Ogłoszenie o projekcie na zajęcia pozalekcyjne

Starostwo Powiatowe w Sejnach otrzymało dofinansowanie w wysokoćci 42757,00 zł. z Kuratorium Oświaty w Białymstoku na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych w szkołach:

- Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach,

- Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sejnach.

W Zespole Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach podjęte zostaną działania mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży oraz podniesienie wiedzy beneficjentów na temat Unii Europejskiej, tj.:

- zapoznanie z najważniejszymi wydarzeniami Europy,

- przedstawienie sławnych postaci osób zasłużonych dla jej rozwoju Europy, twórczości malarskiej i pisarskiej, charakterystycznej dla poszczególnych krajów, zwyczaje i obrzędy, potrawy i tańce narodowe,

W ramach projektu uczniowie opracują logo grupy, nauczą się tworzenia scenariuszy i dekoracji, które potem wykorzystają podczas akademii z okazji „Dnia Europy”, które przedstawią na forum szkoły, oraz zamieszczą na stronach internetowych. Uczniowie podczas zajęć będą przygotowywać quizy, krzyżówki tematyczne, założą kącik europejski, oraz przygotują scenariusz finału projektu. W czasie trwania zajęć zostaną wykonane flagi państw należących do Unii Europejskiej. Na zakończenie w ramach projektu zorganizowany zostanie „ Tydzień kultury Europejskiej”, podczas którego odbędzie się konkurs wiedzy o Unii Europejskiej, oraz konkurs piosenki obcojęzycznej. W szkole powołany zostanie Szkolny Klub Europejski. W ciągu całego roku szkolnego będą przygotowywane wystawy, gazetki, zamieszczane będą aktualne wiadomości o Unii Europejskiej w gazetce szkolnej „Żaczek” w rubryce „ EUROżak”. Podczas realizacji zadań wynikających z projektu nauczyciel prowadzący pełni funkcje nie tylko koordynatora, ale przede wszystkim jest wychowawcą. Osoba prowadząca zajęcia jest nauczycielem wiedzy o społeczeństwie. Beneficjentem ostatecznym projektu są uczniowie Zespołu Szkół Techniczno - Rolniczych w Sejnach w liczbie 15 osób. Zajęcia będą realizowane od 10 września 2007 roku do 10 grudnia 2007 roku. Przeprowadzonych zostanie 24 godziny zajęć. Zajęcia będą odbywały się po zajęciach lekcyjnych raz w tygodniu po 2 godziny lekcyjne (90min.)
 
Uczniowie w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sejnach będą mogli uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych z języka polskiego, kulturoznawstwa – teatru, chemii, biologii, geografii oraz z matematyki. Na zajęciach z chemii przewidziane jest utworzenie 8 - osobowej grupy uczniów zainteresowanych chemią, którzy wraz z nauczycielami określą sposób i szczegółową tematykę przeprowadzanych zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem propozycji młodzieży, dotyczących planowanych doświadczeń i pokazów. Następnie uczniowie zapoznani zostaną z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym oraz przeprowadzone będą proste doświadczenia mające na celu wykształcenie umiejętności pracy w zespole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy wykonywaniu doświadczeń. W trakcie prowadzonych zajęć przygotowywana będzie prezentacja multimedialna oraz na zakończenie przedstawiona na forum szkoły.
 
Zajęcia z języka polskiego mają na celu uwolnienie od napięć psychicznych spowodowanych przeciążeniem życia codziennego oraz przygotowanie ucznia do rozumienia i przeżywania tekstów literackich:  
Osiągnięte zostanie to poprzez zajęcia takie jak:

1. Ćwiczenia interpersonalne. "Porozmawiajmy o ...." 

2. "Co nas tworzy?" Klub dyskusyjny.

3. Teksty literackie, które nas kształtują. Ustalenie kanonu.  

4. Analiza dzieła literackiego- wykład uniwersytecki (dr E. Konończuk- Uniwersytet w Białymstoku).  

5. Zwiedzanie uczelni, Wydziału Humanistycznego i biblioteki uniwersyteckiej.   

6. Analiza i interpretacja wybranych tekstów literackich (np. Z. Herberta, Cz. Miłosza, A. Kamieńskiej, S. Barańczaka, K. Wojtyły, J. Twardowskiego).        

7. Świat, w którym żyjemy. Próba opisu (odkrywamy niezwykłość codzienności- rekonesans).    

8. Literatura a życie. Poszukiwanie odniesień.      

9. Zapis rzeczywistości inspirowany literaturą.       

10. Wycieczka do teatru Narodowego w Warszawie (Jak to robią profesjonaliści?).   

11. "My w kulturze". Prezentacja efektów pracy członków koła humanistycznego.     

 
Warsztaty teatralne mają na celu aktywne uczestnictwo w kulturze oraz poznanie metod pracy uczelni teatralnej. Osiągnięte to zostanie poprze zajęcia pozalekcyjne (28 godzin) z :
- historia teatru                                          (2 godz.)
- teoria znaku teatralnego                         ( 1 godz.)
- kwestionariusz do analizy inscenizacji    ( 1 godz.)
- wymowa i emisja głosu                           ( 4 godz.)
- warsztaty teatralne                                  (10 godz.)
- ćwiczenia parateatralne                           ( 2 godz.)
- scenografia teatralna                                (4 godz.)
- spotkania z artystami                               ( 4 godz.)
- wycieczka jednodniowa do teatru (12 godz.), udział w spektaklu oraz wizytę w szkole teatralnej.
 
Uczniowie na zajęciach pozalekcyjnych z historii uczestniczyć będą w zadaniach w postaci referendum szkolnego, spotkania z radnym, sesji mini-parlamentu, uczestniczyć w debacie na temat "formy uczestniczenia obywatela w życiu publicznym", co wykształci w uczniach umiejętność dostrzegania problemu oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy.
 
Zajęcia pozalekcyjne z matematyki, biologii, geografii mają na celu przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Mają przede wszystkim;
  1. Rozwinąć umiejętności samodzielnego i sprawnego korzystania z różnorakich źródeł informacji (słowniki, literatura naukowa, roczniki statystyczne, internet, atlasy),
  2. Zachęcić do konstruowania narzędzi pomocnych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy,
  3. Gromadzić opracowane i archiwizować zebrane materiały przygotowane samodzielnie przez uczniów,
  4. Rozwijać umiejętności atrakcyjnego prezentowania własnej wiedzy,
  5. Kształtować umiejętności rozwiązywania zadań maturalnych,
  6. Dokonywać samooceny ucznia poprzez analizę rozwiązanych zadań zgodnie z modelem odpowiedzi z dostrzeżeniem mocnych i słabych stron własnych umiejętności,
  7. Kształtować pozytywną motywację do podejmowania zadań wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi,
  8. Rozwijać umiejętności planowania i organizowania pracy własnej.
 
Na zajęciach pozalekcyjne z w-f uczniowie zapoznani zostaną z niższymi zagadnieniami z zakresu:
bezpieczeństwa i odpowiedzialność za zdrowie własne i innych:
  • Przepisy gier i zabaw sportowych
  • Zasady bezpieczeństwa na zajęciach(indywidualnie i grupowo)
  • Zasady używania sprzętu sportowego i przyborów
  • Samodyscyplina, samokontrola i asekuracja przy wykonywaniu ćwiczeń
  • Podstawowe nawyki higieniczne(czystość ubrania i ciała, zmiana stroju po zajęciach, hartowanie organizmu
  • Wpływ aktywności ruchowej na organizm.
  • Wypoczynek czynny i bierny
Gry zespołowe:
  • Udział i organizacja zawodów, turniejów rekreacyjno-sportowych
  • Zasada fair play
  • Podstawy taktyki gier sportowych
  • Gry uproszczone, szkolne i właściwe
Koszykówka:
  • Ćwiczenia , gry i zabawy kształtujące umiejętność prawidłowego kozłowania, poruszania się z piłką i bez piłki po boisku, zwody, podania, chwyty, rzuty do kosza, nauczanie obrony każdy swego
Piłka siatkowa:
  • Ćwiczenia, gry i zabawy kształtujące umiejętność przyjęcia prawidłowej postawy siatkarskiej, poruszanie się po boisku, odbić górnych i dolnych. Ćwiczenia zagrywki, przebicia atakującego, przyjęcia piłki z zagrywki, zastawiania, rozegrania piłki na trzy.
Unihokej:
  • Ćwiczenia, gry i zabawy kształtujące umiejętności poruszania się po boisku, prowadzenia piłeczki kijem, przyjęcia, podania i strzały na bramkę, technika bramkarza.
Piłka nożna:
  • Ćwiczenia, gry i zabawy kształtujące umiejętność prowadzenia piłki w biegu, poruszanie się z piłką i bez piłki po boisku, przyjęcia i podania piłki, strzały na bramkę, technika gry bramkarza, ćwiczenia nauczające odbierania piłki przeciwnikowi.
Gry i zabawy rekreacyjne:
  • Gry i zabawy-wybijanka, kometka, dwa ognie, kwadrant, tenis stołowy, dart
  • Ścieżki zdrowia
  • Udział i organizacja turniejów szkolnych
  • Uczestnictwo w wycieczkach rekreacyjno-sportowych (basen)
Program wiedzy o społeczeństwie w Zespole Szkół Techniczno-Rolniczych obejmuje dwanaście zagadnień tematycznych, z czego większość to praca samodzielna beneficjentów. Zadania wykonywania wykonują beneficjenci przy pomocy komputera, map, plakatów itp. Nauczyciel prowadzący podaje temat zajęć i narzędzia do ich realizacji. Grupa zostaje podzielona na zespoły do poszczególnych działań np. zespół plastyczny, informatyczny, pisarski. Na zakończenie poszczególnych zajęć tworzy się mapę omawianych państw. 
Nazwa zadania:
  1. Europa da się lubić, czyli co dobrego wynika z bycia Europejczykiem? (wrzesień 2007r.).
  2. Pocztówka z podróży po Francji i Belgii. Francja i Belgia kraje niesłychanej różnorodności (wykonanie flagi Francji i Belgii); (wrzesień 2007 r.).
  3. Cypr – śladami Afrodyty. Holandia – Bywają wędrowcy, którzy mylą kwiaty z gwiazdami (wykonanie flagi Cypru i Holandii), Bułgaria – obiekty na liście UNESCO. Rumunia – Bukareszcie plecakiem po Bukareszcie i muzyką (wykonanie flagi Bułgarii i Rumunii); (wrzesień 2007r.).
  4. Niemcy – kolebka walca Wiedeńskiego i nie tylko… Luksemburg – Wielkie Księstwo (wykonanie flagi Niemiec i Luksemburga); (październik 2007 r.).
  5. Włochy – państwo z Papieżem w tle wśród czterech mórz. Wielka Brytania – William Shakespeare, wykonanie flagi Włoch i Wielkiej Brytanii); (październik 2007r.).
  6. Zielona Irlandia. Święty Patryk, patron Irlandczyków. Wirtualna wyprawa rowerowa do Danii (wykonanie flagi Irlandii i Danii); (październik 2007r.).
  7. Grecja – państwo bogów Olimpu. Hiszpania – kraj Basków (wykonanie flagi Grecji i Hiszpanii); (październik 2007r.); Słowenia – Adriatyk. Nurkowanie, sporty ekstremalne. Węgry – państwo z największym jeziorem w   Europie (wykonanie flagi Słowenii i Węgier); (listopad 2007r.).
  8. Portugalia kraina różnorodności stylów architektonicznych. Australia – kangur to nie tylko konkurs matematyczny (wykonanie flagi Portugalii i Australii); (listopad 2007r.).
  9. Finlandia – tropem świętego Mikołaja. Szwecja – śladami Alfreda Nobla (wykonanie flagi Finlandii i Szwecji); (listopad 2007r.).
  10. Czechy – pocztówka z Pragi nocą. Estonia jako republika (wykonanie flagi Czech i Estonii); Malta – Międzynarodowy Festiwal Teatralny. Słowacja – podróż po krainie jaskiń, zamków, skalnych miast (wykonanie flagi Malty i Słowacji); ( listopad 2007r.).
  11. Opracowanie prezentacji multimedialnej z przeprowadzonych zajęć zatytułowanej „ Wędruj z nami Europejczykami!”; (grudzień 2007r.).
  12. Z muzyką po Europie. Koniec podróży zapraszamy ponownie (stworzenie scenariusza apelu podsumowującego realizację projekt i zaprezentowanie go na forum szkoły); (grudzień 2007r.).
Na zakończenie projektu uczniowie zorganizują „Tydzień Kultury Europejskiej”, podczas którego odbędzie się konkurs wiedzy o Unii Europejskiej oraz, konkurs piosenki obcojęzycznej, oraz zaprezentują dorobek swojej pracy. W trakcie trwania projektu jak tez po jego zakończeniu uczniowie nadal będą przygotowywać wystawy, gazetki, zamieszczać będą wiadomości i ciekawostki o krajach Unii Europejskiej w gazetce szkolnej „Żaczek” w rubryce „EUROżak. Młodzież przygotuje 10 tematycznych ulotek, po jednej z każdego omawianego tematu – Państwa (czas realizacji – wrzesień – grudzień 2007).
 
Zespół Szkół Ogólnokształcących
Na zajęciach z chemii dokonany zostanie podział uczniów na grupy, ustalona zostanie tematyka i podział zadań - 2 h; ćwiczenia przygotowujące, wdrażające - 8 h; ćwiczenia pokazowe - 10 h; pokaz - 2 h. Zajęcia realizowane będą w okresie od 10 wrzesień 2007-10 grudzień 2007.
 
Zajęcia pozalekcyjne z języka polskiego będą prowadzone w okresie od 10 wrzesień 2007-10 grudzień 2007r., z poniższych zagadnień:
  1. „Dyskusja na temat miejsca młodych w kulturze” - 4 godziny,
  2. Wycieczka na Uniwersytet w Białymstoku - 10 godzin.
  3. Wykład uniwersytecki - 2 godziny
  4. Analiza i interpretacja tekstów literackich - 30 godzin,
  5. Wycieczka po najbliższej okolicy (Sejny, Krasnogruda, Żegary, urzędy miejskie i gminne) - 5 godzin,
  6. Warsztaty fotograficzne, teatralne, filmowe, plastyczne, literackie) – 4 godziny,
  7. Wycieczka do teatru – 15 godzin,
  8. Prezentacja prac – 4 godziny
Zajęcia pozalekcyjne z kulturoznawstwa – teatru będą odbywały się w okresie od 10 wrzesień 2007r.-10 grudzień 2007r.
1 miesiąc - rozpoczęcie programu; utworzenie zespołu młodzieży chcącej wziąć udział w programie; zapoznanie jej z programem; rozpoczęcie warsztatów; ćwiczenia parateatralne,
2 miesiąc - wyjazd do teatru i szkoły teatralnej; analiza inscenizacji; zajęcia z logopedą; spotkanie z artystą; kontynuowanie warsztatów; ćwiczenia parateatralne,
3 miesiąc - spotkanie z artystą; kontynuowanie warsztatów (przygotowywanie przedstawienia i scenografii);
4 miesiąc - kontynuowanie warsztatów; zakończenie programu –wystawienie inscenizacji.
 
Zajęcia pozalekcyjne z historii będą odbywały się w okresie wrzesień 2007-grudzień 2007, ze szczególnym naciskiem na zajęcia komunikacyjne - 2 h; przygotowanie prezentacji - 8 h; realizacja zadań w grupach - 8 h; prezentacja - 4 h.
 
Zajęcia pozalekcyjne z geografii, biologii, matematyki mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich i małych miasteczek oraz przygotowanie do egzaminu maturalnego. Zrealizowane to zostanie poprzez:
  1. Zorganizowanie grup z uwzględnieniem poziomów (podstawowy, rozszerzony) - do 5 września 2007 r.- (3 x 2 godz.).
  2. Przeprowadzenie cyklu zajęć pozalekcyjnych - 2 godziny w tygodniu dla każdej grupy wrzesień - grudzień 2007 r. (3 x 56 godz.).
  3. Przeprowadzenie egzaminu próbnego - początek grudnia 3 x 5 godz.
  4. Sprawdzenie i analiza prac wyników egzaminu próbnego XII 2007 r. (3 x 20 godz.)
Zajęcia pozalekcyjne z w-f będą odbywały się w okresie wrzesień 2007-grudzień 2007. Zrealizowane zostaną takie działania jak:
1. Zorganizowanie grup z uwzględnieniem poziomów - do 5 września 2007 r.- (3 x 2 godz.),

2. Przeprowadzenie cyklu zajęć pozalekcyjnych - 2 godziny w tygodniu dla każdej grupy wrzesień - grudzień 2007 r. (3 x 1godz. w tygodniu- 51 godz.).                                   

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Sejnach, Wydział Ogólny

Wytwarzający/odpowiadający: Henryka Ropel

Wprowadzający: Henryka Ropel

Data wprowadzenia: 2007-10-08

Data modyfikacji: 2007-10-08

Opublikował: Henryka Ropel

Data publikacji: 2007-10-08