się odbyć automatycznie. Radio przekazało, że WTZ mają zostać przeniesione do Ogrodnik. Pan Prezes powiedział, że nie będzie się do tego ustosunkowywał, ale uważa, że dla osób niepełnosprawnych będzie to złe rozwiązanie.
 
Pani I. Kacprzyk – Kierownik WTZ powiedziała, że sprawozdanie omawiane było na posiedzeniu Komisji, dodała, że w WTZ nie panuje marazm, WTZ jest aktywne i cały czas działa.
 
Przewodniczący Rady powiedział, że bardzo wysoko oceniana jest praca WTZ jak i Stowarzyszenia.
 
W głosowaniu nad przyjęciem sprawozdania głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
 
Ad. pkt. 13. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Liceum Profilowanego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sejnach, ul. Łąkowa 1.
 
Przewodniczący Rady poinformował, że Podlaskie Kuratorium Oświaty w Białymstoku pozytywnie oceniło likwidację Liceum Profilowanego w Sejnach /zał. nr 12/.
 
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/43/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie likwidacji Liceum Profilowanego w Sejnach w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sejnach, ul. Łąkowa 1 /zał. nr 13./.
 
Ad. pkt. 14. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
 
                Pan Z. Czakis – Komendant KPPSP w Sejnach przedstawił sprawozdanie z działalności w roku 2010 /zał. nr 14/. Przedstawił również mapę z zagrożeniami sejsmicznymi.
 
                Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
                Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/44/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach /zał. nr 15/.
 
Ad. pkt. 15. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 r.”
 
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.
 
Uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem głosowało 15 radnych: 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę VI/45/11 z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 r.”/zał. nr 16/.
 
Ad. pkt. 16.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
 
                Pan Starosta powiedział, że nie jest udziałowcem żadnej firmy wiatrakowej i kontakty z nimi miały wyłącznie charakter służbowy.
Odnośnie WTZ, Pan Starosta powiedział, że WTZ były, są i będą i nikt nie ma zamiaru likwidacji. W maju Powiat przejmuje budynku po byłym przejściu granicznym w Ogrodnikach i rozważania na temat ich zagospodarowania są różne. Zarząd Powiatu nie pracował nad tym jeszcze dokładnie. Jedną z myśli jest utworzenie kompleksu: WTZ, dom pomocy społecznej oraz ośrodek interwencji kryzysowej. Jest też zamysł utworzenia w pomieszczeniach, które obecnie zajmują WTZ, rehabilitacji całodobowej oraz powiększenie zakładu opiekuńczo – pielęgnacyjnego. Należy cały czas pamiętać o standardach 2016 roku. Na organizację WTZ są do pozyskania fundusze. Ponadto tamte pomieszczenia dają dodatkowe możliwości dla rozwoju uczestników WTZ. Pan Starosta dodał, że trzeba rozmawiać i trzeba się spotkać, ale ostatnie zaproszenie na spotkanie wpłynęło do Starostwa dzień przed planowanym terminem, więc nie było możliwości tak szybko zorganizować spotkania Zarządu Powiatu. Pan Starosta powiedział, że Zarząd Powiatu wiedział o planowanym spotkaniu Stowarzyszenia z rodzicami uczestników, ale nie został na nie zaproszony, chociaż wyrażał chęć spotkania. Obecnie jest za wcześnie mówić o jakiś konkretnych ruchach. Pan Starosta zapewnił o trosce o uczestników WTZ, oraz pracowników. Pan Starosta powiedział, że jest świadomość końca umowy na prowadzenie WTZ, ale jest też świadomość potrzeb SP ZOZ. Należy wybrać rozwiązanie, które będzie społecznie potrzebne. Jeżeli Stowarzyszenie nie podoła rozwiązaniom, to może inny podmiot poprowadzi WTZ. Pan Starosta zapewnił, że jeśli Rada Powiatu i Zarząd Powiatu podejmie konkretne ustalenia wtedy zostanie to przedstawione. Pan Starosta zapewnił, że nic nie będzie zrobione wbrew temu co społecznie ważne.
 
Ad. pkt. 17. Wolne wnioski i oświadczenia.
 
                Pan J. Nazaruk – Członek Zarządu Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach powiedział, że jest tragedia, bo nie ma już czasu. Zarząd Powiatu powinien dać odpowiedź, co dalej, bo w przypadku nie podpisania umowy na dalsze prowadzenie, Stowarzyszenie musi już dać wypowiedzenia pracownikom WTZ oraz rozpocząć procedurę likwidacji WTZ. Na pewno tą sprawę potwierdzi też prawnik, że czas ku temu jest najwyższy. Do czasu kiedy konkurs nie zostanie ogłoszony a ustawa o pożytku publicznym wymaga zapowiedzi i przeprowadzenia przetargu. Nie ma już czasu. Zadaniem własnym powiatu jest opieka i współpraca ze środowiskiem osób niepełnosprawnych. Organizacja pozarządowa zdobyła status organizacji pożytku publicznego, i ta organizacja otrzymała zlecenie od Powiatu, które to zlecenie wykonuje przez 10 lat. Zlecenie to polega na tym, że organizacja pożytku publicznego, osoby zupełnie nie związane materialnie, tylko w ramach swojej działalności społecznej prowadzą WTZ. Pan J. Nazaruk dodał, że jest osobą niepełnosprawną jak i Pan Kozakiewicz, więc zadania te wykonują również dla siebie. Jeżeli dostaniemy od Powiatu zlecenie na realizację tego zadania, wówczas będzie można robić to dalej, jeżeli nie, to oświadczył Radzie, że nadal te zadania będą wykonywali. Będą robić, to tam gdzie oni będą chcieli. Różne są formy rozwiązania, tylko należy liczyć się z tym, że jeśli sprawa nie zostanie doprowadzona do końca jak należy, to Stowarzyszenie będzie musiało rozwiązać umowy o pracę. Jeśli Powiat nie przedłuży umowy, to od początku przyszłego roku będzie miało problem. Konkurencja zawsze jest dobra, ale proszę pamiętać, że konkurencja nie jest dobra we wszystkich dziedzinach życia. Pan Nazaruk dodał, że należy zachować wobec nich zasadę lojalności. Obecnie trwa kolejna rozprawa sądowa ze Stowarzyszeniem. Jeżeli Powiat wygra to Stowarzyszenie będzie wobec Powiatu wrogiem i nie będzie chciał przekazać mu prowadzenia zadań. Jeżeli wygra Stowarzyszenie, to też nie będziecie chcieli przekazać mu zadań bo uznacie, że Stowarzyszenie popełniło błędy więc nie może dalej prowadzić. Powstaje w ten sposób bardzo nietypowa sytuacja. Pan Nazaruk wyjaśnił, że Stowarzyszenie jest sądzone za to, że kiedyś postanowiło, że obejmie opieką małe niepełnosprawne dzieci. To było wbrew prawu, ale Stowarzyszenie postanowiło z pieniędzy WTZ opłacić zatrudnioną osobę do opieki nad małymi niepełnosprawnymi dziećmi. Pan Nazaruk przypomniał, że była kiedyś propozycja prowadzenia WTZ przez organizację spoza Sejn. Pan Nazaruk powiedział, że nie jest przeciwny powstaniu w pomieszczeniach tych rehabilitacji, bo sam też tam chodzi. Z jednej strony Pan Przewodniczący Rady mówi, że widzi w Sejnach osoby niepełnosprawne, które są obecne wśród mieszkańców, ale nie wie czy nie ma osób, które nie chcą widzieć osób niepełnosprawnych w ich środowisku. Może to jest powód przeniesienia WTZ do Ogrodnik. Pan Nazaruk oświadczył, że osoby niepełnosprawne wcale nie są gorsze od pełnosprawnych i nie możecie decydować o tym, czy przenieść w to czy inne miejsce. Dodał, że osoby niepełnosprawne są pełnoprawnymi obywatelami i nikt nie ma prawa decydować o nich po cichu. Nikt nie zapytał Stowarzyszenia o działaniach. Pan Nazaruk powiedział, że był kiedyś pełnosprawną osobą i nie życzy nikomu przejścia na tą drugą stronę. Nie życzy też, aby mieć na głowie osobę niepełnosprawną z którą nie wiadomo co zrobić, nie wiadomo jak zabezpieczyć i gdzieś wywieść.
 
                Pan W. Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ powiedział, że został postawiony w bardzo trudnej sytuacji. Powiat musi zapewnić opiekę nad osobami niepełnosprawnymi ale też potrzebne są pomieszczenia dla SP ZOZ. Pan Dyrektor powiedział, że nie jest determinacją aby WTZ się wyprowadziły, bo ma zostać utworzona rehabilitacja całodobowa. Jeśli WTZ się wyprowadzi, to będzie zrobiona rehabilitacja. Do radnych będzie należało podjęcie decyzji. Pan Dyrektor wyjaśnił, że osoby niepełnosprawne często oczekują na rehabilitację od 1 roku do 1,5. Pan Dyrektor powiedział, że też chciałby wiedzieć wcześniej co ma dalej być, bo konkurs na świadczenie usług rehabilitacyjnych będzie jesienią. SP ZOZ musi się rozwijać. Pan Dyrektor przypomniał, że pomieszczenia zostały przekazane dla WTZ wtedy, gdy lekarze rodzinni musieli utworzyć poradnie rodzinne. Pomieszczenia w Ogrodnikach też są problemem radnych.
 
                Pan J. Miszkiel – Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że ma w domu wnuczkę niepełnosprawną i Pan Nazaruk swoimi słowami go uraził. Pan Miszkiel dodał, że na razie nie została podjęta żadna uchwała, która by przesądzała o losie WTZ.
 
                Pani B. Tarasiewicz – przedstawiciel rodziców uczestników WTZ w imieniu swoim i rodziców uczestników WTZ wyraziła niezadowolenie w sprawie przeprowadzenia WTZ do Ogrodnik. Pani Tarasiewicz powiedziała, że nikt z rodzicami nie rozmawiał na ten temat, ponadto dojazdy dla osób niepełnosprawnych są bardzo ciężkie. Większość dzieci pochodzi ze wsi i dla nich nie będą atrakcją tamte widoki. W Sejnach mają wszystko na miejscu. Pani Tarasiewicz poprosiła radnych o spotkanie w sprawie WTZ.
 
                Przewodniczący Rady powiedział, że była chęć spotkania, bo wypowiedź o przeniesieniu WTZ została źle przyjęta. Odnośnie dalszego funkcjonowania WTZ, to będzie wspólne stanowisko rodziców, WTZ oraz radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że była to medialna wpadka. To rodzice będą mieli decydujący głos a potem będą rozmowy ze Stowarzyszeniem. Pan Przewodniczący Rady powiedział, że dzisiaj padło wiele stwierdzeń, które odbiera na zasadzie szantażu. Poprosił o nie atakowanie Pana Starosty, tylko o spotkanie w tej sprawie.
               
                Pani H. Borowska – Członek Zarządu Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach powiedziała, że teraz dla nich najważniejsze jest doprowadzenie do spotkania, aby ustalić, co dalej z WTZ. Pani Borowska wyjaśniła, że po to powstały WTZ, aby osoby niepełnosprawne wtopiły się w środowisko. Pani Borowska dodała, że ma 11 letnie niepełnosprawne dziecko i nikt się za nim nie ogląda, bo mieszkańcy przyzwyczaili się do widoku osób niepełnosprawnych.
 
                Przewodniczący Rady zapytał o termin spotkania.
 
                Pan K. Kozakiewicz powiedział, że wystosuje pismo.
 
                Pan J. Polens powiedział, że przygotował dla radnych wykaz dróg powiatowych do objazdu. Odnośnie składania projektów, została przygotowana pod kontem dokumentacji do składania wniosków. Ponadto prezentacja multimedialna – zdjęcia dróg powiatowych.
 
                Pan Z. Kowalski poprosił, aby wypowiedzi znalazły się w protokole Sesji. Żeby były konkrety i żeby to tego można było się odnieść. Nie jest elegancko dowiadywać się o swoich sprawach z mediów. Tu jest miejsce aby informować. Poprosił, aby doszło do spotkania z WTZ, nie wie też, czy doszło do spotkania z mieszkańcami Okółka.
 
                Przewodniczący Rady powiedział, że ma ciągły kontakt z sołtysem wsi Okółek.
 
                Pan A. Baudzis poruszył temat analizowania urodzeń osób z zespołem Downa.
 
                Pan E. Kuklewicz przypomniał, że inwestycje drogowe mają być współfinansowane przez Wójtów Gmin. Wielokrotnie pytał Starostę o to, czy Wójt Gminy Sejny dołożył do remontu drogi Poćkuny – Berżniki i Wójt nic nie dołożył. Złożone są wnioski na remonty dróg i nie czas jest rozmawiać z Wójtami na temat dofinansowania, jak te wnioski już przejdą, bo Wójtowie wtedy już nie dołożą. Należy przed złożeniem wniosku rozmawiać z Wójtem i mieć od niego deklarację kwoty. Zapytał czy były rozmowy z Wójtami Gminy Sejny i Krasnopol odnośnie dofinansowania remontu dróg, na które zostały złożone wnioski? Czy Pan Starosta zamierza rozmawiać, czy nadal będzie Powiat robić gratis drogi dla niektórych, a od niektórych brać pieniądze. Droga Okółek w dużej mierze będzie współfinansowana z Gminy Giby i Nadleśnictwa. Kolejna sprawa, to wykonanie dokumentacji na remonty dróg. Uważa, że na strategiczne drogi należy wykona dokumentację. Bez dofinansowania Unii Europejskiej dróg nie wybudujemy, więc wnioski trzeba składać. Na rok 2011 jest ponad 80 mln euro na Program Polska –Białoruś – Ukraina i około 40 mln euro na Program Polska - Litwa – Rosja. Pan Cieślukowski poinformował nas, że możemy składać na więcej niż jedną drogę wniosek. Pan Kuklewicz myśli, że drogę Sejny – Świackie – Bosse – Berżałowce – Berżniki można podać do Programu Polska – Litwa – Rosja. Do Programu Polska – Białoruś – Ukraina pasuje droga Frącki – Okółek - Dworczysko – Łoski. Wójt z Płaskiej otrzymał pieniądze na wykonanie 17 km dróg z Programu. W związku z tym potrzebna jest dokumentacja.
Pan E. Kuklewicz powiedział, że słyszał, że Orkiestra Dęta ma przejść pod Powiat i stwierdził, że on na ten temat nic nie wie. Zauważył, że Powiat na ten cel środków nie ma. Chciałby wiedzieć czy to prawda, że Mlekpol czy Powiat ma finansować i w jaki sposób?
 
                Przewodniczący Rady pogratulował Panu Kuklewiczowi obeznania w programach. Zdarza się jednak sytuacja, że Wójt nie zawsze może dołożyć do remontu, i czy wtedy nie należy remontować drogi. Sprawa z Orkiestrą, to jest wyłącznie ich sprawa i my nie będziemy podejmować w związku z tym żadnych decyzji. To jest indywidualna sprawa Orkiestry i oni będą podejmować decyzję. Nie mamy w budżecie Powiatu zapewnionych na taki cel środków. Przewodniczący Rady powiedział, że dzisiaj jest prośba o wsparcie dla Orkiestry na wyjazd do Lichenia.
 
Ad. pkt. 18. Zamknięcie obrad.
 
            Przewodniczący Rady podziękował za przybycie i zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam obrady VI Sesji Rady Powiatu”.
 
Na tym protokół zakończono.
 
 
       Protokołowała                                                                                                                 Przewodniczył
 
Katarzyna Mikłaszewicz                                                                                             Andrzej Szturgulewski
 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2011-04-28

Data modyfikacji: 2011-04-28

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2011-04-28