Uchwała Rady nr XVII/87/04
-
uchwała nr XVII/87/04
-
Rady Powiatu Sejneńskiego
-
30 czerwca 2004 r.
-
-
w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu powiatu Sejneńskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania
- Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806 i z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z 2004r. Nr.102 poz. 1055) w związku z art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
- 1. Podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych nie działające w celu osiągnięcia zysku, zwane dalej "podmiotami", mogą otrzymywać z budżetu powiatu Sejneńskiego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań publicznych powiatu, innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- 2. Zlecenie realizacji zadań publicznych, o których mowa w §1 może mieć formy:
- 1. powierzania wykonywania zadań publicznych
- 2. wspierania zadań publicznych.
- 1. 1 Podmioty ubiegające się o dotacje zobowiązane są do złożenia wniosku o udzielenie dotacji z budżetu powiatu zawierającego:
- 1. dane podmiotu:
- a. nazwa podmiotu oraz dokładny adres siedziby,
- b. status prawny,
- c. nazwisko i imiona osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu,
- d. NIP i REGON,
- e. nazwa banku i numer rachunku.
- 2. szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;
- 3. termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
- 4. kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;
- 5. informację o wcześniejszej działalności podmiotu w zakresie, którego dotyczy zadanie;
- 6. informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania;
- 7. informację o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację zadania z innych źródeł.
- 2. Podmioty do wniosku o udzielenie dotacji winne załączyć:
- 1. statut lub inny dokument organizacyjny lub rejestracyjny podmiotu, z którego wynikają jego zadania statusowe;
- 2. aktualny odpis z rejestru;
- 3. oświadczenie lub poświadczenie z urzędu skarbowego oraz ZUS o nie zaleganiu podmiotu z zapłatą składek oraz obowiązkowych należności publiczno-prawnych;
- 4. referencje.
- 3. Wniosek powinien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione na podstawie aktualnych pełnomocnictw do składania oświadczeń woli w imieniu podmiotu.
- 1. 1 Zarząd Powiatu może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.
- 2. Nie złożenie wskazanych dokumentów lub nie złożenie wyjaśnień w terminie spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji.
- 2. 1 Wnioski, pod rygorem odrzucenia, winne być złożone do Zarządu Powiatu w terminie:
- § do 30 września roku poprzedzającego rok, w którym ma być realizowane zadanie,
- § do 31 stycznia roku budżetowego przypadku zadania, którego termin realizacji przypada w II półroczu.
- 2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wnioski złożone po terminie mogą być rozpatrywane przez Zarząd Powiatu.
- 3. 1 Wnioski podlegają analizie przez odpowiednich pracowników Starostwa Powiatowego lub powiatowych jednostek organizacyjnych zgodnie z przydzielonymi im do realizacji zadaniami.
- 2. Pracownik dokonuje analizy wniosku stosując kryteria:
- 1. terminowości,
- 2. kompletności,
- 3. celowości,
- 4. legalności.
- 1. Decyzje o przyznaniu dotacji podejmuje Rada Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu po zasięgnięciu opinii:
- § komisji właściwej do spraw budżetowych,
- § komisji, której przedmiot działania pokrywa się z zakresem rzeczowym zadania publicznego proponowanego do realizacji.
- ˇ Organy rozpatrujące wniosek o udzielenie dotacji z budżetu powiatu winne kierować się przede wszystkim:
- § znaczeniem zdania dla realizacji celów samorządu powiatowego,
- § wysokością środków budżetu powiatu przeznaczonych na realizację zdań zleconych podmiotom, o których mowa w § 1,
- § oceną przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym realizacji do rzeczowego zakresu zadania,
- § oceną możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę przy uwzględnieniu informacji zawartych we wniosku,
- § analizą wykonania zadań zleconych wnioskodawcy w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia.
- § Przyznanie dotacji następować będzie na mocy uchwały Rady Powiatu w sprawie budżetu powiatu, ze środków ujętych w planie wydatków.
- § 1 Warunkiem zlecenia przez samorząd powiatowy realizacji zadania, jest zawarcie pisemnej umowy przez Zarząd Powiatu z podmiotem reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c.
- 2. Umowa powinna zawierać w szczególności:
- 1. dokładne oznaczenie stron umowy,
- 2. szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania oraz termin i miejsce jego realizacji,
- 3. określenie czasu jego realizacji,
- 4. określenie wysokości dotacji przekazywanej podmiotowi z tytułu realizacji umowy oraz sposób i termin jej przekazywania,
- 5. tryb kontroli wykonywania zadania,
- 6. sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji,
- 7. szczegółowo określone zasady odpowiedzialności podmiotu z tytułu niewykonywania lub nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na cele inne niż określone w umowie,
- 8. warunki wypowiedzenia umowy.
- 3. Umowa może ponadto zawierać:
- 1. wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania,
- 2. zobowiązanie podmiotu do prowadzenia dokumentacji według określonych wymagań w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym, finansowym oraz jakościowym,
- 3. zobowiązanie podmiotu do poddania się w każdym czasie, bez wcześniejszego powiadamiania, kontroli prowadzonej z upoważnienia Zarządu Powiatu w zakresie objętym umowa,
- 4. ustalenie trybu i terminu przekazywania informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem,
- 5. zobowiązanie do przedłożenia oryginału dokumentów potwierdzających rozliczenie dotacji celem dokonania stosownych adnotacji (potwierdzeń),
- 6. inne unormowania.
- 4. Umowa wymaga kontrasygnaty Skarbnika Powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
- 1. 1 Zarząd Powiatu zobowiązany jest do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umów oraz oceny ich realizacji, uwzględniając kryteria:
- § efektywności,
- § rzetelności,
- § ciągłości,
- § terminowości,
- § jakości świadczenia.
- 2. Nadzór nad wykonywaniem umowy prowadzony jest w sposób określony w umowie, a w szczególności poprzez:
- 1. ewentualną analizę okresowej oceny realizacji zadania, sporządzonej przez podmiot realizujący zadanie,
- 2. kontrolę realizacji zadania w trybie określonym w umowie.
- 3. Bieżącą kontrolę nad realizacją zadania sprawować będą merytorycznie właściwi pracownicy Starostwa Powiatowego lub jednostki organizacyjnej powiatu.
- 4. Stwierdzenie niewłaściwego (niezgodnego z umową) wykorzystania dotacji skutkować będzie:
- 1. wstrzymaniem dotacji,
- 2. rozwiązaniem umowy,
- 3. żądaniem zwrotu przekazanych i niewłaściwie wykorzystanych środków.
- 5. W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z celami i zasadami określonymi w umowie podmiot realizujący zadania traci prawo do ubiegania się o dotację z budżetu powiatu przez kolejne 3 lata.
- 1. 1 Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje na podstawie:
- § sprawozdania z wykonania,
- § kserokopii opisanych dokumentów dotyczących faktycznie poniesionych wydatków na realizację zadania.
- 2. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje w terminie określonym w umowie przez:
- 1. pracownika wydziału właściwego do spraw finansów publicznych -w zakresie formalno-rachunkowym,
- 2. pracownika, o którym mowa w § 6 ust. 1 - w pozostałym zakresie.
- 1. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie Rady Powiatu w zakresie:
- 1. gospodarności i rzetelności w sposobie wydatkowania środków otrzymanych z budżetu powiatu,
- 2. zgodności wydatkowania dotacji z celem, na który została przyznana.
- 1. 1 W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia Zarząd Powiatu w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku sporządzał będzie informację o rozliczeniach składanych przez poszczególne podmioty.
- 2. Informacja przedstawiona będzie Radzie Powiatu w formie wykazu zawierającego:
- 1. nazwę podmiotu otrzymującego dotację,
- 2. określenie zadania,
- 3. wnioskowaną i przyznaną kwotę dotacji,
- 4. fakt złożenia rozliczenia wraz z decyzją Zarządu Powiatu o jego przyjęciu lub zakwestionowaniu.
- 3. Informacja podlega ogłoszeniu poprzez:
- 1. wywieszenie na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego,
- 2. zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej.
- 1. Sprawy związane z postępowaniem w sprawie przyjmowania wniosków, przyznawaniem i rozliczaniem dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania prowadzą:
- 1. odpowiednie wydziały lub stanowiska pracy Starostwa Powiatowego - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym,
- 2. właściwe jednostki organizacyjne powiatu - zgodnie ze swoimi regulaminami organizacyjnymi.
- 1. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
- 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
- Przewodniczący Rady Powiatu
- mgr Krzysztof Tur
Metryka strony