prot_s_27

PROTOKÓŁ Nr XXVII/09
Rady Powiatu w Sejnach
z dnia 25 marca 2009 r.
 
 
         Obrady XXVII Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 12.00, a zakończyły o godz. 15.15. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.
 
Ad. pkt 1.
 
            Przewodniczący Rady – Pan Jan Łuba powitał Radnych i przybyłych Gości. Stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2).
 
Radni nieobecni na Sesji:
- Pani Elżbieta Falejczyk
 
Ad. pkt . 2.
 
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że na Komisjach wprowadzono do porządku obrad jeszcze dwa punkty a mianowicie:
- podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2009 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.
 
Porządek obrad:
 
1.            Otwarcie obrad.
2.            Przyjęcie porządku obrad.
3.            Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji Rady Powiatu.
4.            Informacja Pana Starosty z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
5.            Interpelacje i zapytania Radnych.
6.            Sprawozdanie Zarządu Powiatu w Sejnach z wykonania uchwał Rady Powiatu w Sejnach za 2008 r.
7.            Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu i ocena wykonania budżetu.
8.            Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2008 r. – głosowanie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Sejnach z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2008 r. 
9.            Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach na działalność Starosty Sejneńskiego.
10.        Podjęcie uchwały w sprawie: zabezpieczenia środków na inwestycję realizowaną w ramach nadkontraktacji Priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
11.        Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2009 r.
12.        Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach. 
13.        Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
14.        Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2009 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
15.        Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.
16.        Informacja o stanie bezrobocia w Powiecie Sejneńskim oraz funkcjonowaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach w 2008 r.
17.        Informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach za 2008r.
18.        Informacja z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sejnach za 2008 rok.
19.        Odpowiedzi na interpelacja i zapytania Radnych.
20.        Wolne wnioski i oświadczenia.
21.        Zamknięcie obrad.
 
            Nie wniesiono uwag do przedstawionego porządku obrad.
 
            W głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad udział wzięło 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
 
Ad. pkt 3. Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji Rady Powiatu.
 
            Pan Jan Łuba – Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie protokół z XXVI Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
            W głosowaniu wzięło udział 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem protokołu, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było. Protokół z XXVI Sesji Rady Powiatu został jednogłośnie przyjęty.
 
Ad. pkt 4. Informacja Pana Starosty z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
 
            Starosta Sejneński – Pan Ryszard Grzybowski przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu /zał. nr 3/.
 
Ad. pkt 5. Interpelacje i zapytania Radnych.
 
Pani A. Witkowska zwróciła się z pytaniem do Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach – Pana Jarosława Polensa:
- co będzie robione na drogach powiatowych w Gminie Krasnopol, konkretnie chodzi o drogę w Orliku i Murowanym Moście. Drogi są nieprzejezdne, dzisiejszego dnia zepsuł się na tej trasie gimbus dowożący dzieci do szkoły. Gmina ma obowiązek zapewnienia dowozu dzieci do szkół. Prośba żeby z tymi drogami coś zrobić, aby były przejezdne. Na nawierzchniach asfaltowych też są dziury.
 
Pani G. Andrulewicz odczytała i złożyła na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu interpelację wraz ze zdjęciami w sprawie drogi Świackie – Bosse – Poćkuny /zał. nr 3/.
 
Przewodniczący Rady Powiatu – interpelację przekażę Panu Staroście, aby na nią odpowiedział.
 
Pan E. Kuklewicz – wczoraj na Sesji Rady Gminy Giby padł wniosek, aby przyjrzeć się odśnieżaniu dróg, ponieważ jest to robione nieumiejętnie, a są płacone za tą usługę duże pieniądze. Należy wprowadzić jakiś nadzór nad odśnieżaniem dróg.
 
Pan J. Nowel – drogi powiatowe są w każdej gminie w bardzo złym stanie i jeśli wszyscy zaczniemy pisemnie składać interpelację i robić zdjęcia, to będzie coś nie tak.
 
 
Ad. pkt 6. Sprawozdanie Zarządu Powiatu w Sejnach z wykonania uchwał Rady Powiatu w Sejnach za 2008 r./zał. nr 4/.
 
            Przewodniczący Rady wyjaśnił, że sprawozdanie omawiane było na Komisjach Rady Powiatu. Zrealizowano 41 uchwał, w tym 2 są w trakcie realizacji.
Uwag nie wniesiono.
 
 
Ad. pkt . 7. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu i ocena wykonania budżetu.
 
Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2008 r. /zał. nr 5/.
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
 
Ad. pkt 8. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Sejnach z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2008 r.
 
            Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił:
- Uchwałę Nr RIO.V-0035-10/09 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 19 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Sejnach sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2008 r. /zał. nr 6/,
- Uchwałę Nr RIO.V-0036-5/09 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 19 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Sejneńskiego wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium za 2008 r. /zał. nr 7/,
- wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Sejnach z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2008 r. /zał. nr 8/.
 
Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Sejnach z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2008 r.
 
            W głosowaniu nad udzieleniem absolutorium głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za udzieleniem absolutorium, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/168/09 z dnia 25 marca 2009r. w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2008 r.   /zał. nr 9/.
 
            Pan Starosta podziękował za okazane zaufanie. Dodał, że potrzeb jest bardzo dużo i ideału nigdy nie osiągniemy.
 
Ad. pkt 9. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach na działalność Starosty Sejneńskiego.
 
            Pan E. Kuklewicz – uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, która rozpatrywała skargę i mam mieszane uczucia. Z wyjaśnień Pana Starosty wynika, że są osoby oczekujące na przyjęcie do WTZ, a okazuje się, że jest jedna oczekująca osoba. Na razie poszukuje się nowych osób chętnych do uczestnictwa w WTZ, ale gdzie oni zostaną rozmieszczeni. Warsztaty posiadają w wyposażeniu komputery, których nie mogą ich używać, bo nie mają pomieszczenia, aby je rozstawić. Mówi się o pozyskiwaniu środków z zewnątrz. Każdej naszej jednostce można zadać pytanie, czy pozyskują dodatkowe środki na wystarczającym poziomie. Co Pan Starosta zrobił, aby ta kwota dopłaty była mniejsza. Regionalne Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych nie jest partnerem do rozmów dla Gmin o pozyskanie od nich środków. Gminy nie mogą dać pieniędzy dla Stowarzyszenia, to Starosta powinien z Gminami podpisać stosowne porozumienie. Stowarzyszenie wysyłało pisma do Gmin, ale Wójtowie pisma odrzucili, bo Stowarzyszenie jest instytucją pozarządową i nie mogą dla niego przekazać pieniędzy. Skarga w pewnym sensie jest zastanawiająca. Czy ze wszystkich stron były poczynione właściwe działania. Ile osób może opuścić WTZ i rozpocząć pracę? Myślę, że niektóre działania budziły pewne obawy Stowarzyszenia . Działania Starosty nie były w pełni jasne.
 
            Przewodniczący Rady Powiatu – moim zdaniem nie wszystkie strony postępowały właściwie. Musimy współfinansować WTZ. Na Walnym Zebraniu Stowarzyszenia słyszę zarzut, że Zarząd Powiatu chce zlikwidować WTZ, a to nie ma miejsca. Zarząd Powiatu ani Rada Powiatu nie ma takiego prawa.
 
            Pan Starosta – zgadzam się z tym, że skarga jest zastanawiająca. Skarga jest rzeczą bardzo wielką. Chce się coś zrobić, to się za to „obrywa”. Zarząd Powiatu kilkakrotnie spotykał się z Prezesem Stowarzyszenia. Rada Powiatu zabezpieczyła środki na działalność WTZ i są podpisane porozumienia. Te pieniądze w 2009 r. zostaną przekazane wcześniej. Nie zgadzam się z tym, że Gminy nie mogą przekazać pieniędzy na WTZ; pieniądze tam były przygotowane, ale potrzeby był krok ze strony Stowarzyszenia. Zapytaliśmy specjalistów, którzy prowadzą już takie WTZ, co nie oznacza, że chcemy oddać WTZ dla innego podmiotu. Nie prowadziliśmy żadnych rozmów na temat zerwania umów na pomieszczenia. Prowadzone były tylko luźne rozmowy z Dyrektorem SP ZOZ w Sejnach, czy będzie można pozyskać dodatkowe pomieszczenia dla WTZ w razie takiej potrzeby.  W Stowarzyszeniu działają też osoby pełnosprawne, które mogą przyjść, porozmawiać. Żeby kwota dofinansowania była niższa, to można napisać wniosek o pozyskanie pieniędzy. 27 marca mija kolejny termin składania wniosków. Chcemy napisać, chcemy pomóc, ale potrzebni są nam pracownicy Warsztatów, którzy później zrealizują założenia. Od razu się krzyczy, że to się nie uda, że nie można, a może dajcie się nam wykazać. Może te 50 tys. zł będzie wkładem własnym, a pozyska się 150 tys. zł. Nie trzeba od razu krzyczeć, że nie uda się pozyskać pieniędzy z zewnątrz. Jesteśmy świadomi, że ta kwota każdego roku będzie wzrastać. Chciałbym, abyśmy traktowali się jak partnerzy. Nasze szkoły też będą realizować duży projekt, udało się pozyskać. My to podpisaliśmy, szkoły zrealizują. Pomóżcie nam zdobyć ten pierwszy tysiąc, a my wam pomożemy zdobyć kolejne pieniądze. Wysłaliśmy pisma i pozgłaszały się kolejne osoby, które chcą uczestniczyć w Warsztatach. Jeśli nazbiera się więcej chętnych do uczestnictwa, to będzie to można rozszerzyć; w pierwszej kolejności będziemy rozmawiać ze Stowarzyszeniem, a jeśli nie będzie możliwości, to również z innymi podmiotami. Zauważcie, że my nie pytamy kierownictwa Stowarzyszenia, czy Warsztatów skąd wziąć pieniądze na rozszerzenie działalności. Może wtedy będziemy musieli dołożyć 150 tys. zł i my od tego się nie odwracamy. Działania w WTZ są bardzo pozytywne, ale są też niedociągnięcia, o których dzisiaj nie będę mówił. Najbardziej pozytywne jest to, że przy tych skromnych warunkach, przy takich skromnych finansach prowadzone są takie działania, szczególnie chylę czoła pracownikom Warsztatów. Rada Powiatu i Zarząd Powiatu ma prawo szukać nowych rozwiązań. Kończy się rekontrola w WTZ, niebawem będzie protokół, będą również zalecenia. W tej chwili, w związku z tym, że jesteśmy posądzani o niewłaściwe działania, to wyniki ubiegłorocznej oraz tegorocznej kontroli oraz zalecenia pokontrolne zostaną przedstawione dla Podlaskiego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, po to, aby oni się temu przyjrzeli i ustosunkowali. My próbowaliśmy w zeszłym roku kilkakrotnie rozmawiać, ale to nic nie dało, więc zapytaliśmy specjalistów, czy nasze myślenie jest prawidłowe.
 
            Pan E. Kuklewicz – na dzisiejszej Sesji mamy gości, radnych oraz Prezesa i Członków Zarządu Stowarzyszenia. Może Pan Prezes ustosunkuje się do tego wszystkiego i niech przedstawi swoją działalność.
 
            Przewodniczący Rady – my nie negujemy działalności Stowarzyszenia. Naszą kompetencją jest przyjrzenie się, w jaki sposób rozdysponowane są środki, które przekazujemy.
 
            Pan K. Kozakiewicz – Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych – chcę powiedzieć dlaczego ta skarga została napisana. Problem powstał wtedy, gdy Powiat musiał dopłacać do działalności WTZ – w 2007 r. My tej dopłaty, jako Stowarzyszenie, nie domagamy się. Ustawa o rehabilitacji wskazuje, że samorządy mają dokładać do funkcjonowania WTZ. Była sytuacja, że Powiaty miały dokładać 10-20 i 30%. Chodziliśmy i protestowaliśmy żeby te środki zostały zmniejszone. Rząd wziął to pod uwagę i zmniejszył kwotę dopłaty przez samorządy. W związku z tym, samorządy miały się do tego przygotować. Nie wszystkie samorządy płacą, ale większość bez problemów dopłaca do funkcjonowania WTZ. Nie można zdobyć pieniędzy z programów na ten cel, z tego względu, że te środki muszą być zaplanowane w urzędzie i one mają sukcesywnie do nas wpływać i my wtedy wiemy jak nimi gospodarować. W ubiegłym roku i w 2007 środki przyszły w dwóch transzach a druga 10 grudnia. My nie możemy wtedy ich wykorzystać. Gdybyśmy te pieniądze dostawali tak jak z PFRON, to wtedy możemy je skrupulatnie podzielić i przeznaczyć je np. na podwyżki, bo rzeczywiście pracownicy zarabiają niewiele. Teraz nawiążę do tego, co nas skłoniło do napisania tej skargi. Nas skłoniło, to że Pan Starosta w roku 2007, jak miały iść wpłaty powiedział, żeby zlikwidować WTZ. Były dyskusje, były spotkania na temat zdobywania środków. W 2008 r. usłyszeliśmy, że na posiedzeniu Rady SP ZOZ Pan Starosta powiedział, że chce przekazać WTZ dla Caritas. Był tam nasz członek Zarządu Stowarzyszenia. Potem było spotkanie z przedstawicielami Caritas, my nie wiedzieliśmy, że takie rozmowy są prowadzone. Zebrał się Zarząd Stowarzyszenia i postanowił, że zostanie napisana skarga. Nie będę tu mówił o innych działaniach. Niektóre stwierdzenia, które zostały powiedziane, nas bolą. Wiele spraw jest poruszanych na Sesjach Rady czy Komisjach na które nie mamy zaproszenia. Na dzisiejszą Sesję też nie mieliśmy zaproszenia. Głównym celem Stowarzyszenia jest bronić przed nieprawidłowymi działania władz. Te działania uważaliśmy za groźne i niebezpieczne dla WTZ. Środki które pozyskało Stowarzyszenie na funkcjonowanie Warsztatów w 2002 roku, są przypisane do Stowarzyszenia – do jednostki prowadzącej Warsztaty. Teraz jest taka sytuacja, gdyby Rada Powiatu podjęła uchwałę, że likwiduje WTZ, to środki musiałyby wrócić do Warszawy.
 
            Przewodniczący Rady Powiatu – to, że się szuka nowych możliwości, to nie jest źle. Jeśli chodzi o zaproszenia na Sesję, to chcę powiedzieć, że Stowarzyszeń w Sejnach jest bardzo dużo i to nie są nasze jednostki, więc nie ma takiego obowiązku zapraszać na Sesję. Jeśli będzie wola, to będziecie otrzymywać te zaproszenia na Sesję.
 
            Pan Starosta – w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w art. 10b ust. 2b jest zapis „Procentowy udział w kosztach, o których mowa w ust. 2a, może być zmniejszony, pod warunkiem znalezienia innych źródeł finansowania, przeznaczonych w szczególności na rozwój działalności warsztatów”. Samorząd Augustowski nie zabezpieczył środków w swoim budżecie na działalność WTZ oni nie przekazuje pieniędzy.  Stowarzyszenie w Sejnach pozyskuje pieniądze z wpłat z 1%, z nawiązek sądowych i innych wpłat, tego jest dosyć dużo. Niektóre stowarzyszenia przekazują te właśnie pieniądze jako wkład własny.
 
            Przewodniczący Rady Powiatu – Sesje Rady Powiatu są zawsze otwarte i każdy ma prawo wstępu.
 
            Pan J. Nazaruk – członek Zarządu Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach – oczywiście Sesja jest zawsze otwarta, ale chcieliście Państwo załatwić skargę poza naszymi plecami. Przy pisaniu tej skargi, nie miałem pewności czy jest potrzebne. Myślałem, że to samo się ureguluje. Teraz wiem, że była konieczna, po to żeby władza tego regionu pochyliła się nad działaniem na rzecz osób niepełnosprawnych , a również nad działaniem organizacji pozarządowych, które istnieją tutaj. Ich działanie jest traktowane jest tak, jakbyśmy my coś od władzy chcieli dostać. Władze są po to, aby popierać każdą inicjatywę pozarządową, każde działanie i mówienie o organizacji pozarządowej, pożytku publicznego, która wyręcza władzę w pełnieniu niektórych swoich funkcji, że siedzi w błogim „niezrobieniu” (cytuję Pana Przewodniczącego), jest uważam nadinterpretacją. Gdyby ta organizacja nie funkcjonowała i siedzielibyśmy „w nierobieniu”, to członków Zarządu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków by wyrzuciło. Ponadto władza przyszła na Walne Zebranie Stowarzyszenia i mówi, że Stowarzyszenie jest super, ale są nieodpowiedni ludzie na stanowiskach. Jest to nadinterpretacja swoich możliwości. Stowarzyszenie działa na swoich własnych prawach. Jeśli Walne Zebranie nie jest temu poświęcone, to uważam, że Pan Starosta nie powinien tego mówić, chyba że reprezentuje pogląd Zarządu, który za nim stoi. Ja mam takie pytanie, czy Zarząd Powiatu zebrał się na zebraniu i ustalił, że ludzie zarządzający Stowarzyszeniem są niewłaściwymi ludźmi na tych stanowiskach? Mam pytanie do Pana Przewodniczącego, jeśli Pan nie zaprzeczył temu zdaniu Starosty, dlaczego Pan nie powiedział, że Rada ma inne zdanie. Teraz już wiem, że skarga była potrzebna, nawet jeśli Państwo uznacie, że ta skarga jest bezzasadna, to dobrze, że odbyła się ta debata. Dobrze, że zostaliście Państwo zapoznani ze specyfiką działalności WTZ, z zasadami finansowania, że była możliwość poznania waszych planów na przyszłość, wasz stosunek do osób niepełnosprawnych.
 
            Przewodniczący Rady – na Walnym Zebraniu Stowarzyszenia, ja Panu Prezesowi zagwarantowałem, że Rada Powiatu nie jest zainteresowana likwidacją Warsztatów. W imieniu Rady to powiedziałem. Natomiast, to co powiedział Starosta, że będziemy szukali możliwości pozyskiwania środków, to od tego nie odstąpimy i myślę, że za tym stoi również Zarząd Powiatu. Prawdą jest, że zainteresowaliśmy się działalnością WTZ i nie będziemy w stosunku do tego bierni.
 
            W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13 radnych: 10 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosu, 2 radnych było przeciwko, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/169/09 z dnia 25 marca 2009r. w sprawie rozpatrzenia skargi Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach na działalność Starosty Sejneńskiego /zał. nr 10/.
 
Pan Lech Kulesza wyszedł z sali obrad.
 
Ad. pkt 10. Podjęcie uchwały w sprawie: zabezpieczenia środków na inwestycję realizowaną w ramach nadkontraktacji Priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
 
Pan Starosta - wniosek na tą inwestycję został złożony w 2005 r. My robimy inwestycje, tam, gdzie jest możliwe pozyskanie środków.
 
            Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.
            Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
 
W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13 radnych: 12 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 1 radny  wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/170/09 z dnia 25 marca 2009r. w sprawie : zabezpieczenia środków na inwestycję realizowaną w ramach nadkontraktacji Priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006  /zał. nr 11/.
 
Ad. pkt 11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2009 r.
 
            Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.
 
            Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
 
            W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13 radnych: 12 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/171/09 z dnia 25 marca  2009r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2009  r. /zał. nr 12/.
 
 
Ad. pkt 12. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach. 
 
            Z-ca Komendanta Policji przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Policji w Sejnach za rok 2008 r. /zał. nr 13/.
            Do sprawozdania uwag nie wniesiono.
           
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.
           
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
            W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13 radnych: 13 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/172/09 z dnia 25 marca  2009r. w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach   /zał. nr 14./.
 
Ad. pkt 13. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach.
 
            Pan R. Gałdzewicz – Z-ca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy w 2009 r. /zał. nr 15/.
 
Uwag do sprawozdania nie wniesiono.
 
            W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13 radnych: 13 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/173/09 z dnia 25 marca 2009r. w sprawie rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach  /zał. nr 16/.
           
Ad. pkt 14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2009 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
           
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
            W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13radnych: 13radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVI/174/09 z dnia 25 marca 2009 r.  sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w 2009 r. w ramach środków PFRON/zał. nr 17/.
 
 
Ad. pkt 15. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.
 
            Przewodniczący Rady wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych za reklamę uznaje się nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi, niebędący znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach lub znakiem informującym o obiektach użyteczności publicznej ustawionym przez gminę.
 
            Pan Starosta – poprzednia uchwała podjęta była w roku 2002.
                       
W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 13 radnych: 13 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, nikt nie wstrzymał się od głosu, głosów przeciwnych nie było.
 
            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XXVII/175/09 z dnia 25 marca 2009 r. zmieniająca uchwałę w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych/ zał. nr 18/.
 
Ad. pkt 16Informacja o stanie bezrobocia w Powiecie Sejneńskim oraz funkcjonowaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach w 2008 r. /zał. nr 19/.
 
            Przewodniczący Rady – pytanie do Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach – kto przeprowadził ostatnią kontrolę w PUP oraz jakie dokumenty zostały przez nich zabezpieczone?
 
            Pani W. Myszczynska – p.o. Dyrektora PUP w Sejnach – nie jestem władna, aby mówić o tym kto przeprowadził kontrolę, natomiast zostały zabezpieczone dokumenty za lata 2001-2008, to jest z czasu prowadzenia Urzędu przez Pana Jacka Kozakiewicza.  
 
            Pan Starosta – kontrola to wynik działania Prokuratury. Protokół przeprowadzony przez naszych pracowników został przesłany do Prokuratury w Augustowie i stąd działania.
 
            Pani Dyrektor PUP – brak tych dokumentów nie komplikuje nam pracy i na bieżącą działania są prowadzone.
 
            Więcej uwag i pytać do sprawozdania nie wniesiono.
 
Ad. pkt 17. Informacja o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach za 2008r. /zał. nr 20/.
 
            s. Dyrektor DPS w Sejnach – przeprowadzane są u nas kontrole, które mobilizują nas do dalszych działań. W 2008 r. wykonano dodatkowe wyjście ewakuacyjne. Połączono I piętro ze skarpą za pomocą mostka. Prace te sfinansowano ze środków Zgromadzenia. Planujemy usunąć ze ścian w pokojach boazerii, wyłożyć podłogi wykładziną i odnowić pomieszczenia. Na początku grudnia 2008 r. przystąpiliśmy do konkursu na dalsze prowadzenie DPS dla Dorosłych. 5.01.2009 r. została podpisana umowa pomiędzy Starostwem Powiatowym a Zgromadzeniem. Termin realizacji ustalono na okres od 1.01.2009  do 31.12.2013 r. Obecnie mamy 26 mieszkanek, z czego 18 dotowanych jest z budżetu państwa a 8 z samorządu.
 
            Pan Starosta – z przyjemnością podpisywaliśmy umowę. Kompleksowa opieka dla przebywających tam osób. Przy DPS można założyć stowarzyszenie i wtedy będzie dla nich można przekazywać pieniądze.
 
            Uwag i pytań do sprawozdania nie było.
 
Ad. pkt 18. Informacja z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sejnach za 2008 rok /zał. nr 21/.
 
            Uwag ani sprawozdań ani pytań nie wniesiono.
 
           
Ad. pkt 19. Odpowiedzi na interpelacja i zapytania Radnych.
 
            Pan J. Polens – p.o. Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach – jestem mile zaskoczony, że te interpelacje są tylko z dwóch gmin, bo  wszystkie drogi powiatowe są w bardzo złym stanie. Droga na Świackie jest w bardzo dobrym stanie w porównaniu do innych. W tej chwili na drogach żwirowych nic nie można zrobić, bo wysypanie żwiru na to błoto nic nie da, tylko spotęguje więcej błota. Pracuję już 10 lat w tej branży. Drogi żwirowe i gruntowe nigdy nie były przedmiotem inwestycji. Ciągle tylko roimy asfalty nowe, zapominamy o drogach gruntowych i żwirowych oraz o istniejących asfaltach, które też już są w złym stanie. Niektóre z nich trzeba chyba będzie przekwalifikować z dróg asfaltowych na drogi żwirowe. Jeżeli przynajmniej przez jeden rok nie zrezygnuje się z asfaltowania dróg, to nie poprawimy tych dróg. Takie miejscowe przeżirowywanie nic nie da. To wynika jednak z możliwości finansowych, nie mamy zapisane tego w budżecie. Rozumiem, że nasz budżet jest taki jaki jest. Wiem, że mamy do wyboru, albo odkładamy na jakiś czas inwestycje i bierzemy się za te drogi żwirowe i gruntowe, albo będziemy mieli taki stan jaki jest. W tym roku spotęgowały ten stan dróg nietypowa wiosna.  Jeszcze zamróz trzyma, ziemia nie wchłania wilgoci i dlatego jest taki stan dróg.
 
            Pani G. Andrulewicz – kiedy Pan, Panie Kierowniku jechał tą drogą? Trzeba ją zobaczyć i wtedy mówić, że jest dobra.
 
            Pan Kierownik – ja nie muszę tą drogą jechać, ja wiem jaka ona jest. Ja nie mówię, że ona jest dobra, bo tam są wyboje, ale jest na tyle dobrze, że droga ta posiada podłoże kamienne, jest ona twarda. Są drogi, po których trudno jest przejechać. Mam w planie, jak już wszystko wyschnie, to Wójtowie powiedzieli, że udostępnią żwir i na ile środków starczy z budżetu PZD, to przeżwiruję drogi taką grubszą warstwą. Każdy narzeka, że zostały zrobione koryta, ale one zawsze były, one nie powstały w ostatnim czasie. Tyle mogę odpowiedzieć w tej sprawie.
 
            Pani G. Andrulewicz – ja potrzebuję odpowiedzi na piśmie.
 
            Pan Starosta – spokojnie podejdźmy do problemu. Jeśli chodzi o drogi żwirowe, to będziemy rozmawiać z Kierownikiem PZD. Myslę, że społeczności lokalne trochę nam pomogą i trzeba zdjąć pobocza, zrzucimy je na środek. Tam jest żwir. Kamienie się usunie, nada się profil. Jeżeli woda będzie spływała na boki to sytuacja zostanie uratowana. Tak jak mówił Kierownik trzeba będzie trochę, przystopować jeden rok asfalty, wtedy zrobić można drogi żwirowe. Środki unijne nie przewidują mieszanki grysowej, nie przewidują żwirowania, tylko powierzchnie asfaltowe. Jeśli chodzi o drogę Świackie – Bosse – Berżałowce, tu muszę powiedzieć, że Radna obiecała, że jak Starosta jest z tej wsi to do ojca zrobi drogę. Ta droga jest potrzebna mieszkańcom wsi Bosse, częściowo Krejwińc, w Kuklach może jednej osobie, absolutnie Wigrańcom, bo Wigrańce nie mają dojazdu. Berżałowce mają połączenie i w większości korzystają z drogi w Gibach.    To jest kwestia 3-4 rolników, którzy jadą tą drogą. Ja rozmawiałem z tamtymi ludźmi, ja się tam urodziłem i proszę za nich nie decydować. To jest ważny odcinek, bo tam są duże gospodarstwa. Ta droga jest na podkładzie kamiennym. To, co powiedział Kierownik, to nie jest najgorsza droga, ja muszę być obiektywny. W Krasnopolu i w Gibach, czy w stronę PGR drogi są w o wiele gorszym stanie. W tej chwili na tej drodze są wyboje, jest trudno przejechać. Jeżeli w tym roku zrobimy profil, ta droga będzie lepsza. Spróbujemy zrobić profil, trochę będzie wyrwanych kamieni. Ta droga będzie zrobiona. Niektóre odcinki na Krasnopolu trzeba ratować. Przy pomocy Wójtów jest możliwość robienia dróg, jeśli oni udostępnią żwir. Ja mam żwir we własnym gospodarstwie i mogę go dać, o ile grzecznie i spokojnie do tego podejdziecie. Przerwanie asfaltowania, wtedy gdy płyną środki unijne też nie będzie dobre. Zwolenników asfaltowania będzie pewnie więcej niż zwolenników żwirowania. Teraz robimy inwestycję w Puńsku na kwotę ponad 3 mln, a z naszego budżetu idzie 200 tys. Naszą rolą radnych, jest uspokajanie mieszkańców. Nie tak, że Radna zwołuje 5-8 wsi żeby zrobić lincz na Wójcie i Staroście. Takiej współpracy nie chcemy. Będę prosił Kierownika żeby zsunąć zbocza, żeby woda mogła spłynąć. Zmiana ustawy o uzgodnieniach środowiskowych spowodowała przesunięcie budowy tej drogi na rok 2010. Do Państwa Ludorfów ma być zrobiona droga betonowa, 30 cm betonu na 5 m szerokości. Z dzisiejszej mojej rozmowy z Prezesem firmy budującej wiatraki wynika, że inwestycja rozpocznie się w 2010 r. Jeśli w 2012, to proszę o pisemną informację. W kwietniu będę w Warszawie i tez będę na ten temat rozmawiał. Pan Niedźwiedź, nasz autorytet, uzgodnił budowę wiatraków i to jest kontynuowane, a teraz mamy ładować w tą drogę własne środki. Ten asfalt, który ewentualnie my byśmy położyli, to i tak by był rozebrany, bo ferma wiatrakowa musi robić podkład betonowy. W związku z tym zróbmy nawierzchnię profilowaną i poczekamy. Jeśli firma wiatrakowa nie zrobi tej drogi, to włoży się ją w „Schetynówki” jeśli Rada uzna, żeby ten a nie inny odcinek drogi robić. Ta droga jest ujęta w ramach naszych życzeń.
 
            Pani G. Andrulewicz – chcę sprostować, że to nie ja obiecałam tą drogę, tylko na spotkaniu mieszkańców kilku wsi był Starosta, Przewodniczący Rady i Członek Zarządu i to wyście obiecali. Ja nie organizuję, na Panu żadnego linczu i nie życzę sobie takich określeń.
 
            Przewodniczący Rady – faktem jest, że byliśmy na tym spotkaniu. Dokumenty są, że droga będzie remontowana przez firmę budującą wiatraki. To co się dzieje, to nie jest naszą winą.
 
 
Ad. pkt. 20. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
 
            Pan E. Kuklewicz – przypomnę Kierownikowi PZD żeby przyjrzeć się odśnieżaniu dróg, ponieważ mieszkańcy widzą i informują. Podjęliśmy dzisiaj uchwałę odnośnie reklam przy drogach powiatowych. Na Komisjach było, że wiele budynków znajduje się w pasie drogowym dróg powiatowych. W zeszłym roku wydaliśmy dużą sumę na wykupienie gruntów od rolników. Budynków nie przesuniemy, ale żeby ułatwić rolnikom załatwienie tej sprawy, np. odsprzedać ten grunt dla właściciela. Może jest możliwość zamiany.
 
            Pan J. Polens – jeżeli chodzi o budynki w pasie drogowym, to analizowaliśmy i w mieście Sejny nie będzie takiego przypadku, że będziemy pobierać opłaty. Jeśli reklama będzie wisiała płasko na ścianie, to opłat nie będziemy pobierali. My bazujemy na mapach zasadniczych, na których widać, jak stoi budynek. Szczególnie chodzi o reklamy w Gminie Puńsk, gdzie reklamy stoją przy drogach. Przy ul. Piłsudskiego w Sejnach reklamy wiszą płasko na budynkach. Główny powód podjęcia uchwały jest obniżenie stawek. Ponadto ustawa o drogach publicznych nakłada obowiązek podjęcia takiej uchwały.
 
            Pan J. Miszkiel – Prezes Stowarzyszenia Sołtysów Powiatu Sejneńskiego – w poprzedniej kadencji byłem radnym. Zarząd Powiatu poprzedniej kadencji robił drogi tylko w mieście Sejny. Każda droga i ulica w mieście Sejny, która jest zrobiona, jest drogą powiatową. Burmistrz nie zrobił nic. Wszystko zrobiło Starostwo Powiatowe. Ale zapomniano o wsiach. Chciałem powiedzieć, że na razie nie ma skarg od rolników, ale myślę, że jeszcze będą, że rolnicy będą domagali się odszkodowania za straty, które ponieśli. Rolnik nie ma ubezpieczenia na wypadek, że mleczarnia do niego nie dojedzie. Żaden z rolników nie ma ubezpieczenia za drogi. Mlekpol wysłał interpelację do Dyrekcji Dróg Generalnych, że to właściciel drogi odpowiada jak mleczarnia nie dojedzie do gospodarza. Gdy był składany wniosek na drogę w Puńsku, to prosiłem poprzedni Zarząd Powiatu, aby złożono też wniosek na drogę w Bossych. Teraz by można było remontować i tą drogę. Moja prośba w imieniu Sołtysów Powiatu Sejneńskiego, aby zwrócić uwagę na drogi żwirowe. Jeszcze jedna sprawa, czy Rada i Zarząd Powiatu słyszeli, jaki sprzęt został zakupiony do SPZOZ.
 
            Pan S. Jastrzębski – uważam, że ta droga w Bossych musi być zrobiona, bo tamtędy dojeżdża nasza młodzież.
 
            Pan Starosta – będę rozmawiał z Wójtami i będziemy szukać złotego środka. Jest porozumienie między Kierownikiem a Wójtem Krasnopola, że będą wspomagać się nawzajem. Będzie żwir. Również na terenie Gminy Giby i Sejny myślę, że nie będzie problemu. Będzie można pożwirować. Będąc w Warszawie będę rozmawiał na temat budowy wiatraków. Tam są etapy stawiania tej fermy wiatrakowe, zakończenie jest w 2012 ale wcześniej będą robione podkłady betonowe i to się rozpocznie w 2010.
 
            Pan S. Jastrzębski – może Mlekpol dołoży do remontu tej drogi?
 
            Pan J. Miszkiel – Prezes Stowarzyszenia – na dzień dzisiejszy Mlekpol mleka nie odbiera, tylko prywatna firma. Przewoźnikowi Mlekpol płaci duże pieniądze. To pytanie powinno być zadane przewoźnikowi. Być może jakieś środki będzie mógł przekazać.
 
            Pan W. Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ w Sejnach – wniosek, który złożyliśmy w zeszłym roku do RPO na 1 mln 400 tys. zł i został pozytywnie zaopiniowany. Musimy z własnego budżetu dołożyć 145 tys. zł do realizacji. Aparat do leczenia nerek na razie jest dzierżawiony, ale niebawem będziemy ogłaszać przetarg na zakup takiego sprzętu. Sprzęt ten ratuje nerki dla osób po wypadkach. To urządzenie utrzymuje funkcje życiowe człowieka.
 
            Przewodniczący Rady – przypominam radnym o konieczności składania oświadczeń majątkowych do końca kwietnia bieżącego roku.
 
Ad. pkt. 21.
 
            Przewodniczący Rady podziękował za przybycie i zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam obrady XXVII Sesji Rady Powiatu”.
 
 
       Protokołowała                                                                                         Przewodniczył
 
Katarzyna Mikłaszewicz                                                                                    Jan Łuba
 
        
        
 
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Mikłaszewicz - Biuro Rady Powiatu w Sejnach

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2009-04-29

Data modyfikacji: 2009-04-29

Opublikował: Henryka Ropel

Data publikacji: 2009-04-29