Uchwała Rady nr XVII/87/04

 
uchwała nr XVII/87/04
Rady Powiatu Sejneńskiego
30 czerwca 2004 r.
 
w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu powiatu Sejneńskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania
 
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806 i z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z 2004r. Nr.102 poz. 1055) w związku z art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
1. Podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych nie działające w celu osiągnięcia zysku, zwane dalej "podmiotami", mogą otrzymywać z budżetu powiatu Sejneńskiego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań publicznych powiatu, innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
2. Zlecenie realizacji zadań publicznych, o których mowa w §1 może mieć formy:
1. powierzania wykonywania zadań publicznych
2. wspierania zadań publicznych.
1. 1 Podmioty ubiegające się o dotacje zobowiązane są do złożenia wniosku o udzielenie dotacji z budżetu powiatu zawierającego:
1. dane podmiotu:
a. nazwa podmiotu oraz dokładny adres siedziby,
b. status prawny,
c. nazwisko i imiona osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu,
d. NIP i REGON,
e. nazwa banku i numer rachunku.
2. szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;
3. termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
4. kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;
5. informację o wcześniejszej działalności podmiotu w zakresie, którego dotyczy zadanie;
6. informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania;
7. informację o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację zadania z innych źródeł.
2. Podmioty do wniosku o udzielenie dotacji winne załączyć:
1. statut lub inny dokument organizacyjny lub rejestracyjny podmiotu, z którego wynikają jego zadania statusowe;
2. aktualny odpis z rejestru;
3. oświadczenie lub poświadczenie z urzędu skarbowego oraz ZUS o nie zaleganiu podmiotu z zapłatą składek oraz obowiązkowych należności publiczno-prawnych;
4. referencje.
3. Wniosek powinien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione na podstawie aktualnych pełnomocnictw do składania oświadczeń woli w imieniu podmiotu.
1. 1 Zarząd Powiatu może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.
2. Nie złożenie wskazanych dokumentów lub nie złożenie wyjaśnień w terminie spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji.
2. 1 Wnioski, pod rygorem odrzucenia, winne być złożone do Zarządu Powiatu w terminie:
§ do 30 września roku poprzedzającego rok, w którym ma być realizowane zadanie,
§ do 31 stycznia roku budżetowego przypadku zadania, którego termin realizacji przypada w II półroczu.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wnioski złożone po terminie mogą być rozpatrywane przez Zarząd Powiatu.
3. 1 Wnioski podlegają analizie przez odpowiednich pracowników Starostwa Powiatowego lub powiatowych jednostek organizacyjnych zgodnie z przydzielonymi im do realizacji zadaniami.
2. Pracownik dokonuje analizy wniosku stosując kryteria:
1. terminowości,
2. kompletności,
3. celowości,
4. legalności.
1. Decyzje o przyznaniu dotacji podejmuje Rada Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu po zasięgnięciu opinii:
§ komisji właściwej do spraw budżetowych,
§ komisji, której przedmiot działania pokrywa się z zakresem rzeczowym zadania publicznego proponowanego do realizacji.
ˇ Organy rozpatrujące wniosek o udzielenie dotacji z budżetu powiatu winne kierować się przede wszystkim:
§ znaczeniem zdania dla realizacji celów samorządu powiatowego,
§ wysokością środków budżetu powiatu przeznaczonych na realizację zdań zleconych podmiotom, o których mowa w § 1,
§ oceną przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym realizacji do rzeczowego zakresu zadania,
§ oceną możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę przy uwzględnieniu informacji zawartych we wniosku,
§ analizą wykonania zadań zleconych wnioskodawcy w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia.
§ Przyznanie dotacji następować będzie na mocy uchwały Rady Powiatu w sprawie budżetu powiatu, ze środków ujętych w planie wydatków.
§ 1 Warunkiem zlecenia przez samorząd powiatowy realizacji zadania, jest zawarcie pisemnej umowy przez Zarząd Powiatu z podmiotem reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c.
2. Umowa powinna zawierać w szczególności:
1. dokładne oznaczenie stron umowy,
2. szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania oraz termin i miejsce jego realizacji,
3. określenie czasu jego realizacji,
4. określenie wysokości dotacji przekazywanej podmiotowi z tytułu realizacji umowy oraz sposób i termin jej przekazywania,
5. tryb kontroli wykonywania zadania,
6. sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji,
7. szczegółowo określone zasady odpowiedzialności podmiotu z tytułu niewykonywania lub nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na cele inne niż określone w umowie,
8. warunki wypowiedzenia umowy.
3. Umowa może ponadto zawierać:
1. wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania,
2. zobowiązanie podmiotu do prowadzenia dokumentacji według określonych wymagań w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym, finansowym oraz jakościowym,
3. zobowiązanie podmiotu do poddania się w każdym czasie, bez wcześniejszego powiadamiania, kontroli prowadzonej z upoważnienia Zarządu Powiatu w zakresie objętym umowa,
4. ustalenie trybu i terminu przekazywania informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem,
5. zobowiązanie do przedłożenia oryginału dokumentów potwierdzających rozliczenie dotacji celem dokonania stosownych adnotacji (potwierdzeń),
6. inne unormowania.
4. Umowa wymaga kontrasygnaty Skarbnika Powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
1. 1 Zarząd Powiatu zobowiązany jest do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umów oraz oceny ich realizacji, uwzględniając kryteria:
§ efektywności,
§ rzetelności,
§ ciągłości,
§ terminowości,
§ jakości świadczenia.
2. Nadzór nad wykonywaniem umowy prowadzony jest w sposób określony w umowie, a w szczególności poprzez:
1. ewentualną analizę okresowej oceny realizacji zadania, sporządzonej przez podmiot realizujący zadanie,
2. kontrolę realizacji zadania w trybie określonym w umowie.
3. Bieżącą kontrolę nad realizacją zadania sprawować będą merytorycznie właściwi pracownicy Starostwa Powiatowego lub jednostki organizacyjnej powiatu.
4. Stwierdzenie niewłaściwego (niezgodnego z umową) wykorzystania dotacji skutkować będzie:
1. wstrzymaniem dotacji,
2. rozwiązaniem umowy,
3. żądaniem zwrotu przekazanych i niewłaściwie wykorzystanych środków.
5. W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z celami i zasadami określonymi w umowie podmiot realizujący zadania traci prawo do ubiegania się o dotację z budżetu powiatu przez kolejne 3 lata.
1. 1 Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje na podstawie:
§ sprawozdania z wykonania,
§ kserokopii opisanych dokumentów dotyczących faktycznie poniesionych wydatków na realizację zadania.
2. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje w terminie określonym w umowie przez:
1. pracownika wydziału właściwego do spraw finansów publicznych -w zakresie formalno-rachunkowym,
2. pracownika, o którym mowa w § 6 ust. 1 - w pozostałym zakresie.
1. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie Rady Powiatu w zakresie:
1. gospodarności i rzetelności w sposobie wydatkowania środków otrzymanych z budżetu powiatu,
2. zgodności wydatkowania dotacji z celem, na który została przyznana.
1. 1 W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia Zarząd Powiatu w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku sporządzał będzie informację o rozliczeniach składanych przez poszczególne podmioty.
2. Informacja przedstawiona będzie Radzie Powiatu w formie wykazu zawierającego:
1. nazwę podmiotu otrzymującego dotację,
2. określenie zadania,
3. wnioskowaną i przyznaną kwotę dotacji,
4. fakt złożenia rozliczenia wraz z decyzją Zarządu Powiatu o jego przyjęciu lub zakwestionowaniu.
3. Informacja podlega ogłoszeniu poprzez:
1. wywieszenie na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego,
2. zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej.
1. Sprawy związane z postępowaniem w sprawie przyjmowania wniosków, przyznawaniem i rozliczaniem dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania prowadzą:
1. odpowiednie wydziały lub stanowiska pracy Starostwa Powiatowego - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym,
2. właściwe jednostki organizacyjne powiatu - zgodnie ze swoimi regulaminami organizacyjnymi.
1. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
 
Przewodniczący Rady Powiatu
mgr Krzysztof Tur

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Sejneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Henryka Ropel

Wprowadzający: Henryka Ropel

Data wprowadzenia: 2004-11-17

Data modyfikacji: 2004-11-17

Opublikował: Henryka Ropel

Data publikacji: 2004-11-17