prot_37_r
PROTOKÓŁ NR XXXVII/ 10
Rady Powiatu Sejneńskiego
z dnia 29 kwietnia 2010 r.
Obrady XXXVII Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 12.00,a zakończyły się o godz. 15.30. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.
Ad. pkt. 1.
PanPrzewodniczący Rady – Pan Jan Łuba powitał Radnych i przybyłych Gości. Stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności radnych – Radnych obecnych - 12 (listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2).
Ad. pkt. 2.
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XXXVI Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
4. Informacja Pana Starosty z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
5. Interpelacje i zapytania Radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2010 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach za rok 2009.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania planu inwestycyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach na rok 2010.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia środka trwałego SP ZOZ w Sejnach.
10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Sejneński.
11. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach.
12. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o dofinansowania kosztów utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy.
15. Sprawozdanie z realizacji rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej w roku 2009.
16. Sprawozdanie ze stanu sanitarnego powiatu sejneńskiego za 2009 r.
17. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii o stanie bezpieczeństwa na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2009 r.
18. Sprawozdanie o stanie bezrobocia w powiecie sejneńskim oraz o funkcjonowaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach w 2009 r.
19. Informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach w roku 2009.
20. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach w 2009 r.
21. Informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach za rok 2009.
22. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej w 2009 r.
23. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach w 2009 r.
24. Sprawozdanie Starostwa Powiatowego w Sejnach z działalności w 2009 r.
25. Przedstawienie protokołu kontroli Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sejnach przez Komisję Rewizyjną.
26. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
27. Wolne wnioski i oświadczenia.
28. Zamknięcie obrad.
W głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad udział wzięło 12 radnych: 12 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
Ad. pkt. 3. Przyjęcie protokołu Nr XXXVI/10.
W głosowaniu nad przyjęciem protokołu głosowało 12 radnych: 12 głosowało za przyjęciem protokołu, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Protokół został przyjęty.
Ad. pkt. 4. Informacja Pana Starosty z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
Pan Starosta przywitał Państwa Grażynę i Waldemara Bobin ze wsi Oszkinie, którzy wzięli udział w konkursie Farmer Roku 2009. Podziękował im za prowadzenie wzorowego gospodarstwa i reprezentowanie Powiatu w konkursie.
Pani G. Bobin wyjaśniła, że do konkursu zgłoszeni zostali przez Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Sejnach. W konkursie brało udział 49 gospodarstw. Zdobyli 6 miejsce w ogólnopolskim konkursie. Pani Bobin podziękowała za pomoc dla ODR. Pani Bobin dodała, że sprzedają około 1000 sztuk tuczników rocznie, maja też zawartą umowę z Ełckimi Zakładami Mięsnymi na odbiór trzody.
Pan Starosta przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu w Sejnach /zał. nr 3/.
Uwag i pytań nie było.
Na Sesję Rady Powiatu wszedł Pan Romuald Witkowski – Wicestarosta Sejneński oraz Pan Lech Kulesza. Radnych obecnych na Sesji – 14.
Ad. pkt. 5. Interpelacje i zapytania Radnych.
Pan J. Miszkiel – złożył interpelację dot. drogi Giby – Rygol. Jest to droga o długości około 15 km. Droga ta jest nieprzejezdna, a korzysta z niej wielu mieszkańców. W przeszłości spłonęło tam wiele hektarów lasu, a w tej chwili nie przejedzie tam żaden wóz bojowy.
Ad. pkt. 6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2010 r.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2010 r.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych:
L.p. | Imię i nazwisko radnego/radnej | Sposób głosowania | ||
„za” | „przeciwko” | „wstrzymujący się” | ||
1. | Genowefa Andrulewicz | 1 | - | - |
2. | Antoni Baudzis | 1 | - | - |
3. | Józef Algiment Bludzis | 1 | - | - |
4. | Elzbieta Falejczyk | 1 | - | - |
5. | Lucyna Fidrych | 1 | - | - |
6. | Ryszard Grzybowski | 1 | - | - |
7. | Stanisław Jastrzębski | 1 | - | - |
8. | Eugeniusz S. Kuklewicz | 1 | - | - |
9. | Lech Kulesza | 1 | - | - |
10. | Jan Łuba | 1 | - | - |
11. | Józef Miszkiel | 1 | - | - |
12. | Jan Nowel | 1 | - | - |
13. | Małgorzata E. Puza | 1 | - | - |
14. | Anna K. Witkowska | - | - | - |
15. | Romuald Witkowski | 1 | - | - |
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/228/10 Rady Powiatu w Sejnach z dnia 17.03.2010 r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2010 r. /zał. nr 4/.
Ad. pkt. 7. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach za rok 2009.
Przewodniczący Rady przedstawił Uchwałę Nr 30/10 Rady Społecznej SP ZOZ w sprawie zaopiniowania sprawozdania finansowego SP ZOZ za rok 2009 /zał. nr 5/ oraz projekt uchwały Rady Powiatu Sejneńskiego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2009.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/229/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach /zał. nr 6/
Ad. pkt. 8. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania planu inwestycyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach na rok 2010.
Przewodniczący Rady przedstawił Uchwałę Nr 33/10 Rady Społecznej SP ZOZ w Sejnach w sprawie zaopiniowania planu inwestycyjnego na 2010 r. /zał. nr 7/ oraz projekt uchwały Rady Powiatu Sejneńskiego w sprawie zaopiniowania planu inwestycyjnego na rok 2010.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/230/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29.04.2010 r. w sprawie zaopiniowania planu inwestycyjnego SP ZOZ na rok 2010 /zał. nr 8/.
Ad. pkt. 9. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia środka trwałego.
Przewodniczący Rady Uchwałę Nr 34/10 Rady Społecznej SP ZOZ w Sejnach w sprawie zbycia środka trwałego /zał. nr 9/ oraz projekt uchwały Rady Powiatu Sejneńskiego.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/231/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29.04.2010 r. w sprawie zbycia środka trwałego SP ZOZ w Sejnach /zał. nr 10/.
Ad. pkt. 10.Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Sejneński.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu nad projektem głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/232/10 z dnia 29.04.2010 r. zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Sejneński /zał. nr 11/.
Ad. pkt. 11. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach.
Pan Mirosław Wizgo – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji Sejnach podziękował za zaproszenie na obrady oraz pogratulował Rolnikom z Oszkiń za zajęcie wysokiego miejsca w Konkursie.
Pan M. Wizgo przedstawił swój dorobek zawodowy oraz sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Sejnach za rok 2009.
W głosowaniu udział brało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/233/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29.04.2010 r. w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach /zał. nr 12/.
Ad. pkt. 12. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
Pan R. Sławiński przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach za rok 2009.
Przewodniczący Rady zapytał Pana Starostę czy samorządy gminne dokładają pieniądze dla OSP i jakie to są kwoty?
Pan Starosta – Wójtowie Gmin dokładają po ok. 100 tys. zł i więcej oraz dochodzą do tego remonty remiz. Najmniej dokłada Miasto Sejny, ponieważ tam dopiero tworzy się Młodzieżowa Drużyna OSP przy ZSO Sejny. Miasto posiada jeden samochód, z zerowym stanem licznika. Urząd Miasta dokłada do Orkiestry ok. 16 tys. zł. Gdyby Miasto więcej pieniędzy w związku z tym dołożyło dla Orkiestry, to nie miała by ona problemów z utrzymaniem. Orkiestra jest przy OSP Miasta. Jeśli Rada chce, to dokładne informacje mogę przekazać na następnej Sesji.
Pan E. Kuklewicz zapytał o fałszywe alarmy, czy ktoś poniósł konsekwencje?
Pan R. Sławiński – wyjaśnił, że jest teraz mniej alarmów fałszywych ponieważ jest już identyfikacja numeru. Pomimo tego zanim przeprowadzi się weryfikację, to samochód strażacki wyjeżdża do zgłoszenia, bo nie można żadnego zgłoszenia zlekceważyć. Jesteśmy wstanie za pomocą komputerów stwierdzić położenie osoby dzwoniącej. Najczęściej dzieci dzwonią.
W głosowaniu brało udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/234/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29.04.2010 r. w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach /zał. nr 13/.
Ad. pkt. 13. Podjęcie uchwały w sprawie zamiany nieruchomości.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu brało udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/235/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29.04.2010 r. w sprawie zamiany nieruchomości /zał. nr 14/.
Ad. pkt. 14. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o dofinansowanie kosztów utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.
Uwag nie wniesiono.
W głosowaniu brało udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXXVII/236/10 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 29.04.2010 r. w sprawie zaopiniowania wniosku o dofinansowanie kosztów utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy /zał. nr 15/.
Ad. pkt. 15. Sprawozdanie z realizacji rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej w roku 2009 /zał. nr 16/
Pan J. Bludzis przedstawił sprawozdanie z przeprowadzonych w roku 2009 kontrolach. Kontrola Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej została przesunięta na początek roku 2010 r.
Ad. pkt. 16. Sprawozdanie ze stanu sanitarnego powiatu sejneńskiego za 2009 r. /zał. nr 17/.
Pani I. Grygucis – Powiatowy Inspektora Sanitarny wyjaśniła, że rok 2009 zdominowały interwencje od ludności, jednakże kontrole nie potwierdziły zarzutów zawartych w pismach. Pani Grygucis powiedziała też m.in. o problemach związanych z badaniem piasku w piaskownicach,
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
Ad. pkt. 17. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii o stanie bezpieczeństwa na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2009 r. /zał. nr 18/.
Pan Z. Złotorzyński wyjaśnił, że żadnych chorób zakaźnych nie stwierdzono na terenie powiatu sejneńskiego.
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
Ad. pkt. 18. Sprawozdanie o stanie bezrobocia w powiecie sejneńskim oraz o funkcjonowaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach w 2009 r. /zał. nr 18/.
Pani L. Tomczyk – Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach – w ubiegłym roku Urząd dysponował ogólną kwotą środków Funduszu Pracy w wysokości 6.898,3 tys. zł. W tym roku mamy mniej, ale złożyliśmy wnioski o rezerwę, więc myślę, że kwotę z 2009 r. przekroczymy. Na koniec grudnia 2009 r. zarejestrowanych było 1687 osób, w tym 703 kobiety. W 2009 r. wydano do pracy 1120 skierowań:
- roboty publiczne – 327 osób,
- prace interwencyjne – 47,
- przygotowanie zawodowe – 7,
- staże – 556.
Efektywność po aktywnych formach pracy jest duża i wynosi ok. 60%.
Pan Starosta wyjaśnił, że wnioski złożone przez Powiatowy Urząd Pracy w Sejnach ocenione zostały przez Ministra Pracy jako najlepsze na Podlasiu.
Przewodniczący Rady – niepokojący jest fakt, że nie powstają firmy, które zatrudniałyby nowych pracowników. Samorząd Miasta nie robi nic, aby ściągnąć pracodawców.
Pan Starosta – pracodawcy na naszym terenie zostali objęcia opieką. Najbardziej negatywnym wsparciem dla osoby bezrobotnej jest robota publiczna. Pomimo to, te prace nadal będą. Cały szereg zakładów pracy nie zwiększa zatrudnienia, nie tworzy nowych miejsc pracy, ponieważ posiłkują się pracownikami z Powiatowego Urzędu Pracy. Na dzień dzisiejszy nie mamy wyboru i z tych form musimy korzystać.
Pani L Fidrych – chciałam zapytać o roboty publiczne. Skoro w zeszłym roku krytycznie Ministerstwo opiniowało skierowania na roboty publiczne, to skąd w tym roku taka pozytywna weryfikacja wniosków?
Pani L. Tomczyk – jeśli mówimy o robotach publicznych, to pieniądze pochodziły z rezerwy Ministra i dotyczyły dwóch grup: do 30 roku życia i powyżej 45 roku życia. Jeśli chodzi o pierwszą grupę, to będą to staże, natomiast dla grupy drugiej będą to roboty publiczne.
Pan E. Kuklewicz – cieszy fakt, że tegoroczny budżet będzie być może wyższy niż poprzedni. W latach ubiegłych dla stażystów był wypłacany ekwiwalent na dojeżdżania do pracy. Może warto się zastanowić i wypłacać jakieś pieniądze dla osób, które dojeżdżają np. powyżej 15 km do pracy. Wiadomo, że koszt dojazdu jest duży.
Pani L. Tomczyk – w roku 2009 nasz Urząd Pracy wypłacał stażystom za dojazdy. W tym roku tego nie robimy, ponieważ automatycznie zmniejszyłaby się kwota na staże. Mniej osób można by skierować na staże. Mamy dużą grupę osób, które starają się o pracę, nawet o staże. Teraz stażyści dostają ok. 820 zł za odbywanie stażu i nie jest to taka mała kwota.
Pan Starosta – Powiatowa Rada Zatrudnienia na początku roku zadecydowała, że nie dopłacamy za dojazdy, aby zwiększyć liczbę osób skierowanych do pracy. Ta decyzja związana była z kwotą jaką na początku roku otrzymaliśmy. Ocena złożonych wniosków nie dotyczy historii, tylko tego na co my chcemy przeznaczyć otrzymane pieniądze, stąd pozytywna ocena wniosków.
Przewodniczący Rady – wszyscy myślą, że Powiatowy Urząd Pracy ma dawać pieniądze, ale on powinien wskazywać jakie możliwości są pomocy. PUP jest od nakreślenia kierunków pracy.
Pani L. Tomczyk – to nie jest tak, że my tylko rozdajemy posiadane pieniądze, my również współpracujemy z pracodawcami. Nie ma u nas dużych zakładów pracy, gdyby były problem byłby o wiele mniejszy. Spotykamy się z pracodawcami, jak i z ludźmi młodymi, którzy zainteresowani byliby założeniem własnej działalności.
Ad. pkt. 19. Informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach w roku 2009 /zał. nr 19/ .
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że Siostra Przełożona nie mogła być na dzisiejszej Sesji z powodu innych zobowiązań. Dodał, że koszt utrzymania jednej mieszkanki w roku 2009 wynosił 2012,97 zł, natomiast w roku 2010 został ustalony na kwotę 2033 zł.
Ad. pkt. 20. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sejnach w 2009 r. /zał. nr 20/.
Pani I. Łupińska – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego – znowelizowana ustawa prawa budowalnego od roku 2004 daje możliwość zalegalizowana samowoli wybudowanych obiektów pod warunkiem, że
- budowa jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz
- nie narusza przepisów, w tym techniczno – budowlanych.
Zalegalizowanie samowoli jest możliwe po spełnieniu w//w warunków, przedłożeniu dokumentacji określonej postanowieniu oraz uiszczeniu opłaty legalizacyjnej. Opłata jest zróżnicowana w zależności od wybudowanego obiektu. Organ nadzoru budowlanego nałożył 2 opłaty legalizacyjne po 25 tys. zł w 1. przypadku inwestor rozebrał budynek gospodarczy a w 2. przypadku – inwestor uiścił opłatę. Pieniądze te wpłaca się dla Wojewody Podlaskiego.
Pan Starosta – konsekwencja PINB doprowadziła do tego, że każdego obowiązują takie same przepisy. Mieliśmy przypadki, że przyjeżdżali inwestorzy z Warszawy i chcieli mieć lepsze warunki. Opłata za samowolę jest dochodem Wojewody. Mamy bardzo zabudowane jeziora i akweny wodne, że nam trudno dojść do brzegu jezior.
Ad. pkt. 21. Informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach za rok 2009 /zał. nr 21/.
Przewodniczący Rady – Pani Wirginia Pestka – Kierownik PCPR nie mogła dzisiaj być na Sesji, ponieważ jest na szkoleniu.
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
Ad. pkt. 22. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej w 2009 r. /zał. nr 22/.
Pani Iwona Kacprzyk – p.o. Kierownika WTZ w Sejnach – z wykształcenia jestem socjologiem i od 15.02 br. pełnię obowiązki Kierownika WTZ. W roku 2009 w Warsztatach było 30 uczestników: 13 kobiet i 7 mężczyzn. Wszyscy posiadają orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Celem działania jest prowadzenie rehabilitacji zawodowej i społecznej. WTZ uczestniczyło w wielu imprezach. Warsztaty inwestują w szkolenia pracowników. Działalność Warsztatów nie ma żadnych większych problemów i nadal będziemy starali się prowadzić dobrze. Utrzymujemy również kontakty z rodzicami uczestników WTZ. Współpracujemy z WTZ w Augustowie i Suwałkach.
Przewodniczący Rady – jak wyglądać będzie pozyskiwanie środków unijnych?
Pani Kacprzyk – ogólnie to pisanie projektów należy do Stowarzyszenia. Teraz będziemy testowali program do pisania indywidualnych programów dla osób niepełnosprawnych.
Pan E. Kuklewicz – Pan Starosta mówił o pewnych nieprawidłowościach finansowych w WTZ i sprawa jest w Prokuraturze. Chciałbym prosić Pana Starostę oraz Pana K. Kozakiewicza o dokładniejsze wyjaśnienie.
Przewodniczący Rady – wydaje mi się, że wszyscy wiedzą o jakie pieniądze chodziło. Nie wiem czy warto polemizować skoro sprawa została skierowana do Sądu.
Pan Starosta – sprawa nie została jeszcze skierowana do Sądu, Pan Radny źle zrozumiał. Jest opinia PFRON Warszawa na ten temat i stanowisko Prokuratury. Teraz jest to wszystko analizowane i wtedy będą podejmowane dalsze kroki.
Przewodniczący Rady – wiemy, że WTZ ma wiekowy samochód do dowożenia osób niepełnosprawnych, kto będzie dowoził jak się zepsuje?
Pani Kacprzyk – są trudności z pozyskaniem pieniędzy na zakup samochodu. Nie ma też projektów gdzie można by pozyskać pieniądze na zakup samochodu.
Pan K. Kozakiewicz – Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach – w kwestii pieniędzy. Wszystkie nieporozumienia w 2009 r. wynikły z nieprawidłowo przeprowadzonych kontroli, według mniemania Zarządu Stowarzyszenia. To nie była kontrola, a bardziej nagonka na Stowarzyszenie, a bardziej na moją osobę. Środki, które zostały wydane na działalność WTZ były wydane zgodnie z zapotrzebowaniem i celem na który zostały przeznaczone. Jeśli chodzi o zwrot 14 tys. zł - napisano, że zostały wydane na zatrudnienie pracownika i nagrodę którą otrzymałem. Pracownik wykonywał również zadania w WTZ i dodatkowo prowadził inne zadanie w Stowarzyszeniu. To nie jest aż taki zarzut, aby pieniądze musiały być zwrócone. Jeśli chodzi o nagrodę, to my jako Stowarzyszenie tworzymy całość z WTZ. Zgodnie z Regulaminem premiowania pracowników, miałem prawo otrzymać nagrodę. Sam jej sobie nie przyznałem, jak to sugerowała prasa. Osoby kontrolujące nie brały wcale Regulaminu pod uwagę. Wydaje mi się, że to wszystko zgodnie z przepisami. Doszukiwanie się malwersacji ze strony Starostwa jest nie na miejscu.
Przewodniczący Rady – ja jako przedsiębiorca, mam takie wrażenia, że w działalności stowarzyszeń działających w Polsce są zawsze jakieś niejasności. Nie mówię, że w Pana Stowarzyszeniu są jakieś niejasności. Ogólnie przepisy w Polsce są tak skonstruowane.
Pan Starosta – osoby kontrolujące działały na podstawie przepisów prawa. Analizowali też to radcy prawni, analizowała też Prokuratura. Pieniądze, które przekazywane są z PFRON przez nas, jak i pieniądze przekazywane przez Starostwo Powiatowe przeznaczone są dla WTZ. Szef organu prowadzącego nie jest pracownikiem WTZ. Te pieniądze to jest dotacja celowa, nie ma tu żadnej złośliwości. Jeżeli PFRON przeprowadzi kontrolę prawidłowości nadzoru naszego nad WTZ i celowości wydatków, to my te pieniądze będziemy musieli zwrócić wraz z odsetkami. Odsetki nie są z budżetu powiatu, tylko z prywatnych pieniędzy Starosty i Skarbnika. Prowadziliśmy dodatkowe szczegółowe kontrole. Teraz jest działanie PFRON Warszawa, Prokuratury i nasze i wtedy będzie decyzja o skierowaniu do Sądu.
Pan K. Kozakiewicz – Pan Starosta pisał do PFRON i jest odpowiedź, że nadzór nad środkami PFRON, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej, ma wyłącznie PFRON i tylko on może podjąć decyzję o zwrocie środków. Zarzuty są śmieszne.
Przewodniczący Rady – czas pokaże jak ta sprawa zostanie wyjaśniona. Chciałbym podziękować za pracę na rzecz osób niepełnosprawnych.
Ad. pkt. 23. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach w 2009 r. /zał. nr 23/.
Pan J. Polens – p.o. Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach – Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach zarządza siecią dróg o łącznej długości 272,69 km, w tym 10,783 km stanowią ulice w mieście Sejny. Ponadto PZD zarządza 13. obiektami mostowymi o łącznej długości 226,15 m. Wszystkie obiekty posiadają konstrukcję żelbetonową. Plan wydatków budżetowych w roku 2009 wynosił 1,85 mln zł, z czego 823 tys. zł stanowiły inwestycje.
Remonty przeprowadzono na ok. 100 km dróg asfaltowych. Do remontów cząstkowych zużyto:
- 16,2 t emulsji asfaltowej,
- 133 t grysu kamiennego frakcji,
- 50 t grysu kamiennego frakcji,
- 1986 kg masy asfaltowej na zimno.
W ubiegłym roku dokonano żwirowania dróg.
W okresie jesiennym i zimowym prowadzono prace związane z pozyskaniem drzewa opałowego na ogrzanie budynku PZD oraz prace związane z wycinką krzaków rosnących w pasie drogowym.
Przewodniczący Rady zauważył, że najmniej inwestycji jest w Gminie Krasnopol.
Ad. pkt. 24. Sprawozdanie z działalności Starostwa Powiatowego w Sejnach za rok 2009 /zał. nr 24/.
Pan Starosta – w roku 2009 w Starostwie zatrudnionych było ogółem 28 osób (z czego jedna osoba na czas określony). Pan Starosta ogólnie przedstawił działalność każdego Wydziału Starostwa Powiatowego w Sejnach.
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
Przewodniczący Rady podziękował pracownikom Starostwa za pracę.
Ad. pkt. 25. Przedstawienie protokołu kontroli Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sejnach przez Komisję Rewizyjną /zał. nr 25/.
Pani G. Andrulewicz przedstawiła protokół kontroli Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sejnach.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 26. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan J. Polens – właśnie dzisiaj na drodze wymienionej przez radnego prace skończyła równarka. Jeśli chodzi o drogę, to głównymi jej użytkownikami są przewoźnicy drewna. Ta droga nie jest przystosowana do poruszania się tak ciężkim pojazdem; aby po tej drodze mogły przejeżdżać takie samochody, to należy do niej dołożyć około jednego miliona zł. Za zgodą Starosty wystąpimy do Nadleśnictw o możliwość współfinansowania tej drogi. W przeszłości były propozycje nadleśnictwa, że oni są skłonni tą drogę przejąć. Tą drogę jeśli by chcieli przejąć to za zgodą Wójta i Rady. W roku 2005 była dokumentacja projektowa zrobiona na 3 drogi. Jednak bardzo duży jest koszt wykonania i dlatego nie zostało to zrealizowane. Najbliższa przyszłość to profilowanie tej drogi i równanie. W okresie letnim ta droga jest w dosyć dobrym stanie. Jeżeli chodzi o żwirowanie, to jest to temat do dyskusji.
Ad. pkt. 27. Wolne wnioski i oświadczenia.
Pani G. Andrulewicz – chciałam poruszyć problem stanu sanitarnego cmentarzy. Szczególnie chodzi o cmentarz w miejscowości Berżniki, bo są tam wywożone śmieci również przez okolicznych mieszkańców. Czy nie można sprawdzić tych mieszkańców, czy mają podpisane umowy na wywóz śmieci. Problem wtedy się rozwiąże.
Pani L. Fidrych – wcześniej dotarły do nas sygnały o złej atmosferze pracy w WTZ. Słyszeliśmy o mobbingu i niedowartościowaniu pracowników. Chciałabym apelować do Pani Kierownik WTZ o poprawę tej atmosfery. Widzę pracowników, jak wiele wkładają serca w swoją pracę, jak bardzo się opiekują uczestnikami WTZ. Proszę o to, aby praca Stowarzyszenia i WTZ szła w kierunku integrowania się pracowników. Atmosferę w pracy da się wyczuć.
Pan Starosta – na temat śmieci – śmieci na cmentarzu są własnością Proboszcza i to on powinien ze swoimi parafianami ma tą sprawę załatwić. Wiem, że w Karolinie Proboszcz tą sprawę w jakiś sposób rozwiązał i tych śmieci już nie ma. Ani Wójt ani Starosta nie ma takich kompetencji aby sprawdzić mieszkańców, czy mają podpisane umowy na wywóz śmieci. Problem jest z turystami i z ich śmieciami. Wójt nie ma mechanizmu, aby zobligować ich do podpisywania umów. Odnośnie WTZ – mam stały kontakt mailowy z pracownikami WTZ. Sytuacja się zmieniła, chociaż Pani Kierownik jeszcze trochę musi popracować w tym zakresie. Pani Kierownik ma w swoich pracownikach ogromny potencjał i zapał. Nie mają bardzo wygórowanych płac w stosunku do wykonywanej pracy. Służymy pomocą w pozyskiwaniu środków unijnych dla osób niepełnosprawnych. My możemy pomóc napisać projekt ale WTZ musi zdecydować co chce zrobić.
Pani Kacprzyk – pracuję w WTZ dopiero dwa miesiące, ale dołożę starań, aby WTZ pracowało jak najlepiej. Zapewniam, że atmosfera będzie naprawiana, ponadto jestem osobą z zewnątrz i mogę powiedzieć, że ta sytuacja nie jest tak jednoznaczna.
Pan J. Miszkiel – nie zgodzę się ze Starostą, że śmieci, to głównie turyści. To my sami zaśmiecamy. Odnośnie śmieci w Karolinie to teraz wysypywane są poza cmentarz. Nie widać tego teraz z drogi. My próbujmy wykształcić dzieci, żeby oni już nie zaśmiecali. Szanujmy środowisko.
Pan J. Miszkiel podziękował też Straży Pożarnej za użyczenie samochodu dla Caritas.
Pan K. Kozakiewicz – sytuacja w WTZ mogła wyglądać źle dla osób z zewnątrz, ale od 2007 r. budżet był bardzo niski. Terapeuci wtedy zarabiali bardzo mało. Od 2007 r. został nałożony obowiązek na Rady Powiatu o dofinansowanie WTZ. Dzisiaj wszystko się wyjaśniało, środki powiatowe wpływają regularnie. Wcześniej brak środków miał znaczenie na atmosferę w pracy,. Teraz jest nowa Pani Kierownik i sytuacja jest o wiele lepsza. Mogę też zapewnić, że będzie jeszcze lepsza.
Ad. pkt. 28. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady podziękował za przybycie i zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam obrady XXXVII Sesji Rady Powiatu”.
Protokołowała Przewodniczył
Katarzyna Mikłaszewicz Jan Łuba
Metryka strony