uchw_r_63

Uchwała nr IX/63/07

Rady Powiatu Sejneńskiego

       z dnia   9 sierpnia 2007 r.

     w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne inne niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie związane z realizacją zadań powiatu, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconych zadań.
 
Na podstawie art. 176 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 169, poz. 1420 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się tryb postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne inne niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie związane z realizacją zadań powiatu, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconych zadań.
§ 2. Podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku mogą ubiegać się o udzielenie dotacji z budżetu powiatu na realizację zadań publicznych innych niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie związanych z realizacji zadań powiatu.
§ 3. Podmioty określone § 2 składają wnioski w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4. 1. Wniosek zainteresowanego podmiotu na realizację przeprowadzonego zadania powinien zawierać.
           szczegółowy zakres rzeczowy;
           szczegółową kalkulację przewidywanych kosztów;
           informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych wskazujących na możliwość wykonania realizacji;
           termin i miejsce realizacji;
           informację o posiadanych własnych środkach finansowych oraz uzyskanych z innych źródłach;
           preliminarz wydatków;
           informację o wcześniejszej działalności.
2. Do wniosku powinien być dołączony statut lub inny dokument organizacyjny lub rejestracyjny podmiotu, z którego wynikają jego zadania statutowe oraz pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli.
2. Wniosek powinien zawierać także poświadczenia z urzędu skarbowego oraz ZUS o nie zaleganiu z zapłatą składek oraz obowiązkowych należności publicznoprawnych.
3. Wniosek powinien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione do składania oświadczenia woli w imieniu wnioskodawcy.
4. Starosta może uzależnić nadanie dalszego biegu od złożenia w wyznaczonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.
5. Nie złożenie dokumentów, informacji lub wyjaśnień w terminie spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji w trybie art. 176 ustawy o finansach publicznyc.
§ 5. W przypadku jeżeli na realizację zadania wpłynął więcej niż jeden wniosek w celu efektywniejszego zrealizowania zadania Starosta może ogłosić otwarty konkurs ofert stosując odpowiednio przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§ 6. Decyzję o przyjęciu wniosku lub ofert w ogłoszonym konkursie podejmuje Zarząd Powiatu po rozpatrzeniu wniosku lub ofert i po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady Powiatu uwzględniając w szczególności:
           znaczenie zadania do realizacji celów powiatu;
           wysokość planowanych środków budżetu powiatu przeznaczonych na realizacje zadań zleconych podmiotom, o których mowa w § 2;
           ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do rzeczowego zakresu zadania;
           ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę lub oferenta przy uwzględnieniu informacji zawartych we wniosku lub ofercie;
           analizę wykonania zadań zleconych wnioskodawcy lub oferenta w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji.
§ 7.  1. Zarząd sprządza wykaz podmiotów wraz z zakresem zadań do wykonania oraz wysokością proponowanych dotacji na następny rok budżetowy i dołącza do projektu uchwały budżetowej.
2. Wysokość dotacji dla podmiotów, których wnioski lub oferty zostały pozytywnie ocenione przez Zarząd Powiatu zostaje uwzględniona w projekcie budżetu na rok, w którym zadanie będzie realizowane, w celu zatwierdzenia przez Radę Powiatu.
3. Uchwalony budżet stanowi podstawę do zawarcia umowy jeżeli wpłynął jeden wniosek na realizację zadań publicznych gminy innych niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie lub przeprowadzenia otwartego konkursu w przypadku większej liczby wniosków lub ich braku.
§ 8. 1. W szczególnie uzsadnionych przypadkach do zadań jednorazowych, okazjonalnych lub niezbędnych, których wcześniej nie można było przewidzieć, wnioski mogą być składane w trakcie roku budżetowego.
2. Zarząd Powiatu dokonuje szczegółowej analizy takich wniosków określając zakres zlecenia oraz wysokość dotacji na realizację a w odniesieniu do pozytywnie wstępnie rozpatrzonych po zaciągnięciu opinii właściwej komisji Rady Powiatu przedkłada projekt uchwały Radzie Powiatu.
3. Projekt uchwały powinien wskazywać źródło pokrycia udzielonej w trakcie roku dotacji.
§ 9. 1. Warunkiem zlecenia realizacji zadania publicznego związanego z realizacją zadań wykonywanych przez powiat jest zawarcie przez Starostę pisemnej umowy z wnioskodawcą lub wybranym oferentem jako zleceniobiorcą przyznanej dotacji reprezentowanym przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli.
2. Umowa powinna zawierać w szczególności:
           dokładne oznaczenie stron umowy;
           szczegółowy zakres realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji;
           określenie czasu realizacji zadania;
           wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania;
           zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez Starostę w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym, finansowym oraz jakościowym;
           zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się w każdym czasie, bez wcześniejszego powiadomienia, kontroli prowadzonej przez Starostę lub osobę przez niego pisemnie upoważnioną w zakresie objętym umową;
           określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy oraz sposób i termin jej przekazywania;
           określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadani przez zleceniobiorcę, których częstotliwości i wysokości nie można było przewidzieć przy ustaleniu wysokości dotacji;
           ustalenie zasad i termoinów oraz formy rozliczeń między stronami umowy;
           ustalenie trybu i terminu przyznawania Starości informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem Starosty;
           warunki wypowiedzenia umowy;
           szczegółowo określone zasady odpowiedzialności zleceniobiorcy z tytuły niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na cele inne niż określone w umowie, a w szczególności:
        termin zwrotu dotacji przeznaczonej na inne cele lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
        wysokość oprocentowania kwoty dotacji w przypadku obowiązku zwrotu,
        terminu zwrotu dotacji w wypadku niewykonania lub częściowego niewykonania zleconego zadania,
        sposobu i terminu zabezpieczenia realizacji zadania, o ile podmiot zobowiązał się do udzielenia takiego zabezpieczenia we wniosku lub ofercie o dotację,
        wysokość odsetek z tytułu nieterminowego przekazywania dotacji przez Starostę lub opóźnienia jej zwrotu przez zleceniobiorcę (o ile odsetki były przedmiotem rokowań).
§ 10. 1. Starosta zobowiązany jest do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonania umów oraz oceny ich realizacji, uwzględniając kryteria efektywności, rzetelności, ciągłości, termonowości oraz jakości ich świadczenia przez zleceniobiorców.
2. Nadzór nad wykonaniem umowy prowadzony jest w sposób określony w umowie, a w szczególności poprzez:
        analizę oceny realizacji zadania, sporządzoną przez zleceniobiorcę,
        kontrolę realizacji zadania w trybie określonym w umowie.
§ 11. Rolziczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania dokonywane jest w sposób nastepujący:
        Zleceniobiorca korzystający z dotacji obowiązany jest złożyć Staroście sprawozdanie rzeczowo – finansowe z wykorzystania otrzymanej dotacji wraz z uwierzytelnionymi kserokopiami dowodów poniesienia wydatków oraz udostępnić do wglądu oryginały faktur na których zostanie umieszczony zapis „wydatek został poniesiony z dotacji budżetu Powiatu Sejneńskiego,
        Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 1 powinno być złożone w terminie 30 dni od zakończenia realizacji zadania – terminem ostatecznym jest dzień 20 grudnia roku budżetowego,
        Środki przekazane w ramach dotacji, które zostały:
- niewykorzystane w całości,
- wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
- wykorzystane z pominięciem trybu określonego ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych podlegają zwrotowi na konto starostwa powiatowego wraz z odsetkami jak od zaległości podatkowych za okres od dnia przekazania dotacji do dnia jej zwrotu.
§ 12. 1. Zleceniobiorca korzystający z dotacji obowiązany jest udostępnić na każde żądanie całą dokumentację finansową, organizacyjną i inną niezbędną do sprawdzenia wykonania zlecenia.
2. Starosta w celu sprawdzenia zgodności, sposobu i zakresu realizacji zlecenia z zawartą umową może dokonać wizytacji i innych czynności niezbędnych do takiego sprawdzenia. Kontrole realizacji zleconych zadań przeprowadzane są w formie:
           kontroli merytorycznych przeprowadzanych przez wydział finansowy starostwa powiatowego;
           kontroli finansowo – księgowych przeprowadzanych przez wydział finansowy starostwa powiatowego.
3. Zleceniobiorca zobowiązany jest do prowadzenia zeszytu kontroli.
4. Kontrole finansowo – księgowe przeprowadzane są na zasadach ogólnych, a kontrole merytoryczne na bieżąco, zależnie od zaistniałych potrzeb i okoliczności.
5. Zleceniobiorca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji zakupionego sprzętu.
6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji zadań, Starosta kierując się kryterium: zgodności z prawem, celowości, rzeztelności i gospodarności uprawniony jest do wstrzymania przekazywania środków i rozwiązania umowy zawartej ze zleceniobiorcą ze skutkiem natychmiastowym.
§ 13. Sprawy związane z postępowaniem w sprawie przyjmowania wniosków, przyznawaniem i rozliczaniem dotacji, z zachowaniem zasady jawności postępowania prowadzą odpowiednie wydziały starostwa powiatowego zgodnie z regulaminem organizacyjnym urzędu.
§ 14. Starosta ustali wzór wniosku o udzielenie dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych, nie działających w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań powiatu innych niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§ 15. Wykonanie uchwały powierza się Zarzadowi Powiatu.
§ 16. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
 
Przewodniczący Rady
Jan Łuba
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wytworzenia: 2007-08-01

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2007-09-05

Data modyfikacji: 2007-09-05

Opublikował: Henryka Ropel

Data publikacji: 2007-09-05