prot_5_ko

Protokół Nr 5/11
z posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,
 Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa
w dniu 28 marca 2011 r.
 
Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godzinie 08.30, za zakończyło się o godzinie 10.20.
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji – Pan Józef Miszkiel. Stwierdził prawomocność posiedzenia ( lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pani Aneta Kimszal - Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego, Pan Romuald Witkowski – Wicestarosta Powiatu Sejneńsiego, Pan Andrzej Szturgulewski – Przewodniczący Rady Powiatu Sejneńskiego, Pani Irena Łupińska – Inspektor PINB w Sejnach, Pan Zdzisław Czakis – Komendant PPSP w Sejnach.
 
Porządek posiedzenia:
 
1.       Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2.       Przyjęcie materiałów na VI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
3.       Sprawy różne.
 
Ad. pkt. 1.
 
Do poprzedniego protokołu uwag nie wniesiono.
 
Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na VI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach w roku 2010 /zał. nr 2/.
 
Pan E. Kuklewicz –zapytał w jakich przypadkach zostały nałożone 3 tak wysokie kary.
 
Pani Irena Łupińska – Inspektor PINB poinformowała, iż zostały nałożone 3 opłaty legalizacyjne za samowole budowlane w kwocie 2,5 tys. za budowę ogrodzenia, 25 tys. zł za budowę domku letniskowego, 250 tys. zł za budowę suszarni – którą wybudował miejscowy rolnik. Pani Inspektor powiedziała, że jak inwestorzy skompletują dokumentację i wniosą opłatę legalizacyjną to budynki będą mogły zostać. Opłaty są nakładane w zależności od kategorii i rodzaju budowy. Opłata nie została uiszczona, dlatego budynek został przeznaczony do rozbiórki. Przypadków samowoli budowlanej jest niedużo.
 
Pan S. Jastrzębski zapytał czy samowolą budowlaną będzie też budynek wzniesiony przed 1995 r., bez dokumentacji, ale naniesiony został na mapy geodezyjne.
 
Pani Irena Łupińska – Inspektor PINB – inwestor musi mieć pozwolenie na użytkowanie, musi być przeprowadzone postępowanie naprawcze.
 
Pan A. Baudzis zapytał czy budowa stawów wodnych to również samowole budowlane.
 
Pani Irena Łupińska – Inspektor PINB – tak, opłata w przypadku oczka wodnego to 2,5 tys. zł, a stawy w zależności wielkości.
 
Pan J. Miszkiel – gdyby budowla u rolnika po zimie została naruszona, zapytał co w takiej sytuacji robić.
 
Pani Irena Łupińska – Inspektor PINB – po ocenie technicznej budynku wiadomo co było przyczyną danego zdarzenia i wtedy następuje dalsze postępowanie.
 
Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2010 r.
 
Pan Z. Kowalski odniósł się do otrzymanego wykazu mienia Powiatu Sejneńskiego i jego zagospodarowania na dzień 31.12. 2010 r.. Poprosił o dołączenie do części opisowej szczegółowego mienia wg stanu na dn. 31.12.2010 r. z uwzględnieniem:
- numerów działek
- powierzchni
- wartości ewidencyjnej
- miejsca położenia tych nieruchomości
Poprosił również o wykaz mienia Skarbu Państwa, który jest w zarządzaniu powiatem.
Poprosił, aby na Sesję takie materiały były już sporządzone i przekazane radnym.
Na stronie BIP nie ma zmiany, że jest to wg stanu na dzień 31 grudnia.
 
Pani Skarbnik – ustawa o finansach publicznych bieżącego roku, wykaz mienia powiatu jest załącznikiem sprawozdania z wykonania budżetu.
 
Pan Starosta – nie było ruchu w działkach. Podczas robienia ronda to będą zmiany w działkach. Nie było żadnej sprzedaży ani licytacji.
 
Pan Sekretarz poinformował, iż Radni otrzymają te materiały.
 
Projekt uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
 
Pan Starosta – w uzasadnieniu uchwały opisany jest podział środków PRFON. Środków jest dużo mniej niż potrzeb na ziemi sejneńskiej i są one cały czas zmniejszane.
 
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu Sejneńskiego o realizacji uchwał Rady Powiatu Sejneńskiego podjętych w roku 2010 /zał. nr 3/.
 
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach w roku 2010.
 
Pan J. Miszkiel – Pani Kierownik PCPR jest zaproszona na posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów, dlatego sprawozdanie zostanie dokładniej omówione tejże komisji.
 
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
Projekt uchwały w sprawie likwidacji Liceum Profilowanego w Sejnach w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sejnach, ul. Łąkowa 1 /zał. nr 4/.
 
Pan J. Miszkiel przedstawił projekt uchwały.
 
Pan Z. Kowalski zapytał czy Zarząd Powiatu posiada opinię Związków Zawodowych.
 
Pan Starosta – opinia Związków Zawodowych nie jest w tym przypadku potrzebna, dlatego, że szkoła ta już dawno nie istnieje, bo nie ma do niej naboru. Liceum Profilowane przekazane zostało do ZSO w celu dokończenia nauki przez uczniów aktualnie się tam uczących.
Z tego względu, iż ZSTR przeszło pod władanie Ministra Rolnictwa, który mógł przejąć jedynie szkoły o profilu rolniczym. Fizycznie szkoła ta nie istnieje.
 
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
 
Pan Zdzisław Czakis – Komendant PPSP w Sejnach – spadek struktury zdarzeń. 80% to miejscowe zagrożenia, czyli inne niż pożary, tj. wypadki drogowe, interwencja przy zwierzętach itd.  W 2010 roku naliczono 390 zdarzeń miejsowych, czyli o 45 zdarzeń mniej niż w roku 2009. Było też mniej wypadków drogowych. Odbyły się ćwiczenia międzynarodowe w Ogrodnikach, które zostały bardzo wysoko ocenione. Stwierdził, iż strażacy cały czas się szkolą. Szkolenia odbywały się także w Norwegii. Obecnie trwa rozbudowa Komendy z projektu, w kwocie 4,5 mln zł. Jest w planach zagospodarowanie placu przed komendą. Poinformował, iż dostali zezwolenie na przeniesienie pomnika na cmentarz. Będą robić plac manewrowy. Spodziewają się większej dotacji na sprzęt ratowniczy.
 
Pan J. Miszkiel – jak zostanie stworzony nowy obiekt 112, zapytał czy karetki będą też przeniesione.
 
Pan Zdzisław Czakis – Komendant PPSP w Sejnach-  zgodnie z nową ustawa dotyczącą tego numeru alarmowego, zmiana jest, iż CPR będzie jedno w województwie, w Białymstoku. Starostwo nic do tego nie dokłada. Struktura się nie zmienia.
 
Pan Starosta poinformował, iż rozważamy taką możliwość, aby ludzie z Wydziału Zarządzania Kryzysowego przenieśli swoje biuro do Komendy PPSP. Tam są niezbędne urządzenia, komputery, dlatego rozważamy taką możliwość. Centra Powiadamiana powoli upadają. Gdyby tam było pogotowie to stworzono by dodatkowych 5 etatów dla SP ZOZ.
 
Pan Zdzisław Czakis – Komendant PPSP w Sejnach – numer alarmowy 112 będzie odbierany w Białymstoku, ale zostanie przekierowany miejscowo. Oczywiście numery 999, 998, 997 dalej będą funkcjonowały.
 
Pan S. Jastrzębski zapytał czy na terenie Litwy jest to już unormowane i numerem alarmowym jest 112.
 
Pan Zdzisław Czakis – Komendant PPSP w Sejnach stwierdził, że w Polsce też to działa, tylko w tej chwili jeżeli numer stacjonarny zadzwoni na 112 to połączony zostanie ze Strażą Pożarną, natomiast dzwoniąc z komórki odbierze dyżurny Policji, który w zależności od zdarzenia może przełączyć rozmowę do potrzebnej jednostki. W razie zgłoszenia poważnego wypadku wszystkie służby zostaną zawiadomione w ciągu kilku sekund.
 
Pan J. Miszkiel powiedział, że spotkał się z pozytywną opinia na temat działalności KPPSP w Sejnach.
 
Pan A. Baudzis - latem tego roku według zapowiedzi w Polsce, na Litwie i Kalingradzie może być trzęsienie ziemi. Zapytał czy straż otrzymuje informacje o ewentualnych zagrożeniach.
 
Pan Zdzisław Czakis – Komendant PPSP w Sejnach – na terenie gminy Krasnopol jest stacja, gdzie przeprowadzane są badania. Według tych badań strefa suwalsko- sejneńska jest zagrożona trzęsieniem ziemi. Powiedział też, że na Sesji może przedstawić mapkę.
 
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego ma 2011 r.” /zał. nr 5/.
 
Pan Z. Kowalski zapytał dlaczego uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dn. 01 stycznia 2011 r.
 
Pan Sekretarz odpowiedział, że tak był przygotowany budżet na 2011 rok. Tak zostały przeznaczone środki finansowe na 2011 rok. Po rozpisaniu konkursu, żadne rachunki przed dniem wejścia konkursu nie będą brane pod uwagę.
 
Pan M. Plesiewicz odniósł się do § 12, pytając w jakiej formie i w jakim wymiarze przyjmuje się wykorzystanie innych trybów finansowych zgodnie z obowiązującym prawem.
 
Pan Sekretarz – są to nieduże środki, które można przyznać tak jak mówi ustawa pożytku publicznego. Można wydatkować te środki w dziedzinie kultury, tylko jeżeli Starostwo będzie współorganizatorem, np. konkursu i wtedy można zakupić nagrody z tych właśnie środków. Niestety są to znikome środki. Tak jak jest zapisane w budżecie, taki jest podział środków.
 
Pan Starosta – niestety nie dla wszystkich starczy środków na wsparcie. Prośba Harcerzy w związku z tym, że kończą imprezę międzypowiatową, pod honorowym patronatem, kupna dwóch pucharów po ok. 50 zł. Konkurs organizuje Policja wraz z Sanepidem, robią to na szczeblu powiatu i proszą o skromne nagrody. Na tym polega przyznawanie środków. Nie przewiduje się większych kwot na takie cele.
 
Zestawienie kosztów za okres od 01.01 do 28.02.2011 r. Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach /zał. nr 6/.
 
Uwag nie wniesiono.
 
Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej w 2010 r.
 
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na VI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 5/ 5/ 11 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na VI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 7 /.
 
Ad. pkt. 3. Sprawy różne.
 
Pan A. Szturgulewski – ostatnio na Sesji byli przedstawiciele wsi Okółek, zaproponował, aby ustalić termin wyjazdu kilku chętnych Radnych z Kierownikiem PZD, Panem J. Polensem, aby zobaczyć stan tamtejszych dróg.
 
Pan E. Kuklewicz powiedział, że spotkał Pana Pawłowskiego, sołtysa wsi Okółek, który pytał czy zostaną zaproszeni mieszkańcy wsi na najbliższe posiedzenie Zarządu, przez Pana Starostę.
 
Pan A. Szturgulewski uznał, iż najpierw radni powinni jechać obejrzeć stan dróg, a następnie podjąć rozmowy z mieszkańcami.
 
Pan Starosta stwierdził, że ustalą z Panem Przewodniczącym Rady termin wyjazdu i obejrzą te drogi. Zaproponował, że tak jak w ubiegłym roku zleci Kierownikowi PZD zrobienie przeglądu dróg w powiecie, a następnie przedstawienie w postaci prezentacji multimedialnej na Sesji. Dzięki temu będziemy mieli obraz całego powiatu i dróg w najgorszym stanie.
 
Pan J. Miszkiel zaproponował, aby w przeglądzie tych dróg uczestniczyli poszczególni radni, zamieszkujący okolice danego terenu. W powiecie jest dużo dróg i wszystkie są warte obejrzenia, dzięki temu na koniec roku będzie można podjąć obiektywną decyzję co do priorytetu remontu konkretnych dróg. Kiedy zostanie wybrana konkretna droga w jednej z gmin, trzeba będzie skontaktować się z Wójtem w sprawie dofinansowania.
 
Pan Z. Kowalski – zgadza się z tym, aby radni wybrali się na przegląd dróg oraz z tym, aby Pan Starosta poprosił Kierownika PZD o opracowanie harmonogramu wyjazdów na drogi. Uznał to za dobry pomysł, aby umożliwić radnym obejrzenie.
 
Pan F. Alboszta poinformował, iż w gminie Krasnopol nie można przejechać przez wsie: Jegliniec, Jeziorki, Linówek, Remieńkin.
 
Pan J. Miszkiel uznał, iż Pan Przewodniczący powinien poświecić jedną Sesję na temat dróg, bo jest on bardzo ważny.
 
Pan A. Witkowska – po zimie widać ubytki i zniszczenia również na drogach asfaltowych.
 
Pan M. Skupski powiedział, że od lutego zmienił się mu charakter pracy i teraz jeździ bardzo dużo po drogach powiatowych, dlatego stwierdza, iż wszystkie drogi są w stanie opłakanym. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie drogi. Uznał też, że drogi Powiatu Sejneńskiego w porównaniu do dróg Powiatu Suwalskiego, są w dobrym stanie. Natomiast już drogi gminne są w lepszym stanie od dróg powiatowych.
 
Pan Z. Kowalski – ludzie przychodzą na Sesje i pokazują w czym jest problem. Będą też następne apele w związku z wiatrakami.
 
Pan M. Skupski poprosił o udzielenie informacji na temat wiatraków, ponieważ był w piątek z radnym Panem Z. Kowalskim na spotkaniu zorganizowanym przez ludzie zamieszkujących miejsca w pobliżu postawienia turbin wiatrowych. Czuł się oskarżany na tym spotkaniu, a nie posiada żadnej wiedzy na temat wiatraków. Ludzie byli bardzo poruszeni i wybierają się na Sesję. Stwierdził, iż mają uzasadnione zarzuty, ale bardziej do gminy niż do powiatu. Osoby mieszkający w pobliżu przyszłych ferm wiatrowych nie mają raportu oddziaływania na środowisko, tak jak to było w powiecie Suwalskim, a ma stanąć 15 wiatraków.
 
Pan Starosta odnośnie dróg zaproponował jeszcze inne rozwiązanie obejrzeniach ich stanu. Kierownik PZD przedstawi nam stan wszystkich dróg, a pojedziemy tam gdzie jest tragicznie. Stan dróg jest fatalny. Dopiero po wyparowaniu, wyschnięciu wody można zaplanować naprawę, która nastąpi w miarę możliwości i posiadanych środków. Nie będzie 15 wiatraków. Stwierdził, iż najczęściej krzyk podnoszą osoby, na których działkach nie będą stały wiatraki. Firma, która miała robić wiatraki zrobiła dokumentację, uzgodnienia środowiskowe zostały wydane przez Wójta, ale w oparciu o stare przepisy. Za wydane uzgodnienia powiat nie odpowiada. Za tą część nie odpowiadają. W przypadku gdy, firma posiada już uzgodnienie oraz pozwolenie środowiskowe, dokumentację to nie można zrobić nic innego jak wydać pozwolenie. Jeżeli będzie kompletna dokumentacja to musi podpisać zezwolenie. Jeżeli będą przesłanki czy bariery, na podstawie których nie będzie można wydać pozwolenia to Starostwo nie wyda. Gmina Suwałki ma 2 mln rocznie za dzierżawę.
 
Pan M. Skupski – na spotkaniu ludzie cały czas mieli pretensje do władz Powiatu oraz Gmin ze względu na wiatraki.
 
Pan S. Jastrzębski wrócił do tematu Komisji oceniającej stan dróg. Zaproponował, aby wszyscy radni obejrzeli wszystkie drogi, ponieważ on sam nie wie jak wyglądają pozostałe drogi. Nie zna stanu faktycznego wszystkich dróg, dlatego proponuje o zapoznanie się przez wszystkich radnych z drogami.
 
Pan A. Baudzis – stwierdził, iż nie widzi potrzeby jeżdżenia wszystkich radnych, bo nie ma środków na remonty. Uważa Pana J. Polensa za kompetentną osobę do przedstawienie stanu dróg. Odnośnie wiatraków to również jest przeciwny. Obywatele naszych terenów nie będą mieli taniej prądu, więc nic to nie wprowadzi. Uznał, iż jest to tylko ingerencja w naturę, a mieszkańcy nie będą mieli z tego żadnych korzyści, oprócz osób dających ziemię w dzierżawę.
 
Pan S. Jastrzębski powiedział, że ustawa nakłada obowiązek na spółki o odsprzedawaniu i pozyskiwaniu energii do zakładów energetycznych. Nie ma kontaktu z tą spółką. Do końca marca jest termin składania wniosków, a ta spółka nie ma możliwości przebicia, dlatego może wydzierżawić te działki innej spółce. Od Prezesa usłyszał, że w 2010 i 2011 roku nie uda się zrobić dróg, z tego względu, że nie uzyskali pieniędzy z projektu. Dróg nie zrobią, a ewentualnie dołożą ze swoich środków. Wojewoda uchylił w całości decyzję, dlatego uważa, że trzeba od podstaw stworzyć. Gminy, które nie mają planu zagospodarowania przestrzennego mogą takie decyzje wydawać.
 
Pan Starosta – Wojewoda uchylił decyzję częściowo do uzupełnienia. Nie posiada dokładnych informacji na temat tej spółki, ale wie, że rozpoczynają 3 budowy w Polsce, ale nie korzystają z tych środków.
 
Pan J. Miszkiel uważa, że najważniejsze jest, aby mieszkańcom żyło się lepiej. Temat jest spóźniony na Gminie Sejny.
 
Pan S. Jastrzębski przypomniał moment kiedy Wójt Gminy Sejny wydał decyzję, a potem ją uchylił.
 
Pan E. Kuklewicz – większość dróg powiatowych nie ma dokumentacji, w związku z tym uznał, że jeżeli najpierw będziemy czekać na program, a potem zaczniemy robić dokumentacje to przez to nie zdążymy na czas złożyć wniosek do programu. Trzeba na większość dróg powiatowych robić dokumentację. Gmina Płaska wykonała dokumentację na większość dróg i okazało się że wychodzi 40% taniej niż na wykonywanie dokumentacji na poszczególne drogi. Stwierdził, iż należy wybrać drogi priorytetowe i na nie wykonać dokumentację. Dzięki temu zyskamy.
 
Pan R. Witkowski podzielił zdanie Pana Kuklewicza, bo też tak uważa. Zaproponował, aby zrobić dokumentację w porozumieniu z Wójtami na 2 lub 3 drogi.
 
Pan J. Miszkiel zapytał czy dokumentacja jest ważna przez 3 lata, a wydając pozwolenie na budowę przedłuża się na kolejne 3 lata.
 
Pan Sekretarz stwierdził, iż musi sprawdzić.
 
Pan J. Miszkiel również uznał, że popiera Pana Kuklewicza, ale tylko w oparciu i w porozumieniu z Wójtami.
 
Pan S. Jastrzębski stwierdził, iż należy najpierw porozumieć się z Wójtami i to na etapie tworzenia dokumentacji.
 
Pan Starosta – należy wyznaczyć priorytety dróg oraz przyjrzeć się środkom unijnym, transgranicznym. Trzeba się nad tym racjonalnie zastanowić.
 
Pan J. Miszkiel  odniósł się do tematu wyrw na drogach. Poinformował, że słyszał o nowych eksperymencie osuszania dziur gazem. Niektóre dziury są tak wielkie, że można urwać koło.
 
Pan Starosta stwierdził, iż tego typu zabiegi będą niepotrzebne, gdy będziemy mieli przynajmniej jeden samochód oraz zakupiony zostanie remonter- urządzenie posiadające dwa rodzaje tworzywa oraz zbiornik na emulsję, które pod ciśnieniem wsypuje mieszankę grysu z asfaltem.
 
Pan Sekretarz powiedział, że przygotowanie sprawozdania mienia Powiatu może się trochę przedłużyć, ze względu na urlop pracownika.
 
Pan Z. Kowalski zaproponował, aby wystąpić do Województwa, aby na drodze do Remieńkinia, która jest drogą wojewódzką, przeprowadzono remont, ze względu na rozsuwanie się asfaltu. Ta część drogi może być zagrożeniem dla kierowców.
 
Pan A. Szturgulewski poinformował, iż Orkiestra Dęta szykuje się na wyjazd do Lichenia i zwraca się z prośbą o wsparcie finansowe do Radnych Rady Powiatu Sejneńskiego. Po Sesji będą zbierane pieniądze na ten cel.
 
Pan J. Miszkiel powiedział, że wpłynęła opinia Podlaskiego Kuratora Oświaty nt. likwidacji Liceum profilowanego w Sejnach /zał. nr 8/.
 
Na tym protokół zakończono.
 
 
               Protokołowała                                                                                               Przewodniczył
 
        Katarzyna Mikłaszewicz                                                                                     Józef Miszkiel
 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2011-04-28

Data modyfikacji: 2011-04-28

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2011-04-28