proto_3_ko

Protokół Nr 3/11
z posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury,
Leśnictwa i Rolnictwa
w dniu 18 stycznia 2011 r.
 
 
Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godzinie 10.00, za zakończyło się o godzinie 11.15.
Otwarcia posiedzenia dokonał Wiceprzewodniczący Komisji – Pan Franciszek Alboszta. Stwierdził prawomocność posiedzenia ( lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pani Aneta Kimszal - Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Andrzej Szturgulewski – Przewodniczący Rady Powiatu Sejneńskiego.
W posiedzeniu nie uczestniczył:
- Pan Józef Miszkiel – Przewodniczący Komisji.
 
Porządek posiedzenia:
 
1.       Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.
2.       Ustalenie planu pracy z Komisji na 2011 rok.
3.       Przyjęcie materiałów na IV Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
4.       Sprawy różne.
 
Ad. pkt. 1.
 
Do poprzednich protokołów uwag nie wniesiono.
 
Ad. pkt. 2. Ustalenie planu pracy z Komisji na 2011 rok.
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na 2011 r. /zał. nr 2/.
 
Pan Sekretarz – poinformował, że w materiałach dostarczono uchwałę w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji, wraz z planem pracy Komisji. Poprosił o zgłaszanie uwag oraz propozycji do projektu planu.
 
Pani L. Fidrych – stwierdziła, iż zdaje sobie sprawę, że w planie umieszczona jest tylko ramówka, ale zauważyła, że nie ma zawartych większości analizowanych spraw. Zaproponowała, aby umieścić punkty wskazujące na inicjowanie działań, wspieranie poszczególnych instytucji.
 
Pan Sekretarz – Rada przyjęła budżet, w którym jest określane przeznaczenie środków finansowych. W sprawach dotyczących rolnictwa i leśnictwa powiat ma realizować zadania prawno kontrolne, a nie wspierające. Nawet nie ma takiej delegacji, dzięki której moglibyśmy wspierać jakiekolwiek inwestycje, dotyczące melioracji, czy innych działań wynikających z zadań rolnictwa. Sprawami rolniczymi zajmują się jednostki wspierane przez powiat. Dlatego w planie nie umieszczaliśmy dokładnych zadań wspierających. W związku z tym mamy wolne środki i każda inicjatywa Rady, wynikająca z popierania ochrony środowiska czy zadań związanych z oświatą, kulturą może być prowadzona przez Komisję niezależnie od planu. Komisja zawsze może wypracować coś nowego, co nie zostało ujęte w planie.
 
Pani Fidrych – uznała, że kontrolowanie stanu obecnego to żadna praca, zaproponowała tworzenie jakiś nowych działań.
 
Pan Starosta – jest problem melioracji, spółek wodnych- są to funkcje wymuszające działania. W Starostwie jedna osobowa zajmuje się ochroną środowiska, więc nie da rady nic więcej zrobić w tym obszarze.
 
Pan Sekretarz – kolejny raz poprosił o propozycje, albo przyjęcie proponowanego planu.
 
Pan M. Skupski – poprosił o uzupełnienie planu o punkt dotyczący leśnictwa. Wydaje się pozwolenia na wycinki w lasach prywatnych. Zaproponował, aby osoba zajmująca się tymi wnioskami przedstawiła sprawozdanie.
 
Pan Starosta – jeżeli jest takie zainteresowanie tym, że obszarem to na komisję można zaprosić pracownika wydziału Ochrony Środowiska, który przedstawi interesujące informacje.
 
Pan Sekretarz – poinformował, że przy funkcjonowaniu Starostwa będzie całe sprawozdanie i również tam będą zawarte informacje dotyczące stanu ochrony środowiska, wycinki drzew, ilości lasów prywatnych. Natomiast informacje o przydrożnych drzewach pasu drogowego będzie można znaleźć w sprawozdaniu PZD.
 
Pan E. Kuklewicz – uznał, iż na każdą komisję można kogoś zaprosić, aby odpowiedział na trapiące nas pytania, udzielił informacji uzupełniających, których nie znaleźliśmy w sprawozdaniach.
 
Pan M. Skupski – liczbę osób zainteresowanych zalesieniem może wskazać ARiMR. Stwierdził, że w ubiegłym roku był jeden wniosek z prośbą o wydanie pozwolenia na zalesienie.
 
Pan Sekretarz – zmieniła się struktura zalesienia. Część zadań przejęła ARiMR. Natomiast zadania powiatu, a konkretnie Starostwa Powiatowego to gospodarka leśna w lasach prywatnych, sprawdzanie struktury zalesiania. Ujęliśmy tylko te zadania, które będą obligatoryjnie realizowane przez Radę Powiatu. Jest zapis sprawy bieżące, dzięki któremu w każdym momencie można z dwutygodniowym wyprzedzeniem złożyć Przewodniczącemu Rady propozycje poprowadzenia i zajęcia się danym tematem. Z zewnątrz nikt za bardzo nie chce przyjeżdżać.
 
Plan Pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa został przyjęty jednogłośnie bez zmian.
 
Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na IV Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
Pan Sekretarz – poinformował, że wpłynęły dwa wnioski Pana Z. Kowalskiego o uzupełnienie projektów uchwał o szczegółowe uzasadnienie /zał. nr 3/. Powiedział, iż uzasadnienia będą teraz wpływały z projektami uchwał Rady. Zapytał radnego czy odpowiedź na wnioski ma być na piśmie.
 
Pan Z. Kowalski – powiedział, że wystarczy odpowiedź ustna.
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2011 r. /zał. nr 4/.
 
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego ma 2011 r. /zał. nr 5/.
 
Pan A. Szturgulewski – odczytał nowo wprowadzone zadania do planu pracy i zapytał czy są jakieś pytania.
 
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
Projekt uchwały w sprawie likwidacji Liceum Profilowanego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sejnach /zał. nr 6/.
 
Pan Sekretarz – o likwidacji oddziałów decyduje Rada Powiatu, a ustawa o oświacie wskazuje w jaki sposób należy dokonać likwidacji danej jednostki. W skład ZSO w Sejnach wchodziło Liceum Profilowane w Sejnach. Utworzenie Liceum Profilowanego miało spowodować, według Ministerstwa większą zdawalność matury. Koszm likwidacji Szkół Zawodowych utworzono Licea Profilowane, aby ludzie kształcący się w Szkołach Zawodowych mogli skorzystać z tych szkół i mieli możliwość uzyskania średniego wykształcenia. Takie rozwiązanie nie przyniosło sukcesu. Do Liceum Profilowanych nie było chętnych, a zamknięto Szkoły Zawodowe, które odzyskiwały swój dawny standard. Większość ludzi chce się kształcić w kierunku zawodu.
Pan Sekretarz przekazał uzasadnienie do powyższej uchwały i poinformował, że do Liceum Profilowanego nie było naboru i w związku z tym Dyrektor ZSO w Sejnach zwrócił się do Zarządu Powiatu o likwidację. Najpierw informuje Radę o zamiarze likwidacji szkoły. Zapytał czy do tejże uchwały są jakieś uwagi.
 
Pan M. Skupski – stwierdził, iż Szkołą Zawodowa w Sejnach jest jedną z najbardziej oblężonych szkół w Sejnach.
 
Projekt uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego/zał. nr 7/.
 
Pan Sekretarz – w związku z rezygnacja dwóch członków z KomisjiBudżetu i Finansów została wprowadzona zmiana w Uchwale Nr 2/7/10 w § 1, który określa aktualny skład komisji.
 
Pan Z. Kowalski – złożył rezygnację z prac Komisji Budżetu i Finansów.
 
Pan A. Szturgulewski – powiedział, iż Zarząd zbierze się bezpośrednio przed Sesją i przyjmie nowy skład.
 
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
Projekt uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie zakazu użytkowania obiektów pływających wyposażonych w silniki spalinowe na wybranych akwenach wodnych Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 8/.
 
Pan Sekretarz – poinformował, iż uzasadnienie do tejże uchwały będzie dostarczone po obradach Komisji. Wyjaśnił na czym polega zmiana. Przyjęta uchwała w 2004 roku mówi o tym, aby chronić akweny wodne na terenie Powiatu Sejneńskiego przed hałasem. W § 1 uchwały był zakaz używania jakichkolwiek silników spalinowych, a w załączniku nr 2 wymieniono jeziora, na których dopuszczalna moc silników spalinowych wynosiła 5 KW. Do tej pojemności było możliwe używanie silników na jeziorach: Gaładuś, Hołny, Białe, Gremzdy. Natomiast na jez. Pomorze poprzednia Rada wprowadziła zapis, że istnieje możliwość korzystania z tratw turystycznych z silnikiem powyżej 5 KW. Było to związane z faktem, iż przy uchwalaniu tej uchwały w 2004 r. wpłynął wniosek Pana Staniewicza, który na jez. Pomorze posiada tratwę turystyczną o mocy silnika powyżej 5KW.
Sytuacja dzisiejsza jest związana z wnioskiem spółki, która posiada statek Tryton, którym pływał Jan Paweł II w momencie jego wizyt w Wigrach. Firma ARMATOR jest zainteresowana uruchomieniem żeglugi pasażerskiej, turystycznej i rekreacyjnej na jez. Gaładuś. W związku z tym w uchwale został dodany akapit, który stwierdza, że na jez. Gaładuś dopuszcza się używanie statków rekreacyjnych o zdolności przewozowej powyżej 30 osób, wyposażonych w silniki spalinowe o mocy powyżej 100 KM. Uważa, że rekreacja turystyczna jest wizytówką powiatu . Zaistnieje możliwość poruszania się pomiędzy dwoma krajami, między Polską a Litwą oraz zwiedzania pięknych widoków na jez. Gaładuś, a szlak po którym będzie się poruszał, od Żegar aż do strony litewskiej będzie przyciągał i ciekawił turystów. Myśli, że taka promocja powiatu przyniesie korzyści, dlatego wnioskuje do Rady o przyjęcie takich zmian w uchwale. Nie będzie określone dokładnie co może tam się poruszać, gdyż statek ten może pomieścić od 30 do 50 osób. Nie widzi przeszkód, aby oprócz Trytona pływały tam inne jednostki pływające.
 
Pan Z. Kowalski – zapytał czy załącznik 1 pozostaje bez zmian.
 
Pan Sekretarz – tak, pozostaje bez zmian.
 
Pan Z. Kowalski – zapytał też czy niewłaściwe byłby określenie maksymalnej wartości.
 
Pan Sekretarz – jeżeli będzie większa moc to tratwa straci swoją płynność.
 
Pan Starosta – im większy silnik to mogą być mniejsze obroty. W przypadku Trytona silnik pracuje na wolnych obrotach, nie hałasuje i nie szkodzi środowisku, bo nie rozwija dużych prędkości. Bardzo przychylne spojrzenie ze strony środowiska. Były prowadzone rozmowy z Wójtem Gminy Sejny i dwoma Meremi Łoździej, którzy chcą, aby było to wspólne przedsięwzięcie oraz wejść w program transgraniczny. Po stronie litewskiej Gaładusi nie ma takiej infrastruktury jak u nas. Wejdzie to w cykl atrakcji naszego powiatu. Kwaterodawcy z tego rejonu przychylnie patrzą na ten pomysł. Ma propozycje, która w Łoździejach też się spodobała, a mianowicie Armator jeszcze rok miałby gratis, a potem powstanie Zespół Polsko- Litewski pod przewodnictwem R. Wikowskiego i w następnych latach zostanie ustalone na jakich zasadach i w jakiej kwocie Armator będzie wspomagał zarybianie tego terenu. Zarybianie odbywa się pod naszym nadzorem. W ten sposób będzie korzystał ze środowiska, a jednocześnie będzie je wspomagał.
 
Pani L. Fidrych – zasugerowała, że można to zrobić w ramach projektu z Panem Cieślukowskim.
 
Pan Starosta – nie możemy od nich wziąć żadnej opłaty, to jest sprawa gminy.
 
Pan A. Baudzis – uznał, że będzie to ogromna atrakcja, coś nowego na tym pasie.
 
Pan A. Szturgulewski – w ubiegłym sezonie wszedł też inny statek. Uważa, że jesteśmy w stanie tylko stworzyć mu warunki, a on sam się obroni na tym jeziorze. Maszyna spala 6l/h.
 
Pan A. Baudzis – stwierdził, iż statek ten jest bardzo cichy.                               
 
Pan A. Szturgulewski – powiedział, że musimy iść do przodu, 6 czerwca zostanie otwarty Dworek Miłosza, a jak statek wpuścimy w stronę litewską to stworzymy ciekawą ofertę dla turystów.
 
Pan Starosta – jeżeli chodzi o dopuszczenie statku jako obiektu do pływania musi spełnić określone wymagania. On jest przebudowany.
 
Pan E. Kuklewicz – statek musi zrobić dobra reklamę, co leży w jego interesie.
 
 Projekt uchwały w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 9/.
 
Pan Sekretarz – proponujemy kosmetyczne zmiany to tej uchwały. Odczytał jakich zmian dokonano. Będzie 3 członków, z których każdy będzie funkcyjny, bo zostanie wybrany Przewodniczący Komisji, a następnie na pierwszym posiedzeniu Komisja dokona wyboru Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
 
Pan S. Jastrzębski – uznał, iż nie jest pewny, czy Komisja w składzie 3-osobowym to dobry pomysł. Jeżeli jeden z członków zachoruje to funkcjonuje dwóch. W świetle prawa to kombinatorski układ.
 
Pan Sekretarz – stwierdził, iż została już przyjęta przez Radę uchwała w sprawie zmian w statucie.
 
Pani A. Witkowska – poinformowała, iż składy komisji Rewizyjnej w większości są 3-osobowe, tylko u nas było więcej. Nie ma zbyt wiele tych kontroli, więc nie widzi potrzeby powoływania do tej roli większej ilości osób.
 
Pan Z. Kowalski – wrócił do wypowiedzi Pana Sekretarza, odnosząc się do Regulaminu § 27 Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący po przegłosowaniu jej składu przez Radę. Nie jest to kosmetyczną zmianą, tylko obowiązkiem.
 
Pan A. Szturgulewski – przy tej uchwale będą 3 głosowania. Pierwsze głosowanie w sprawie wyboru członków komisji, następnie wybór Przewodniczącego spośród nich, a potem nastąpi głosowanie nad całą uchwałą. Zaproponował, aby w skład Komisji Rewizyjnej wszedł Radny- Jan Łuba oraz Radny- Antoni Baudzis.
 
Pan E. Kuklewicz – zgłosił kandydaturę Radnego Zygmunta Kowalskiego- z Klubu Radnych „Nasz Powiat”.
 
Pan Sekretarz – poinformował, iż kandydatura osób zgłoszonych na komisji, musi być przegłosowana na Sesji Rady Powiatu.
 
Pani L. Fidrych – uznała, iż kultura demokracji wymaga pewnych zachowań.
 
Pan Sekretarz – nie prawdą jest, że Przewodniczący Komisji nie może być członkiem drugiej komisji, Statut nie zabrania takiej sytuacji. Takiej funkcji nie mogą obejmować członkowie Zarządu, Przewodniczący Zarządu oraz Przewodniczący Rady. Poprosił o zgłaszanie uwag i zapytań, aby na Sesji nie było niejasności.
 
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na IV Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 2/ 3/ 11 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na IV Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 10/.
 
Ad. pkt. 4. Sprawy różne.
 
Pan Starosta – pieniędzy unijnych nie będzie aż tak dużo w tym roku. Będą rozdania już w lutym w niektórych działaniach. Dał dyspozycję, aby przygotować dokumentację na program Polska – Białoruś – Ukraina.
 
Pan M. Plesiewicz – na twarde projekty nie ma już pieniędzy.
 
Pan Starosta – nasze wnioski dotyczące programu Polska – Rosja – Litwa są teraz sprawdzane. Potrzebna jest dokumentacja dotycząca szpitala. Jest rezerwa co do której jest sporo niejasności w Ministerstwie Finansów.
 
Pan E. Kuklewicz – zwrócił się do Przewodniczącego Rady z prośbą. W poprzedniej kadencji mieliśmy problem z kserowaniem protokołów. Skoro po przyjęciu protokołu nie ma go od razu w BIP, to uważa, że na prośbę Radnych protokoły mogłyby być kserowane, lub części którymi jest zainteresowany. W III kadencji trzeba było za każdym razem zwracać się z prośbą o możliwość kserowania do Przewodniczącego Rady. Zapytał czy Biuro Rady będzie kserowało protokoły zgłaszającym się Radnym.
 
Pan A. Szturgulewski – na prośbę Radnego, po przyjęciu protokołu będzie można je kserować.
 
Pani A. Witkowska – protokoły są publikowane w BIP, więc z tejże strony można je wydrukować.
 
Pan Z. Kowalski – przypomina, że protokoły posiedzeń Sesji i Komisji, czy Uchwały Rady Powiatu oraz Uchwały Zarządu Powiatu są informacją publiczną. Po opublikowaniu oczywiście można odesłać zainteresowanych do strony internetowej, ale faktem jest, że nie każdy mieszkaniec czy też Radny posiada internet co jest utrudnieniem do powszechnego wglądu.
 
Pan A. Baudzis – poprosił o ponowne odczytanie osób, które zrezygnowały z prac w komisji.
 
Pan A. Szturgulewski – wpłynęła pisemna rezygnacja Pani L. Fidrych oraz Pana S. Jastrzębskiego oraz w dniu dzisiejszym złożył rezygnację Pan Z. Kowalski. Wymienieni Radni zrezygnowali z prac w Komisji Budżetu i Finansów.
 
Na tym protokół zakończono.
 
 
           Protokołowała                                                                                   Przewodniczył
 
  Katarzyna Mikłaszewicz                                                             Wiceprzewodniczący Komisji
                                                                                                                     Franciszek Alboszta

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2011-03-04

Data modyfikacji: 2011-03-04

Opublikował: Henryka Ropel

Data publikacji: 2011-03-04